کدام بازار در سال ۹۹ سودآورتر بود؟

بازارها یک ماه ابتدای امسال را در جهت صعود حرکت کردند؛ از بازار طلا و سکه گرفته تا بازار سهام.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پرونده بورس تهران در اولین ماه از سال جدید با ثبت رکوردهای چندگانه بسته شد و طلا و سکه نیز همراه با افزایش قیمت دلار و نیز اونس جهانی طلا، رو به بالا حرکت کردند؛ اگرچه در برخی روزها از حرکت ایستادند یا حرکتی منفی داشتند، اما پرونده این بازارها نیز در نهایت در یک ماه ابتدایی سال با رقمی بالاتر از سال ۹۸ بسته شد.

طلا ۰.۶ درصد گران شد

بررسی روند بازار طلا نشان می‌دهد در حالی که هر گرم طلای ۱۸عیار در آخرین روز اسفندماه ۹۸ در حدود ۶۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت پیدا کرد، اما پس از یک ماه در بازار قیمت ۶۰۶ هزار و ۵۰۰ تومان را تجربه کرد؛ این یعنی افزایش در حدود ۰.۶ درصد.

برخی از فعالان صنف طلا معتقدند با توجه به سیگنال‌هایی که از بازار دریافت می‌شود، قیمت طلا در سال جاری افزایشی خواهد بود. عبادالله محمدولی در این خصوص گفته است: در بحث قیمتی فعلا شرایط بازار طلا مطلوب نیست و پیش‌بینی ما بر این است که با توجه به شرایط موجود قیمت طلا در سال ۹۹ افزایشی خواهد بود.

او تصریح کرده است: نظر به این‌که قیمت طلا در بازارهای جهانی سیر افزایشی دارد و این وضعیت ادامه خواهد داشت، مطمئنا در بازار داخل کشور هم روند قیمتی در سال جاری افزایشی خواهد بود.

قیمت سکه ۳.۳ درصد بالا رفت

بازار سکه نیز روندی مشابه بازار طلا را گذراند. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در آخرین روز اسفندماه روی رقم ۶ میلیون و ۲۸ هزار تومان ایستاد؛ این در حالی است که پس از یک ماه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی، در رقم ۶ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان قرار گرفت. این یعنی افزایش ۳.۳ درصد قیمت سکه در بازار.

دلار رشد ۲.۳ درصدی را تجربه کرد

اما در بازار ارز، قیمت دلار در یک ماه ابتدایی سال ۹۹ رشد ۳۴۷ تومانی را تجربه کرد. در حالی قیمت دلار در آخرین روز سال ۹۸ در حدود ۱۴ هزار و ۹۰۳ تومان بود، اما در حال حاضر در بازار با رقمی در حدود ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش می‌رود. تفاوت این دو قیمت نشان می‌دهد دلار در ماه ابتدایی سال جدید ۲.۳ درصد گران شده است. این در شرایطی است که در دوره عید نوروز، دلار وارد کانال ۱۶ هزار تومان نیز شده بود.

برخی از تحلیلگران بازار ارز اعتقاد دارند؛ بازار پس از اینکه نتوانست از سطح ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند، وارد فاز تازه‌ای از افزایش فروش‌ها شد. از نظر این گروه پایین رفتن دلار از مرز ۱۶ هزار تومانی، تاییدی بر این ادعا بود که تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد.

به باور آنها، از آنجا که احتمال کمی وجود دارد که تقاضای ارزی طی روزهای آتی تغییر کند، احتمال بازگشت قیمتی چندان قوی نیست؛ آنها به ادامه افت بیشتر شاخص ارزی خوش‌بین هستند.

در مقابل، برخی معامله‌گران بازار ارز عنوان می‌کردند، شاخص ارزی برای این‌که به سوی مرزهای ۱۷ و ۱۸ هزار تومانی حرکت کند، نیاز است که از کانال ۱۶ هزار تومانی عقب‌نشینی کند و در کانال ۱۵ هزار تومانی حرکت کاهشی داشته باشد.

بورس ۳۸ درصد سودآور بود

آن‌طور که از روند بازار سهام پیداست، بیشترین سودآوری را در بازه یک ماه سال جدید، این بازار برخوردار بوده است؛ به طوری که در نهایت پس از گذشت یک ماه از سال جدید، وارد کانال ۷۰۰ واحد شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که شاخص‌کل بورس در آخرین روز سال ۹۸ روی رقم ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد ایستاده بود، اما در حال حاضر در رقم ۷۰۸ و ۴۸۴ واحد قرار گرفته است. این نشان می‌دهد که شاخص‌کل بورس در یک ماه ابتدایی سال جدید رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرده است.

کارشناسان نیز بر این باورند که اگر موضوع کرونا را نادیده بگیریم، رشد شاخص بورس در سال جاری ادامه‌دار خواهد بود.

البته کارشناسان در کنار پیش‌بینی رشد بازار سرمایه، هشدار می‌دهند که یکی از موضوعات قابل توجه برای سهامدارن به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام این است که نباید این انتظار را داشت که شاخص بورس و سهام شرکت‌های مختلف هر روز مثبت و سودده باشد.

آن‌ها همچنین بر این باورند که هر رشد و افزایش قیمتی در بازار سهام به اصلاح و استراحت نیاز دارد و اینطور نیست که همیشه بازار سرمایه روند افزایشی داشته باشد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1379038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =