کلنگ زنی اولین دهکده گردشگری سدهای آبی استان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از به بهره برداری رسیدن چهار پروژه گردشگری با اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد تومان تا مهرماه امسال در یاسوج خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین کهگیلویه و بویراحمد،
" مجید صفایی " گفت: چهار پروژه مهم گردشگری موزه یاسوج با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار ، پارک آبی و فاز اول هتل این پارک با اعتباری حدود ۲۲ میلیارد تومان ، تل کابین شش میلیارد تومان و هتل اتابک با اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان تا مهرماه جاری در یاسوج به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته سه پروژه عنوان شده از محل اعتبارات ملی بوده است، اظهارداشت: سرمایه گذار هتل اتابک از تسهیلات دولتی استفاده نکرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: تل کابین یاسوج که شش سال به حالت راکد درآمده بود با پیگیری های دکتر کلانتری استاندار و معاونین ایشان با تخصیص اعتبارات ویژه اکنون در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

صفایی با تشریح موقعیت جغرافیایی تله کابین یاسوج، خاطرنشان کرد: طول این پروژه هزار و ۷۵۰ متر و دارای ارتفاعات ۷۰ ، ۶۳ ، ۴۸ و ۲۷ متر است.

وی گفت: اجرای این پروژه با نظارت مستقیم اداره کل استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد صورت می گیرد و امیدواریم سرعت بهره برداری تله کابین یاسوج شدت بیشتری بخود بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با تشریح شرایط خاص هُتل و پارک آبی یاسوج هم ادامه داد: این پروژه اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اعتبارات حدود ۲۲ میلیارد تومانی آن از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

وی گفت: ۸۰ فرصت شغلی مستقیم در پروژه هتل و پارک آبی یاسوج در مساحت ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربعی فراهم خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با تقدیر از تاج گردون رئیس کمیسیون بودجه مجلس و دکتر کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پیگیری تخصیص اعتبارات ملی به پروژه های در دست اجرای این اداره کل، اظهارداشت: موزه یاسوج بعنوان موزه باستان شناسی استان که در جنوب کشور از جایگاه بالایی برخوردار می باشد تاکنون ۱۲ میلیارد تومان  برای تکمیل آن هزینه شده است.

صفایی افزود: اولین دهکده گردشگری سدهای آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار سدچم شیر گچساران در سالجاری طرح مطالعاتی آن شروع و البته این پروژه کلنگ زنی هم خواهد شد.

وی اعتبار اولیه برای این پروژه را هفت میلیارد تومان عنوان و یادآورشد: با کمک تاج گردون رئیس کمیسیون بودجه مجلس، ردیف اعتبارات اولین دهکده گردشگری در کنار سد چم شیر گچساران ردیف ملی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس تفاهمنامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، در کنار سدهایی که قابلیت احداث دهکده گردشگری را داشته باشند این دهکده ها راه اندازی می شود.

صفایی، تعداد سدهای مورد نظر برای اجرای این پروژه ها را ۱۰ سد ذکر و ادامه داد: کار مطالعاتی این پروژه ها نیز در سال جاری شروع می شود.

وی از ملی شدن ردیف بودجه موزه گچساران هم خبرداد و اظهارداشت: بودجه ملی این پروژه چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال گذشته تخصیص یافته و اکنون کار مطالعاتی آن در دست اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۱۲ میلیارد تومان عنوان کرد.

صفایی در ادامه از راه اندازی هشت کارگاه صنایع دستی در هر شهرستان طی سالجاری، اظهارداشت: اکنون بیش از ۱۰ کارگاه صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال است.

وی گفت: در حوزه بوم گردی استان نیز شش بوم گردی اکنون وجود دارد و بنا داریم این تعداد را به ۱۵ مورد براساس قابلیت های گردشگری افزایش دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از واگذاری تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران بهش خصوصی در حوزه بوم گردی نیز خبرداد.

صفایی در ادامه به مرمت بناهای تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره و اظهارداشت: بنا داریم تا پایان سال جاری حداقل ۱۵ تا ۲۰ بنای تاریخی را مرمت و بازسازی کنیم.

وی اعتبار تخصیص یافته برای مرمت بناهای تاریخی این استان تاکنون را یک میلیارد تومان عنوان و یادآورشد: کار مطالعاتی و ساماندهی پروژه بلادشاپور دهدشت در سالجاری نیز انجام می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستانهای بویراحمد و گچساران بعنوان شهرستان های پایلوت صنایع دستی مشخص شده و بدنبال این هستیم " روستای سربیشه گچساران " به عنوان روستای هدف صنایع دستی به ثبت ملی برسد.

صفایی، شعار امسال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد را " تحول گردشگری، تولید صنایع دستی، مرمت و حفاظت میراث فرهنگی " برشمرد.

وی گفت: بسته های حمایتی دولت به سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه های گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد که اکنون بخاطر کرونا با مشکلاتی روبرو شده اند واگذار می شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1379344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =