سهم ازدواج‌های مجدد که سالانه رخ می‌دهد، چقدر است؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: ۲۸.۹ درصد از مجموع طلاق‌های ضبط شده برای زنان در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ پس از طلاق مجددا ازدواج کرده اند.

با توجه به روند افزایشی سهم ازدواج مجددا در میان متولدین نسل‌های جوان نسبت به نسل‌های قدیم می‌تواند نشان دهنده بروز الگوهایی متفاوت از گذشته برای زندگی مشترک و بازگشت به زندگی مشترک باشد.

۲۸.۹ درصد از مجموع طلاق‌های ضبط شده برای زنان در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ پس از طلاق ازدواج مجدد داشته اند و میانگین سن در زمان طلاق برای این زنان حدود ۳۱ سال بوده است.

نیمی از این زنان در فاصله سنی ۲۳ تا ۳۶ سال طلاق را تجربه کردند و متوسط زمان بی همسری به دلیل طلاق برای زنانی که دوباره ازدواج داشته اند ۱ سال است و میانگین سن این زنان در زمان ازدواج مجددا ۲۷/۷ سال بوده است.

فاصله در حدود ۳ سال بین میانگین سن طلاق و ازدواج مجدد نشان می‌دهد، سهم عمده‌ای از ازدواج‌های مجدد مربوط به زنانی است که در سن پایین‌تر طلاق داشته و پس از آن با ازدواج مجدد به زندگی مشترک بازگشته اند.

اگر چه میانگین سن طلاق برای نسل‌های جوان پایین است، اما برای این گروه ازدواج مجدد پس از طلاق با فاصله کمتر از یکسال ازدواج کرده و دوباره وارد چرخه زندگی مشترک می‌شوند.

سهم ازدواج‌های مجدد که سالانه رخ می‌دهند و پایگاه اطلاعات جمعیت کشورضبط می‌شوند، نمایی دیگر از بازار ازدواج را به تصویر می‌کشد که تا کنون کمتر مورد توجه بوده است.

این سهم نشان می‌دهد بروز طلاق برای برخی از زنان به منزله اتمام راه زناشویی تلقی نمی‌شود توجه به این الگو و فراهم آوردن تسهیلات و بستر فرهنگی و اجتماعی لازم برای ازدواج دوباره افرادی که تجربه بی همسری به دلیل طلاق یا حتی مرگ همسررا دارند می‌تواند پاسخ مناسب به نیازهای بخش قابل توجهی از این زیر جامعه باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1371322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =