واکنش انگلیس به افشاگری یک روزنامه درباره کرونا

فارس نوشت: سخنگوی دولت انگلیس گفت گزارش یک روزنامه انگلیسی درخصوص کوتاهی‌ها و پاسخ دیر مقامات این کشور به شیوع ویروس کرونا، مملو از اشتباه بود.

پایگاه اینترنتی دولت انگلیس روز دوشنبه مدعی شد، گزارش ساندی تایمز از قصور دولت در مبارزه با ویروس کرونا مملو از اطلاعات غلط است.

این پایگاه به نقل از سخنگوی دولت نوشت: «این یک همه‌گیری جهانی بی‌سابقه است و ما گام‌های درستی را در مبارزه با آن برداشته‌ایم و همواره از راهنمایی‌های علمی بهره گرفته‌ایم».

این در حالی است که بسیاری کارشناسان معتقدند دولت انگلیس بسیار دیر دست به اقدام علیه این بیماری زده و در ابتدا حتی حاضر نبود مدارس را تعطیل کند.

در گزارش ساندی تایمز نیز آمده است افراد افشاگر، دانشمندان و مسئولان برنامه‌ریزی در شرایط بحران، این اتهام را مطرح می‌کنند که در اواخر ژانویه و ماه فوریه زمانی که باید ذخایر تجهیزات پزشکی پر می‌شد، نوعی خودستایی در قلب دولت مانع از اقدام آنها شد.

سخنگوی دولت انگلیس افزود: «پاسخ‌های ما این اطمینان را حاصل کرد که خدمات ملی سلامت تمام حمایتی که نیاز دارد را دریافت می‌کند تا درمان همه کسانی که از این خدمات بهره می‌گیرند تضمین شود».

اما در واقع، بسیاری از پزشکان و پرستاران انگلیسی درخصوص کمبود تجهیزات درمانی و لوازم محافظتی نظیر ماسک و دستکش و لباس مخصوص، هشدار داده‌اند.

علاوه بر بیمارستان‌های انگلیس که در شرایط بسیار نامطلوبی به سر می‌برند مراکز نگه‌داری سالمندان که نیمی از قربانیان ویروس کرونا در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند مورد بی‌توجهی دولت قرار دارند.

ساندی تایمز نیز در گزارش خود می‌نویسد: «در ماه فوریه در تامین تجهیزات ضروری مثل ماسک و پوشش محافظتی، پیشرفت کمی حاصل شد و این در حالی بود که دولت انگلیس ۲۷۹ هزار مورد از انواع تجهیزات حفاظت شخصی را به چین فرستاد».

این روزنامه انگلیسی همچنین نوشت، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس ۵ جلسه مهم کبرا (نشست اضطراری دولت) را در زمانی که شیوع کووید-۱۹ در حال سرعت گرفتن بود، از دست داد.

سخنگوی دولت انگلیس در پاسخ به این مطلب گفت، حضور نخست وزیر در جلسات کبرا ضرورتی ندارد و دیگر وزرا نظیر وزیر امور خارجه می‌توانند ریاست آن را بر عهده داشته باشند.

این در حالی است که در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در انگلیس، تا مدت‌ها (۴ ژانویه) جلسه کبرا تشکیل نشده و جانسون اولین نشست کبرا با محور این بیماری را نیز به تعویق انداخت تا به تعطیلات آخر هفته برسد. تعلل‌های جانسون تا آنجا ادامه یافت که رهبر حزب کارگر انگلیس او را  نخست‌وزیر پاره‌وقت نامید.

همچنین ساندی تایمز نوشت: «تا روز ۲ مارس که بوریس جانسون ریاست جلسه کبرا را بر عهده گرفت، ویروس کرونا به فرودگاه‌ها، قطارها، مکان‌های اداری و خانه‌های ما سرک می‌کشید. بریتانیا در مسیر یکی از بدترین ویروس‌های جهان در یک قرن گذشته قرار گرفته بود».

دولت انگلیس در پاسخ به این بخش گفت: «این ویروس کشورهای تمام نقاط جهان را آلوده کرده است. بسیار خنده‌دار است که گفته شود ویروس کرونا فقط به این دلیل بریتانیا رسید که به‌جای نخست‌وزیر، وزیر بهداشت ریاست جلسه کبرا را بر عهده گرفته بود».

اکنون انگلیس به لحاظ شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جایگاه ششم در جهان را دارد. تا روز یکشنبه مجموعاً بیش از ۱۲۰ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۶ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1379221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =