تفاوت ماهواره نور با ماهواره‌های قبلی/ چرا پرتاب ماهواره برای کشورمان مهم است؟

کاظم کوکرم، روزنامه‌نگار علم درباره پرتاب ماهواره «نور» گفت: این ماهواره فناوری بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارد. در ارتفاع بالاتری قرارگرفته و عمر مفید عملیاتی‌اش بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاظم کوکرم، روزنامه‌نگار علم  دوشنبه ۸ اردیبهشت در برنامه  صبحگاهی شبکه دو«در انتهای الوند» درباره پرتاب ماهواره نور که هفته گذشته رخ داد توضیح داد و گفت: روز چهارشنبه صبح خبر آمد که ماهواره نور با پرتابگر قاصد در مدار زمین قرارگرفته است؛ این پرتاب با پرتاب‌ ماهواره‌های قبلی ما یک تفاوت مهم دارد. ماهواره‌هایی که تاکنون کشورمان در مدار قرار داده است، نظیر امید، رصد و نوید در مدارهای پایین که به‌صورت بیضوی هستند قرارگرفته است و بر همین اساس عمر مفید عملیاتی این ماهواره‌ها کوتاه است. یعنی پس از گذشت ۳ ماه در جو سقوط کرده و کارش تمام می‌شود. برای این‌که بتوانیم ماهواره را در ارتفاعات بالاتر قرار بدهیم نیازمند فناوری سطح بالاتری هستیم. 
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال گذشته چندین بار برای پرتاب ماهواره و قرار دادن آن در مدار تلاش کردیم؛ برای مثال برای پرتاب ماهواره پیام، دوستی، ظفر و ... متخصصان فضایی ما تلاش زیادی کردند و درصد بالایی از مأموریت با موفقیت انجام شد، اما قسمت مربوط به تزریق ماهواره و مدار و این‌که به‌سرعت قابل‌توجهی برسد تا در مدار دایره‌ای خود قرار گیرد، رخ نمی‌داد. اما این بار همه‌چیز به‌خوبی پیش رفته و  ماهواره در مدار قرارگرفته است. این بار از یک پرتابگر سه مرحله‌ای که هم از سوخت جامد استفاده می‌کند و هم از سوخت مایع و فناوری سطح بالاتری دارد.
این روزنامه‌نگار درباره لزوم پرتاب ماهواره به فضا گفت: خیلی‌ها می‌پرسند که ما این‌همه مشکل اقتصادی در کشور داریم، چرا باید ماهواره پرتاب کنیم؟ داستان این است که برای حل همین مشکلات اقتصادی نیاز به پرتاب ماهواره داریم. بارها دیدید که ناگهان قیمت پیاز، گوجه و ... بالا می‌رود و نایاب می‌شود. برای این‌که مسئولین و مدیران کشور اطلاعات کسب کنند که سطح زیر کشت هر محصول چه قدر است به اطلاعات مخابره شده از این ماهواره‌ها احتیاج داریم. کشاورز بر اساس شم اقتصادی خود تصمیم می‌گیرد که چه بکارد و مشورت‌هایی هم از افراد مختلف می‌گیرد، اما واقعیت این است که در سطح کلان اطلاعات زیادی نداریم که هر کس چه کاشته است. 
وی تأکید کرد: به دلیل شرایط خاصی که کشورمان دارد نمی‌توانیم این اطلاعات را از ماهواره‌های دیگر کشورها بگیریم؛ بنابراین خودمان باید آستین بالا بزنیم و با پرتاب ماهواره به فضا اطلاعات دقیقی کسب کنیم. البته باید بگویم ماهواره اخیر که پرتاب‌شده است، کارکردهای نظامی دارد و دنبال داده‌های نظامی است. بااین‌حال دانشی که از طریق پرتاب این ماهواره به فضا به دست می‌آید کمک می‌کند تا بتوانیم ماهواره‌هایی که کارکردهایی در زمینه‌های مختلف ازجمله کشاورزی و هواشناسی دارند را پرتاب کنیم. باید گفت که درنهایت سود اقتصادی این ماهواره‌ها به دست مردم می‌رسد. اکنون ماهواره پرتاب نمی‌کنیم که صرفاً بگوییم توانایی این کار راداریم، ما ماهواره پرتاب می‌کنیم چراکه بدان نیاز داریم. تصاویری که اکنون مردم ما در تلویزیون می‌بینند به دلیل دریافت سیگنال از پایگاه‌های زمینی است درحالی‌که اگر بتوانیم این اطلاعات را از پایگاه‌های ماهواره‌ای دریافت کنیم هم بهتر است و هم ارزان‌تر. 
 

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1381872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =