مراقبت از سالمندان مبتلا به کرونا؛ از تراژدی در فرانسه تا بحران در ایتالیا

کشورها با سیاست‌های مختلفی از سالمندان در برابر کروناویروس مراقبت می‌کنند.

نیو صدر: در جنگ چهار ماهه انسان با کروناویروس، بیشترین قربانیان از سالمندان بوده‌اند، افرادی که بیشترین نرخ مرگ‌ومیر این ویروس برای آنهاست و برخی کشورها آن‌ها را در فهرست اولویت‌های درمان، برخی دیگر آن‌ها را در آخرین رتبه‌ها قرار دادند.

آمارها نشان می‌دهد که با افزایش سن افراد، میزان مرگ‌ومیر ناشی از کروناویروس هم با سرعت زیادی افزایش پیدا می‌کند، به طوری که این عدد در افراد بالای ۸۰ سال، ۱۰برابر میانگین است. به همین دلیل کشورها برای محافظت از این گروه از برنامه‌های مختلفی استفاده کردند، برنامه‌هایی که گاهی موفقیت‌آمیز بودند و گاهی هم با اتفاقات مرگباری همراه بودند.

در همین رابطه روز گذشته رییس جمهور  در دستوری به محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت تکریم بیش از پیش جانبازان و سالمندان، رعایت حال معلولان و سالمندان را از اهم واجبات برشمرد و دستور داد با ارزیابی و بازرسی های دقیق، اطمینان حاصل شود که تمامی پروتکل های بهداشتی در مراکز نگهداری معلولان و همچنین آسایشگاه‌های مراکز بهزیستی ویژه نگهداری سالمندان با دقت و ضریب بالا رعایت می شود.

از زمان شیوع ویروس در ایران اقدامات این چنینی مختلفی در ایران انجام شد و برای مثال ملاقات در خانه‌های سالمندان ممنوع شد. البته این موضوع هم جلوی ورود کروناویروس را به این مکان‌ها نگرفت و ویروس وارد آسایشگاه کهریزک شد. به گفته مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک، تاکنون ۲۳ نفر از مددجویان به کروناویروس مبتلا شده‌اند.

عمق این بحران در بسیاری از کشورها به طور وحشتناکی زیاد است و برخی دولت‌ها هم تاکنون شرایط را کنترل کرده‌اند.

تراژدی در فرانسه؛ مرگ ۱۴۱۶ نفر در خانه‌های سالمندان

جوان‌ترین قربانی کروناویروس دختری ۱۶ ساله از فرانسه است، اما اصل تراژدی در این کشور به سالمندان و خانه‌های سالمندان برمی‌گردد.

مسئولان بهداشت فرانسه روز گذشته تایید کردند که از زمان شروع اپیدمی، ۵۰۹۱ نفر در بیمارستان‌های این کشور و ۱۴۱۶ نفر هم در خانه‌های سالمندان کشته شده‌اند. جرمی سالومون مدیرکل امور بهداشتی فرانسه در این رابطه می‌گوید: «در ۶۶ درصد، خانه‌های سالمندان تاکنون کروناویروس قربانی داشته است.»

به گفته دولت فرانسه این عدد تنها بخشی از تصویر شرایط خانه‌های سالمندان در این کشور را نشان می‌دهد و اوضاع در شرق این کشور اصلا خوب نیست.

بریتانیا؛ ممنوعیت خروج از خانه برای سالمندان

براساس گزارش رویترز از روزی که آمار قربانیان کروناویروس در انگلیس به ۳۵ نفر رسید، من هنکاک وزیر بهداشت این کشور اعلام کرد که برای ۴ ماه افراد سالمند از خانه‌های خود خارج نشوند. دولت این کشور در ابتدا به خانواده سالمندان هم اعلام کرد اگر علائم بیماری را نداشتند، با رعایت فاصله می‌توانند از این افراد بازدید کنند، اما حالا آن‌ها این هشدار خود را هم بروزرسانی کردند و از خانواده‌ها می‌خواهند با تماس تلفنی با سالمندان در تماس باشند.

همین موضوع باعث شده است تا خیریه‌ها به شکل‌های مختلف به سالمندان قرنطینه شده کمک کنند، برای مثال یک گروه ۲۰ نفره از روان‌شناسان در بریتانیا به اندازه ۱۰ دقیقه به سالمندان مشاوره رایگان می‌دهند.

روف  شالونر، یکی از روان‌شناسان این گروه در این رابطه می‌گوید: «آن‌ها فکر می‌کنند که باید در خانه بمانند و اگر به ویروس مبتلا شوند می‌میرند، اما مشکل فقط این نیست، ما ‌می‌توانیم به کسانی که در خانه ماندند به شکل عاطفی کمک کنیم.»

از سوی دیگر دولت بریتانیا، ملاقات افراد را در خانه‌های سالمندان ممنوع نکرده است، اما گفته‌ می‌شود بیشتر خانه‌های سالمندان به طور خودخواسته خودشان ملاقات از افراد را منع کرده‌اند.

ماریو کرفت، مدیر انجمنی در بریتانیا که ۴۵۰ خانه سالمندان را زیر نظر دارد، در این رابطه می‌گوید: «برای تضمین سلامتی مردم باید هرکاری از دستمان برمی‌آید، اجرایی کنیم و از هرکسی که می‌خواهد به ملاقات بیاید درخواست می‌کنم بسیار بسیار با دقت فکر کنند، چراکه ممکن است به شکل اتفاقی ویروس منتقل شود.»

تعطیلی دیرهنگام خانه‌های سالمندان در ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا، کشوری که بیشترین آمار مبتلایان کروناویروس را دارد، از اواسط ماه مارس اعلام کرد که خانه‌های سالمندان تعطیل هستند و سالمندان ممنوع‌الملاقات هستند، با این وجود تاکنون در بیش از ۴۵۰ نفر در خانه‌های سالمندان این کشور به دلیل ابتلا به کروناویروس کشته شده‌اند.

گفته می‌شود علت این موضوع دیر تعطیل کردن خانه‌های سالمندان و جدی نگرفتن این ممنوعیت توسط شهروندان است. جان باراس، شهورند آمریکایی که با تازگی مادر خود را از ترس عفونت از خانه سالمندانی در نیوجرسی خارج کرده است در این رابطه می‌گوید: «خانه‌ها همچنان مثل پنیر سوییسی هستند و مردم به راحتی در آن ورود و خروج می‌کنند.»

از سوی دیگر در برخی از خانه‌های سالمندان پرستاران و نیروها به کروناویروس مبتلا شده‌اند و همین موضوع باعث افزایش قربانیان ویروس در آمریکا شده است.

شارلن هرینگتن، استاد دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه می‌گوید: «شرایط اضطراری است، آن‌ها روی این واقعیت که این افراد آسیب‌پذیرترین بخش کل جامعه هستند تمرکز نمی‌کنند.»

شرایط بحرانی در ایتالیا؛ بیمارستان‌ها از برخی سالمندان نگه‌داری نمی‌کنند

اما شاید بدترین حال و روز را سالمندان ایتالیایی داشته باشند، سرعت زیاد شیوع ویروس کرونا در این کشور باعث شده است تا سیستم بهداشتی این کشور به نوعی سقوط کند.

رکسانا مصلحی، پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک در این رابطه به خبرآنلاین گفته بود: وقتی به جایی برسیم که نشود مدیریت و سرپرستی افرادی را که به بیمارستان می‌آیند، قبول کنیم، به شرایطی می‌رسیم که سیستم بهداشتی از پا در بیاید. مثلا در برخی از شهرهای ایتالیا امکان ارائه خدمات به برخی بیماران سالمند وجود ندارد، چراکه منابع و سرمایه محدود است.

ایتالیا کشوری سالمند است که میانگین سن افراد در آن ۴۷.۳ سال است، اما پر شدن سیستم بهداشتی این کشور باعث شده است تا این کشور تصمیم به بگیرد تا افرادی که احتمال زنده ماندن آن‌ها بیشتر است در لیست درمان قرار بگیرند و این موضوع باعث شده تا برخی از سالمندان در این کشور که در خطر مرگ هستند، اصلا درمان نشوند.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1372576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =