گزارش رسانه فرانسوی از پیامدهای شیوع کرونا در خاورمیانه

ایرنا نوشت: فرانس ۲۴ در مطلبی با اشاره به شکسته‌شدن توافق‌های آتش‌بس پس از گسترش کووید-۱۹ در برخی مناطق خاورمیانه نوشت: از آنجاکه زیرساخت‌های بهداشتی در برخی کشورهای درگیر جنگ در خاورمیانه نابود شده‌اند، گسترش کرونا در این کشورها می‌تواند فجایعی انسانی رقم زند.

 فرانس ۲۴ در نوشتاری با عنوان «کووید-۱۹ چه تاثیری بر درگیری ها در خاورمیانه دارد»، افزود: ویروس جدید کرونا که تاکنون تجارت جهانی را متوقف کرده، نیمی از جمعیت جهان را در معرض قرنطینه قرار داده، نشان داده است که توانایی تغییرهای بزرگ سیاسی و تغییر شکل روابط دیپلماتیک را دارد.

در پی گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا و از جمله خارومیانه، سازمان‌ملل متحد خواستار آتش‌بس در همه درگیری‌های بزرگ این کره‌خاکی شده است؛ «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان‌ملل‌متحد روز جمعه هشدار داد «هنوز باید منتظر بدترین وضعیت باشیم». هرچند هنوز مشخص نیست تأثیر این بیماری همه گیر در درگیری های چندگانه در خاور میانه چگونه خواهد بود.

نویسنده گزارش، سوریه را به عنوان یکی از کشورهای متاثر از ویروس کرونا می داند و اینگونه ادامه می دهد:

شیوع بیماری کووید-۱۹ منجر به قبول آتش بس از سوی روسیه و ترکیه به عنوان دو کارگزار اصلی در جنگ ۹ ساله سوریه شد. وضعیت در سوریه پیش از گسترش این بیماری به گونه ای بود که ۳ میلیون نفری که در منطقه ادلب (منطقه مورد توافق برای انجام آتش بس) زندگی می کردند، امیدی به این توافق نداشتند.

براساس آمار دیدبان حقوق بشر سوریه، از سال ۲۰۱۱ یعنی آغاز درگیری ها در این کشور عربی، در ماه مارس (اواخر بهمن و اسفند ماه) سالجاری، با ۱۰۳ کشته، شاهد کمترین میزان مرگ و میر غیرنظامیان بوده ایم.

«فابریس بالانچ» تحلیلگر امور سوریه بر این باور است که این بیماری همه گیر راهی است که دمشق می تواند کارآمد بودن خود را در اداره کشور نشان دهد و اینکه سزاوار بازگرداندن تمامی سرزمین ها تحت دولت دمشق است.

با این حال، گسترش کرونا می تواند سبب تسریع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و عراق شود. این امر به نوبه خود می تواند رویدادهای دیگری به دنبال داشته باشد.

در یمن به عنوان کشور دیگر خاورمیانه ای که درگیر نبردهای خونین است، دولت یمن و حوثی‌ها نیز به درخواست سازمان‌ملل مبنی بر آتش‌بس پاسخ مثبت دادند. اما کورسوی امید ناشی از قبول این آتش بس چندان به طول نینجامید و هفته گذشته پدافند هوایی عربستان به موشک های بالستیک پرتاب شده از سوی حوثی ها بر روی ریاض و یک شهر مرزی دیگر عربستان واکنش نشان داد. روز دوشنبه هفته گذشته نیز ائتلاف به رهبری سعودی با حمله به اهداف حوثی ها در صنعا این حملات را تلافی کرد.

شعله‌ورتر شدن آتش جنگ یمن می تواند به بحران بشردوستانه که بدترین وضعیت در جهان توصیف شده دامن زند و در این میان گسترش کرونا می تواند فاجعه ای دیگر رقم زند. در کشوری که زیرساخت های بهداشتی آن نابود شده و جایی که آب کالایی کمیاب است و در آن ۲۴ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند، یمنی ها نگران هستند عدم آتش بس کمک های بین المللی را تحت الشعاع قرار دهد.  

در لیبی کشوری در شمال آفریقا که شخصیت های اصلی درگیر نخست از دعوت سازمان ملل برای قبول آتش بس استقبال کردند، با وضعیتی مشابه یمن روبرو شده است. درگیری های شدید در روزهای اخیر جنوب طرابلس پایتخت این کشور را لرزاند و همین امر نشان می دهد که گسترش کرونا نتوانسته منجر به غلاف کردن اسلحه ها شود.

در گزارش گروه بین الملل بحران هم آمده است که مقامات اروپایی گزارش داده‌اند تلاش‌ها برای برقراری آتش بس در لیبی به دلیل گسترش کرونا بی‌نتیجه مانده است.  

عراق به عنوان کشوری دیگر در خاورمیانه، دیگر خطر جنگ در آن به اندازه سایر کشورهای مذکور بالا نیست اما بیم آن می رود داعش در مناطق آسیب پذیر باردیگر سربر آرد. 

باتوجه به اینکه بیشتر سربازان غیر آمریکایی ائتلاف اکنون از عراق خارج و برخی پایگاه ها تخلیه شده اند، نیروهای آمریکایی اکنون در بخشی از مناطق عراق در حال گروه بندی مجدد هستند. ضمن آنکه واشنگتن به تازگی موشک‌های پدافند هوایی پاتریوت را در عراق مستقر کرده و همین امر باعث بروز بیم و هراس‌ها از تشدید دوباره تنش‌های واشنگتن با تهران شده است.

در حالیکه تاکنون بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند، شمار مبتلایان به این بیماری حاد تنفسی در خاورمیانه بیش از ۶۰ هزار نفر گزارش شده است.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1372955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =