نویسنده، فروتنانه خود را غالباً در پشت یاران شهیدش پنهان کرده است. خوشا به حال این جوانان نورانی که در یکی از استثنایی‌ترین فرصتهای الهی در تاریخ، بیشترین بهره را بردند و به مدد اراده و ایمان و فداکاری، به مدارج عالی انسانی، رسیدند...

به گزارش خبرآنلاین، «زنده باد کمیل» خاطراتی خودنوشت است که محسن مطلق از روزهای آغازین اعزام به جبهه های جنگ و فعالیت در گردان کمیل نوشته است. نویسنده در این اثر با زبانی ساده و روان به بیان خاطرات خود از هم رزمنده ها و دوستان شهید و به گفته خودش مظلوم ترین و غریب ترین انسانها می پردازد.

کتاب «زنده‌باد کمیل» سال 1370 برای اولین بار منتشر شد و در قطع رقعی و 120 صفحه، تاکنون توسط انتشارات سوره مهر به چاپ یازدهم رسیده است. «زنده‌ باد کمیل» اولین اثر نویسنده است که آن را سه سال پس از پایان جنگ به‌رشته تحریر درآورد. این اثر در سال 79 در بخش خاطرات مسابقات معرفی ادبیات پایداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رتبه دوم را به دست آورد.

در یادداشت نویسنده برای کتاب می خوانیم: «از آنجا که دوستان شهیدم را مظلوم ترین و رفقای سفر کرده ام را از غریب ترین انسانهایی می دانم که چند صباحی بر عرصه خاک قدم گذاشته و رفتند، تصمیم گرفتم که قطره ای از دریای حلم و معرفتشان را بر روی این اوراق بریزم تا سر خوشان مشق با بوییدن آن لحظه ای به یاد روزهای جهاد و شهادت بیفتند و به آن سرزمین سیر کنند.»

در بخشی از این داستان می خوانیم: «چند روزی از استقرار ما در خط می گذشت و روز به روز فاصله بچه ها از خدا، کمتر و کمتر می شد. به تعبیر خود بچه ها، یک سری نور بالا می زدند و از آن جمله بود مهرایی که همیشه قرآن یا مفاتیح به دست داشت، گوشه ای می نشست و با خود زمزمه می کرد. بچه های سنگر ما هم، پشت تپه ای کنار لاله های وحشی قبری کنده بودند و شبها در آن حال و هوایی داشتند...»

دستخط رهبری

مقام معظم رهبری در یادداشتی درباره این کتاب گفته است: «از این نوشته عطر اخلاص به مشام می‌رسد و چه زیباست که روایت صحنه‌هایی که از اخلاص و ایثار سرشار است نیز از سر اخلاص باشد. نویسنده، فروتنانه خود را غالباً در پشت یاران شهیدش پنهان کرده است. خوشا به حال این جوانان نورانی که در یکی از استثنایی‌ترین فرصتهای الهی در تاریخ، بیشترین بهره را بردند و به مدد اراده و ایمان و فداکاری، به مدارج عالی انسانی، رسیدند. این کتاب همچنین به خاطر شیرینی زبان روایتش و طنزی که در خیلی جاها نمک نوشته کرده است. از بعضی دیگر از خاطره‌های مکتوب، خواندنی‌تر است، باید ترجمه شود».

محسن مطلق در سال 1348 در تهران متولد شد و در همان شهر نیز رشد و پرورش یافت. دارای لیسانس طراحی صنعتی از دانشگاه علم و صنعت تهران است و به‌عنوان کارشناس در بخش خاطرات حوزه ‌هنری فعالیت می‌کند. اولین اثر خود را سه سال پس از پایان جنگ با عنوان «زنده‌ باد کمیل» به‌رشته تحریر درآورد که در سال 79 در بخش خاطرات مسابقات معرفی ادبیات پایداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رتبه دوم را به دست آورد.

گفتنی است «اریک بوتل» پایان نامه 1000 صفحه ای مقطع دکتری اش را با عنوان «زنده باد کمیل» درباره این کتاب 120 صفحه ای نوشته است. از آثار این نویسنده می توان به مخمل یادها، بُرد ایمان، سفرنامه جنگ، نگاه شیشه‌ای، مهاجر کوچک (درباره شهید دقایقی)، یادگار (داستان زندگی شهیدان جعفریان و واعظی)، شهید آوینی (داستان نوجوانان)، آنجا که من بودم (مجموعه داستان)، قصه‌های شهر جنگی: نگهبان کوچک (درباره شهر سر پل ذهاب)، قصه‌های شهر جنگی: درخت تنها (درباره شهر مهران) اشاره کرد.

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =