هشدار کرونایی درباره عواقب تردد بالا در خیابان‌های تهران/برای کاهش تلفات راهی جز قرنطینه و ادامه محدودیت‌ها نیست /اصناف خُرد اجازه فعالیت یابند

ایسنا نوشت: نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه معیشت بسیاری از مردم به خصوص اقشار متوسط و زیر متوسط از حضور فیزیکی در محل کار تامین می شود، گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که در عین رعایت همه اصول بهداشتی و توصیه های ایمنی اصناف خرد کم و بیش اجازه فعالیت داشته باشند.

محمد کاظمی، با اشاره به اعلام رییس بهداشت جهانی مبنی بر پرهیز از عجله کشورها در خروج از شرایط قرنطینه و بازگشت به شرایط عادی اظهار کرد: در هر امری باید به کار کارشناسی توجه کرده و نظر کارشناسان را اعمال کنیم، به نظر می رسد تصمیم دولت در این‌باره با آنچه که کارشناسان وزارت بهداشت و درمان مطرح می کنند مغایر است،‌ برداشت من این است که موضوع قرنطینه یا محدودیت ها باید ادامه داشته باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: اما نکته مهم این است که  معیشت بسیاری از مردم به خصوص اقشار متوسط و زیر متوسط از حضور فیزیکی در محل کار تامین می شود، دولت هم این توان را ندارد که بتواند تمام این افراد را تامین کند، اگر بتوان تدبیری اندیشید که در عین رعایت همه اصول بهداشتی و توصیه های ایمنی اصناف خرد کم و بیش اجازه فعالیت داشته باشند امر مطلوبی است.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عنوان کرد: امروزه مراجعات خیلی از مردم در خیابان ها بی جهت است، اگر خود مردم  ضرورت ها را رعایت کنند شاید بشود میان عدم توقف فعالیت اقتصادی و رعایت مسائل حفاظتی ارتباطی برقرار کرد، اما متاسفانه با توجه به شرایط خیابان های تهران شاهدیم که مردم این ضرورت را رعایت نمی کنند.

کاظمی عنوان کرد: دولت، متخصصین و کارشناسان با چه زبانی این ضرورت را بیان کنند؟مردم باید متقاعد شوند که نباید از خانه خارج شوند، از آن سو اقشاری هم که باید به ضرورت از خانه خارج شوند به مسائل ایمنی و بهداشتی توجه  کرده و این حضور را هم محدود کنند،‌ برای مثال اگر فردی در شرایط عادی از صبح تا ۱۰ شب در محل کسب و کار حضور داشته، این ساعت حضور را کاهش دهد.

قادری: برای مقابله با بحران پساکرونا، بخش خصوصی را وارد اقتصاد کنیم

همچنین نماینده منتخب مجلس یازدهم گفت: اگر بخش خصوصی را وارد اقتصاد نکنیم تبعات منفی پساکرونا، شکننده‌تر از خود بحران کرونا است.

جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا زمانی که واکسن و دارویی برای بیماری حاصل از ویروس کرونا کشف نشده، خطر ابتلا به آن وجود دارد؛ مهم ترین مسیر انتقالش هم برخورد چهره به چهره و حضور در مکان های پرتردد است؛ بر این اساس برای کاهش تلفات راهی نداریم جز ادامه کنترل ها و همکاری مردم.

وی ادامه داد: درست است برای برخی گروه ها ادامه قرنطینه و پرهیز از فعالیت اجتماعی سخت است، اما باید با برنامه‌ریزی ‌ها شرایط را برای همه فراهم کنیم. در جامعه اقشاری داریم که اگر روزانه کار نکنند نمی توانند زندگی خود را اداره کنند، اما الان نباید در جامعه تردد کنند و کار را برای بهداشت و درمان تشدید کنند. 

قادری گفت: وزارت بهداشت و درمان پروتکل‌ها را زودتر فراهم کند و آن بخشی از جامعه که بدون ارتباط و تماس می توانند کار کنند کارشان از سر گرفته شود؛ همچنین برخی از فعالیت ها که امکان دورکاری هست و می شه با ای تی و ای سی تی کارشان را پیش ببرند دورکاری کنند تا قرنطینه خانگی ادامه پیدا کند. 

وی تصریح کرد: از آنجایی که نیازهای مالی و پوشش مالی مهم است دولت یارانه ها را پرداخت کند تا مشکل گروه های کم درآمد حل شود. با تلاش و کارهایی که انجام شده کشورمان وضعیت خوبی دارد. نباید اجازه دهیم کارها به صورت افسارگسیخته انبار شوند و ما شاهد جمیعت های متمرکز باشیم. 

این نماینده سابق مجلس همچنین خاطرنشان کرد: تبعات دوران پساکرونا از خود دوران بحران سخت‌تر است؛ مدیران و برنامه‌ریزان هر سه قوه باید برنامه ریزی کنند تا بعد از کرونا عقب افتادگی اقتصادی را جبران کنیم. کارها باید به گونه ای برنامه‌ریزی شود تا تحرکی داشته باشیم تا دولت مالیات‌هایش را وصول کند. 

وی در پایان ادامه داد: امید به افزایش نفت نداریم. نیاز است تحرکاتی صورت بگیرد. دولتی‌ها تفکرات محدود را کنار بگذارند کمک کنند بخش غیر دولتی ورود پیدا کند و نقدینگی به جای اینکه به سکه و ارز برود وارد زیر ساخت ها شود. مسئولان باید زمینه را برای شکوفایی و تحرک در اقتصاد باز کنند. اگر بخش خصوصی را وارد اقتصاد نکنیم تبعات منفی پساکرونا شکننده‌تر از  خود بحران کرونا است. 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1375311

برچسب‌ها