۰ نفر
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کرونا را شکست می‌دهیم، بدون آمریکا

بعد از اشاعه کرونا در کشور و تلاش همگانی، جدی و موثر مجموعه های پزشکی – درمانی برای مقابله با این بحران، شاهد اقدامات دستگاه دیپلماسی بخصوص وزیرامورخارجه برای مقابله با تحریم های کینه توزانه و غیرقانونی آمریکا هستیم.

دکتر ظریف بطور روزانه با همتاهای خود در کشورهای جهان تماس گرفته و از آنان می خواهد تا آمریکا را برای لغو تحریم های ایران تحت فشار قرار دهند. در کنار تماس های تلفنی، توییت های مستمر و منطقی وزیرامورخارجه نیز عاملی برای افشای رویکرد ظالمانه دولت ترامپ علیه ملت ایران در دوره سختی های کروناست. پیام مقاومت و عدم تسلیم ناپذیری ایران نیز از طریق این توییت ها به کاخ سفید منتقل می شود: «سیاست شما سبب بدنامی همیشگی خواهد بود ولی ایران تسلیم نخواهد شد.» نامه های وزیرامورخارجه به مقامات بانفوذ جهان نیز «رنج مضاعف مردم ایران» را یاداور شده و خاطرنشان می سازد که «ما انسان‌ها نباید در مبارزه با ویروس‌ها تبعیض آمیز رفتار کنیم.»

مخاطبین دکتر ظریف تقریبا بدون استثنا با تحریم های آمریکا علیه مردم ایران بخصوص در دوره کرونا مخالفت کرده و این رویکرد را مغایر با اصول بین المللی می خوانند. حتی رقبای انتخاباتی ترامپ همچون برنی سندرز نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا، خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده اند. اگرچه آنها نه برای حمایت از مردم ایران، بلکه برای تضعیف رقیب انتخاباتی خود چنین موضعی گرفته اند. از سوی دیگر رفتار منفی آمریکا در مقابل افکار عمومی و افزودن نام محققان و شرکت‌های ایرانی به فهرست تحریم‌ها نشان می دهد که حتی در دوره کرونا نیز نمی توان تبلیغات بشردوستانه کاخ سفید را جدی گرفت.

فعال شدن دستگاه دیپلماسی ایران برای افشای چهره خبیث آمریکا و رویکردهای ضد بشری کاخ سفید، اقدامی تاثیر گذار بوده و ادامه این روند نیز مفید است اما نباید اینگونه تصور شود که آمریکا اقدام به لغو تحریم های ایران خواهد کرد. رویکرد ضد ایرانی آمریکا به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ و خشونت‌های اعمال شده علیه ملت ایران در قالب تحریم‌ها و تروریسم دولتی که به شهادت سردار سلیمانی منجر شد و تشدید تحریم ها حتی در دوره کرونا، حاکی از آن است رویکرد کینه توزانۀ آمریکا علیه ایران تغییر نکرده است.

امروز در قضیۀ کرونا، آمریکا متهم اول ساخت و اشاعۀ تسلیحات بیولوژیکی است. کاخ سفید بسیار امیدوار بود که ادامه شیوع کرونا در ایران به یک بحران بهداشتی و نارضایتی عمومی و آشوب منجر شود. دستگاه های تبلیغی آمریکا و اذناب او هنوز هم امیدوارند و دائم بر طبل ناتوانی ایران برای مقابله با کرونا می کوبند. اقدام مشکوک غرب برای اعزام پزشکان بدون مرز به ایران نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است. در این شرایط آمریکا حاضر به لغو تحریم های ظالمانه نخواهد شد و فشار حداکثری خود علیه ایران را تداوم خواهد بخشید.

راه پیروزی بر مشکلات از جمله چالش کرونا را بارها رهبر معظم انقلاب نشان داده اند. ما باید قوی شویم؛ نه تنها در حوزه نظامی بلکه در همه عرصه ها و در مقطع فعلی در عرصۀ پزشکی و مقابله با بیماری های بیولوژیک باید مقتدر باشیم. اقتدار ما باعث خواهد شد که تحریم‌های آمریکا خنثی شود. راه را رهبری نشان داده اند. نباید معطل آمریکا شویم. باید باور کنیم که ما کرونا را بدون آمریکا شکست خواهیم داد.

در عین حال تحرکات دیپلماتیک ایران می تواند با افشای رویکردهای ضد انسانی آمریکا در دوره کرونا، به سمت تقویت هرچه بیشتر گفتمان مقاومت و مقابله با یکجانبه گرائی حرکت کند. امروز جامعه جهانی از رویکردهای یکجانبه گرایانه آمریکا خسته شده و زمینه ایجاد نظم جهانی جدید، مبتنی بر چندجانبه گرائی فراهم است. این نظم جهانی جدید با محوریت همکاری کشورها می تواند موجب نهادینه سازی مقاومت علیه دیکتاتوری جهانی آمریکا گردد. موضوعاتی همچون ترویج تروریسم و افراط‌ گرایی، نقض مکرر موازین بین المللی و بی اعتنائی به حاکمیت ملی کشورها و تمسک به جنگ بیولوژیک از سوی آمریکا، تهدیدی جدی برای امنیت وصلح جهانی است.

در این مقطع، می توان هم با تهدید کرونا جنگید و هم این تهدید را به یک فرصت برای مقابله با سیاست های خودمحورانه ترامپ مبدل کرد. امروز وجهه دولت آمریکا و شخص ترامپ به دلیل ناتوانی در مقابله با کرونا و همچنین اعمال تحریم های پزشکی علیه ایران، در میان افکار عمومی تخریب شده است. باید از این فرصت استفاده کرد و میخ دیگری بر تابوت ابرقدرتی که در حال افول است، کوبید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1370801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =