قدرت‌نمایی ارتش ایران با این موشک‌ها، تانک‌ها و یگان توپخانه‌ای +عکس

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در این گزارش به بخشی از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه بالگردی و رزم زمینی پرداخته ایم.

 حدود ۴۱  سال پیش، از گروهک چریک‌های فدایی خلق گرفته تا سازمان مجاهدین خلق، خواستار انحلال ارتش بودند. این ادعا و خواسته آنها در زمانی مطرح می‌شد که سربازان ارتش در استان‌های غربی کشورمان به مبارزه با تجزیه‌طلبان و ضدانقلاب‌ها مشغول بودند و این موضوع می‌توانست تأثیر منفی بر روحیه سربازان و فرماندهان ارتش بگذارد تا نتوانند در مبارزه با تجزیه‌طلبان فاتح میدان نبرد باشند، اما با وجود تلاشی که افراد و گروه‌های مختلف برای تضعیف و انحلال ارتش در دستورکار قرار داده بودند، امام خمینی(ره)  به صراحت مخالفت خود را با این درخواست اعلام کردند و با صدور پیامی در ۲۸ فروردین ۱۳۵۷، روز ۲۹ فروردین را روز ارتش نامیدند.

بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در این پیامی اعلام کردند: «روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‏‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.»

از آن روز به بعد ارتش جمهوری اسلامی ایران اتفاقات و وقایع مختلفی را تجربه کرده. در جنگ تحمیلی خوش درخشید و بعد از آن دوشادوش سپاه پاسداران و سایر سازمان‌های نظامی از امنیت، استقلال و بقای انقلاب اسلامی دفاع و صیانت کرد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها و فرازونشیب‌های فراوان در بخش دفاعی و نظامی، توانسته روی پای خود بایستد و با تأسیس جهاد خودکفایی در نیروهای چهارگانه ارتش در بخش اورهال یا بازآمد تجهیزات دفاعی، طراحی و تولید و نیز بهینه‌سازی به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابد.

 در آستانه ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی، پرونده‌ای را تحت عنوان «ارتش انقلابی» در نظر گرفته ایم و تلاش خواهد شد تا در سلسله گزارش‌ها و گفتگوها به معرفی گوشه‌ای از دستاوردها و توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجهیزات دفاعی بپردازیم.

هوانیروز ارتش؛ چابک، سریع و خودکفا

در حوزه بالگردی، یگان هوانیروز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۶ بالگرد کاربردی «بل-۲۰۶ جت‌رنجر»، «بل یواچ-۱ ایروکوای»،  «بل ای‌اچ-۱ کبرا»، «بل-»۲۱۲، «بل-۲۱۴» و «سی‌اچ-۴۷ شنوک» را در اختیار دارد و در موارد مورد نیاز مانند امدادرسانی و نیز کمک‌رسانی به نیروی زمینی و سایر نیروهای موجود در بدنه ارتش، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با استناد به گفته امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، هوانیروز ارتش بزرگترین ناوگان بالگردی خاورمیانه است و در حوزه‌های بالگردی به دستاوردهای مهمی دست یافته و از درصد آمادگی بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین امیر حیدری در خصوص روند توسعه‌ای و پیشرفت در هوانیروز گفته است که امروز در حوزه برد موشک‌های هوانیروز به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم و برد موشک‌های هوانیروز در حد بسیار مطلوبی ارتقا یافته و همچنین در حوزه دوربین‌های دید در شب نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و هوانیروز این ادعا را دارد که می‌تواند در دل شب پرواز کند و اهداف را منهدم سازد.

توپخانه ارتش

یگان توپخانه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن توپخانه کششی و خودکششی اعم از توپ ‌های کششی «ام۱۰۱، ام۱۱۴، ام۱۱۵، دی-۳۰، تایپ ۵۹، سی‌جی۴۵، تایپ۶۰، اچ‌ام۴۰، اچ ام‌۴۱» و توپ‌های خودکششی «ام۱۰۹، ام۱۰۷، کوکسان، ام۱۱۰، ۲ اس ۱ گاوازلیکا، رعد۱، رعد » یکی از گسترده‌ترین و مجهزترین یگان‌های توپخانه‌ای منطقه و جهان را در اختیار دارد. 

امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، در نشست خبری ۲۶ فروردین خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز ۲۹ فروردین، روز ارتش از اقدامات یگان توپخانه‌ای نزاجا در مبارزه با داعش  خبر داد و گفت: توپخانه ارتش در دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه خواب را از چشمان داعش گرفته بود.

تجهیزات زرهی نیروی زمینی ارتش

یگان‌های زرهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن ادوات و تجهیزات به‌روز و کارآمد، بزرگترین یگان زرخی منطقه و غرب آسیا را در اختیار دارد. لشکر ۱۶ زرهی قزوین و لشکر۹۲زرهی خوزستان ستون اصلی بزرگترین یگان زرهی خاورمیانه را تشکیل داده‌اند.

یگان زرهی نیروی زمینی ارتش با در اختیار داشتن تانک‌ها، نفربرها و نیز خودروهای حامل تجهیزات نقش مهمی را در عملیات‌های نزاجا ایفا می‌کنند. در واقع تانک‌هایی چون «ذوالفقار-۱»، «ذوالفقار-۳»، «مبارز»، «سفیر»، «صمصام»، «تیام»، «کرار» و «تی ۷۲» و نیز خودروهای نفربر زرهی همچون «امرپ طوفان»، خودروی سنگینِ «نینوا» و خودروی «ارس-۲» شاکله نیروهای زرهی نزاجا را تشکیل داده‌اند.

نیروی واکنش سریع ارتش

یگان‌های واکنش سریع به‌عنوان یک واحد کوچک عملیاتی محسوب می‌شود که دارای توانایی‌ ویژه‌ای برای دفع و مقابله با تهدیدات از نوع نظامی است و در بیشتر کشورها با این هدف تأسیس شده که مقابله با تروریست‌ها و تبهکاران تسهیل و میسر شود.

امیر سرتیپ احمد پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی هدف اصلی تأسیس یگان واکنش سریع را مقابله با «جنگ ترکیبی» یا جنگ نیابتی اعلام کرد و در این رابطه گفت: «در جنگ ترکیبی دیگر عملیات تأخیری و فرسایشی معنا ندارد و در فضای جنگ‌های نیابتی بود که ستاد کل نیروهای مسلح دستور داد تا در ارتش پنج تیپ واکنش سریع یعنی چهار تیپ در نیروی زمینی و یکی در نیروی دریایی و نیز پنج تیپ در سپاه پاسداران تشکیل شود».

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: «اینها تیپ‌های واکنش سریع هستند یعنی قابلیت انعطاف و تابنده خیلی بالایی دارند. قدرت آتش بالایی دارند. بالگردهایی در اختیار آنهاست. در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند در منطقه حاضر شوند و اجرای مأموریت کنند، البته این ابتدای کار است و بنا است تمامی یگان‌ها متناسب با این یگان آماده شوند».

همچنین امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ضرورت تشکیل یگان واکنش سریع  تأکید می‌کند؛ نیروهای واکنش سریع آمادگی مقابله با توطئه‌های دشمن در سریع‌ترین زمان را دارند و روحیه جنگاوری و سلحشوری در نیروهای واکنش سریع مشهود و بارز است.

یگان‌ واکنش سریع در اصل همان یگان عملیاتی و تکاوری نیروی زمینی است که در راستای این تغییرات تقویت شده و به نیروی واکنش سریع ارتقاء یافته  و گفتنی است افرادی که در یگان واکنش سریع مشغول خدمت هستند از میان زبدگان انتخاب می‌شوند و تحت سخت‌ترین آموزش‌های فیزیکی و عملیاتی و نیز به‌روزترین آموزش‌های نظامی قرار می‌گیرند.

تک‌تیراندازی، تازش و هلی‌برن‌های از آموزش‌های خاص یگان واکنش سریع به شمار می‌روند که از اهمیت بالایی برخوردارند و در کنار تمامی این موارد باید نظم، چابکی و هماهنگی بالا را به سایر ویژگی‌های این یگان افزود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1377523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =