۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
پولیتزر ۲۰۲۰، برندگانش را شناخت

ایرنا نوشت: برندگان جوایز پولیتزر، امسال سرانجام پس از دو هفته تاخیر به دلیل کرونا، به صورت آنلاین اعلام شدند.

کلسن وایت‌هد (Colson Whitehead)، نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی به خاطر رمان پسران نیکل (The Nickel Boys) موفق شد تا برای بار دوم جایزه پولیتزر برای ادبیات را از آن خود کند. این نویسنده ۵۰ ساله، سه سال پیش نیز با رمان راه‌آهن زیرزمینی موفق به کسب جایزه پولیتزر شده بود.

در تاریخ ادبیات، به استثنای وایت‌هد، تاکنون تنها سه نویسنده از جمله ویلیام فاکنر و جان آپدایک افتخار دریافت بیش از یک جایزه پولیتزر را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

رمان «پسران نیکل»، داستان دو نوجوان سیاه‌پوست در یک مدرسه دارالتادیب به نام آکادمی نیکل را روایت می‌کند که با وعده آموزش فیزیکی، فکری و اخلاقی به بزهکاران جوان، دانش آموزان را مورد ضرب و شتم و سوءاستفاده جنسی قرار می‌داد.

هیات داوران پولیتزر، این رمان را به عنوان حکایتی قدرتمند از پشتکار، شان و رستگاری انسانی تحسین کردند.  

جایزه پولیتزر امسال در بخش موسیقی به خاطر اپرای سنترال پارک ۵ (Central Park ۵) به آنتونی دیویس اعطا شد. این اپرا همان‌طور که از نامش پیداست به ماجرای ناعدالتی در حق چند جوان رنگین پوست در آمریکا اشاره دارد. در این ماجرا، ۵ جوان سیاهپوست و لاتین تبار به جرمی که اساسا مرتکب نشده‌ بودند، محکوم شدند. ماجرا از این قرار بود که این جوانان در سال ۱۹۸۹ حوالی سنترال پارک نیویورک حضور داشتند، آن هم در شرایطی که کمی آن‌طرف‌تر یک زن سفید پوست مورد تعرض جنسی قرار گرفته بود. دونالد ترامپ یکی از مشوقین مجازات سنگین برای این جوانان بود و حتی ۸۵ هزار دلار صرف تبلیغات مطبوعاتی در نیویورک تایمز کرد تا این جوانان بیگناه اعدام شوند.

هیات داوران پولیتزر از این اپرا به عنوان اجرایی شجاعانه که مثالی ننگین از بی‌عدالتی معاصر را به عاملی که مایه همدلی و امید است، تبدیل می‌کند، تقدیر کردند.

جایزه گزارش صوتی که امسال برای نخستین بار به جمع جوایز پولیتزر اضافه شده است، نیز به خاطر گزارش‌ها از تاثیر شخصی سیاست‌های دولت ترامپ در قبال پناهجویان مکزیکی، به طور مشترک به مولی اوتوله از لس‌آنجلس تایمز و امیلی گرین اهدا شد.

پولیتزر عکاسی نیز برای عکسبرداری از سرکوب‌ها در کشمیر هند به خبرگزاری آسوشیتدپرس تعلق گرفت.

پولیتزر تاریخ برای طعم شیرین آزادی به کیلب مک دانیل رسید و بنیامین موزر نیز به خاطر کتاب «زندگی و آثار سوزان سانتگ»، جایزه پولیتزر بیوگرافی را کسب کرد.

برندگان جوایز پولیتزر امسال قرار بود ۲۰ آوریل اعلام شوند اما این مراسم به دلیل بحران کرونا با تاخیری دو هفته‌ای و به صورت آنلاین برگزار شد.  

جایزه‌ ادبی پولیتزر (Pulitzer Prize) به‌ افتخار جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی، نام‌گذاری و تأسیس شده است. جوزف پولیتزر از حامیان مالی و بنیان‌گذاران مدرسۀ روزنامه‌نگاری دانشگاه کلمبیا بود.

مراسم اهدای پولیتزر از سال ۱۹۱۷ هرساله در ماه آوریل با نظارت دانشگاه کلمبیا برگزار می‌شود. این جایزه در بخش داستان به یک نویسنده‌ٔ آمریکایی داده می‌شود؛ با این شرط که بهترین اثر با مضمون زندگی آمریکایی را منتشر کرده باشد. هم اکنون ارزش مالی این جایزه ۱۰ هزار دلار است.

این جایزه علاوه بر حوزه‌ٔ ادبیات، به بهترین‌های رشته‌های روزنامه‌نگاری و موسیقی هم تعلق می‌گیرد. در بخش روزنامه‌نگاری، علاوه بر جایزه‌ٔ نقدی، یک مدال طلا هم اهدا می‌شود. جویس کارول اوتس، ویلیام فاکنر، جان آپدایک، ‌ای ال دکتروف، جومپا لاهیری و فیلیپ راث تعدادی از سرشناس‌ترین نویسندگانی هستند که تاکنون موفق به کسب این جایزه شده‌اند.

۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1384737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =