آمادگی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی برای مبارزه با حمله احتمالی آفت ملخ

ایسنا نوشت :مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از آمادگی‌های لازم این سازمان، برای مبارزه با حمله احتمالی آفت ملخ در سطح استان خبر داد و افزود: کشاورزان در طول روز حداقل دوبار صبح و عصر مزارع و باغات خود را بازدید کنند و ضمن آماده سازی سمپاش‌های شخصی در صورت مشاهده این آفت به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه و سم مورد نیاز را دریافت کنند.

محمود کیا گفت: کشاورزان ضمن بازدید و پایش روزانه مزارع خود، هرگونه علائم آلودگی به بیماری‌های غلات را نیز بلافاصله به کارشناسان پهنه و حفظ نباتات مستقر در مراکز خدکات جهادکشاورزی تابعه اطلاع دهند.

وی از تداوم عملیات پایش و رصد مزارع گندم از لحاظ عوامل خسارت زا در این استان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری، علایم بیماری‌های قارچی به خصوص سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی در مزارع گندم قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوائی و به خصوص پیش‌بینی بارندگی در اوایل هفته آتی، توسعه بیماری‌های قارچی یاد شده و همچنین مشاهده علائم اولیه بیماری خطرناک زنگ زرد گندم در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

وی به آفت سن گندم اشاره کرد و گفت: سال زراعی گذشته، شرایط بسیار خوبی در رابطه با سن گندم داشتیم و امسال نیز برای وارد نشدن خسارت به کشاورزان و نیز عدم کاهش عملکرد باید با حساسیت ویژه‌ای مزرعه به مزرعه پایش انجام گیرد و امیدوارم با توجه به مهارت و تجربه سالیان متمادی کارشناسان، کارها به قوت دنبال شود.

کیا اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروزی نیز همکاران مدیریت حفظ نباتات سازمان، شهرستان‌ها و کارشناسان شبکه‌ مراقبت و پیش آگاهی مستقر در مراکز خدمات جهادکشاورزی دهستان‌ها، به صورت کشیک نوبتی در محل خدمت خود حاضر بوده و ارائه خدمات فنی و کارشناسی لازم را می‌دادند.

 سموم علفکش، قارچکش و حشره‌کش مورد نیاز استان تأمین و به مقدار کافی در فروشگاه‌های عرضه کننده موجود است لذا به منظور جلوگیری از استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی در مزارع و کاهش هزینه‌های تولید و تبعات منفی احتمالی، کشاورزان زحمتکش سموم لازم را براساس توصیه کارشناسان و از فروشندگان مجاز و معتبر تهیه کنند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1372649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =