از المپیک تا یورو؛ ویروس تاج‌دار رحم ندارد

رقابت‌های ورزشی در سراسر جهان به دلیل گسترش ویروس کرونا تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.

عرفان حاج‌بابایی: در شرایطی که همگان خود را آماده می کردند تا پس از برگزاری و پایان مسابقات مختلف ورزشی در ماه های فعلی و پیش رو،در تابستان 1399 شاهد رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا و پس از آن رقابت های المپیک باشیم،از راه رسیدن مهمانی ناخوانده تمامی برنامه های از پیش تعیین شده جهان را بر هم زد و حالا حتی هیچ چشم انداز دقیقی برای عادی شدن شرایط وجود ندارد.

ویروس کرونا که اول در چین ظهور و بروز پیدا کرد،با سرعت نور جهان را فتح کرد و حالا دارد در گوشه گوشه کره خاکی قربانی می گیرد. ورزش هم یکی از قربانیان مهم کروناست که حالا با تعطیل شدنش هواداران و بازیکنان و سرمایه گذاران بسیاری را در شوک فرو برده. در ادامه مروری خواهیم داشت بر مهم ترین رویداد های ورزشی ای که بخاطر کرونا لغو شده اند و تکلیف شان معلوم نیست:

فوتبال های باشگاهی

در شرایطی که همگان چشم انتظار تماشای آخرین مسابقات مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا بودند،فراگیری کرونا در اروپا باعث شد تا این مسابقات به تعویق بیفتد و تکلیف این مرحله روشن نشود. در حال حاضر هیچ تاریخ دقیقی برای از سرگیری این رقابت های اعلام نشده و احتمالا تا دو ماه آینده هم این اتفاق نخواهد افتاد. چندی پیش هم یوفا اعلام کرد که دیدارهای فینال لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا که قرار بود 27 و 30 ماه می برگزار شود،به تعویق افتاده و در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.

رقابت های لیگ برتر انگلیس هم دیگر لیگ مهم فوتبالی اروپاست که حالا سرنوشتی نامعلوم دارد. در شرایطی که لیورپول خود را پس از 30 سال آماده یک قهرمانی قاطعانه در جزیره می کرد، ابتدا با شکست مقابل واتفورد امکان فتح جام طلایی را از دست داد و سپس با حذف از FA CUP و لیگ قهرمانان اروپا توسط چلسی و اتلتیکومادرید رویای سه گانه را بر باد رفته دید و حالا هم با تعلیق رقابت های لیگ برتر بخاطر گسترش روز افزون ویروس کرونا در انگلیس،ممکن است به قهرمانی در این رقابت ها هم نرسد. رقابت های لیگ برتر انگلیس در ابتدا تا تاریخ 16 فروردین ماه تعطیل شده بود اما حالا این تعطیلی تا 11 اردیبهشت تمدید شده و این امکان فراهم است تا در صورت ادامه وضعیت قرمز بازهم تعلیق این رقابت ها تمدید شود. در این خصوص گمانه زنی های زیادی در خصوص ادامه رقابت ها یا تعطیلی قطعی آن وجود دارد و هنوز مشخص نیست که در نهایت چه تصمیمی از سوی اتحادیه فوتبال انگلیس اتخاذ خواهد شد.

در همین خصوص پائولو مارینو مالک باشگاه واتفورد در صحبتی در خصوص سرنوشت این فصل لیگ برتر انگلیس گفت: بلژیک با وجود تهدیدهایی که از سوی یوفا شد، مسابقات خود را به طور کامل لغو کرد. این تصمیم به زودی از سوی لیگ برتر نیز اتخاذ خواهد شد. در انگلیس نیز بیانیه‌ی مشابه بلژیک منتشر خواهد شد. در آنجا اوضاع بسیار وخیم است.

این در حالی است که یوفا به شدت از فدراسیون فوتبال بلژیک مبنی بر نیمه تمام گذاشتن مسابقات و معرفی قهرمان انتقاد کرده و سایر لیگ های معتبر اروپایی هم هنوز هیچ موضع خاصی در این خصوص نگرفته اند و صرفا به امید روزهای بهتر،مسابقات را فعلا به حالت تعلیق درآورده اند.

در ایران هم وضعیت چندان تفاوتی ندارد و علی رغم سر و صدای تیم ها مبنی بر خاتمه مسابقات یا از سر گیری آن،فعلا هیچ برنامه ای برای شروع مجدد لیگ برتر وجود ندارد و حداقل تا پایان فروردین ماه هرگونه فعالیت ورزشی ممنوع است. آن طور که مازیار ناظمی،سخنگوی وزارت ورزش و جوانان هم خبر داده،قرار است به زودی در جلسه ای تکلیف رقابت های لیگ برتر فوتبال و همچنین سایر رشته های ورزشی هم مشخص شود.

فوتبال های ملی

بازی های ملی پرشماری هم تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا به تعویق افتاده است.در فروردین ماه مطابق معمول قرار بود مسابقاتی در سرتاسر جهان بین تیم های ملی مختلف برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد. از مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 در قاره های آسیا و آمریکای جنوبی گرفته تا مسابقات پلی آف مقدماتی جام ملت های اروپا 2020 و بازی های دوستانه پر تعدادی که همه کنسل شدند.

یوفا به شدت از فدراسیون فوتبال بلژیک مبنی بر نیمه تمام گذاشتن مسابقات و معرفی قهرمان انتقاد کرده و سایر لیگ های معتبر اروپایی هم هنوز هیچ موضع خاصی در این خصوص نگرفته اند و صرفا به امید روزهای بهتر،مسابقات را فعلا به حالت تعلیق درآورده اند.

در صدر همه مسابقات ملی تعویق شده اما یورو 2020 قرار دارد. رقابت هایی که قرار بود از خردادماه در سرتاسر اروپا آغاز شود اما حالا با تصمیم یوفا به تاخیر افتاده و در تابستان 2021 برگزار خواهد شد. همچنین رقابت های کوپا آمریکا هم که قرار بود به میزبانی آرژانتین و کلمبیا برگزار شود هم به تعویق افتاد تا فوتبال دوستان تابستانی سرد را در پیش داشته باشند.

المپیک

المپیک بی تردید بزرگترین رویداد ورزشی جهان است. رقابت هایی که هر 4 سال یک بار تمامی کشورهای جهان را به وسیله ورزش گرد هم جمع می کند و هزاران ورزشکار در رشته های گوناگون با هم به رقابت می پردازند. با این حال زور کرونا از ورزش بیشتر بوده است و حالا این ویروس تاجدار،پس از جنگ های جهانی خانمان سوز اول و دوم، به سومین دلیل در طول تاریخ تبدیل شده که توانسته این رقابت ها را به تعویق بیندازد.

بیشتر بخوانید: این فوتبال‌های مهم را کرونا از ما گرفت!

قرار بود المپیک 2020 در تابستان پیش رو در توکیو،پایتخت کشور ژاپن برگزار شود اما حالا به دلیل این بیماری، یک سال به تعویق افتاده و قرار است در مرداد 1400 برگزار شود.

254 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1374739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =