۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
فراق دکتر صادق آئینه‌وند پنج‌ساله شد

«بزرگ بود و نمی گفت کوچکی ها را...»*

پنج سال از درگذشت ناباورانه زنده‌یاد استاد دکتر صادق آئینه‌وند سپری شد. در روزگاری که جامعه ما بیش از پیش به مردان عالمِ اخلاقی نیاز دارد، فقدان چنین اندیشمندی مایه خسران و تاثر است.

آن‌چنان که دوستان، نزدیکان و شاگردان او به یاد دارند، خوش خلقی و مهربانی، اولین تصویری بود که از دکتر آئینه‌وند بر ذهن و جان آدمی می‌نشست. دریچه ورود به دانش عمیق و روح و ذهن جست‌وجوگر او، نگاه اخلاقی‌ به جهان پیرامونش بود. همین ویژگی بود که در تشییع پیکرش، جمعیتی کم‌نظیر از گروه‌های فکری و عقیدتی گوناگون و متکثر حضور یافتند تا چنین مشی و مرامی را بستایند و چنان اندیشمندی را بدرقه کنند.

جنس دینداری او، اسلامی بود که جهان را در آرامش و امان می‌خواست؛ همین ویژگی بود که آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد پس از نماز بر پیکر دکتر آئینه‌وند، او را مُبلّغ «اسلام رحمانی» خواند.

تمام اهتمامش آن بود که دینداری را در عمل نشان دهد. بر همین اساس، کرامت انسانی برایش در جایگاهی خاص قرار می‌گرفت. در پیشگاه او، «انسان» به عنوان خلیفه‌الله از مرتبه‌ای بلند برخوردار بود و به همین دلیل برایش اهمیتی نداشت که مقابل یک نگهبان باشد یا استاد دانشگاه؛ همان احترامی را که به اولی می‌گذاشت دقیقا برای دیگری هم قائل بود. مصاحبت با او، دنیای امنیت و آرامش بود. اگر نقدی بر رفتارت داشت، چنان با ظرافت و شیرینی بیان می‌کرد که بر ضمیرت می‌نشست و تلاش برای رفع آن کاستی را در وجودت برمی‌انگیخت.

باید عالمان و اساتید بلندمرتبه دانشگاه در وصف مراتب علمی دکتر صادق آئینه‌وند بگویند و بنویسند؛ این بنده کم‌ترین در این سطرهای کوتاه به عنوان فردی که افتخار دامادی ایشان را داشته‌ام تنها می‌توانم برخی دغدغه‌هایی که بارها از زبانشان شنیده‌ام را به طور اختصار بیان کنم.

دکتر آئینه‌وند، نیاز امروز جامعه را «اتصال به ریشه» و «انطباق با نیاز» می‌دانست. معتقد بود با بهره‌گیری از باور، فرهنگ و تمدن اسلامی به «سرآمدی»، و با تلاش برای دست‌یابی به دانش و اندیشه مورد نیاز جامعه امروز به «روزآمدی» نائل خواهیم شد.

ایشان خصوصیات بارز یک مورخ و محقق بی‌غرض را داشت و تلاش می‌کرد به وقایع، منصفانه نگاه کند.

از طرفی به دلیل تسلط به زبان و ادبیات عربی، جست‌وجو و فهم منابع اصلی در حوزه تاریخ اسلام، تحلیل‌هایی درست تاریخی را به دست می‌داد.

دست روزگار، این شخصیت فرهیخته را از ما گرفت اما از آن‌جا که دغدغه‌ علم و دانش، از مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان بود، خانواده استاد تصمیم گرفتند تا در همان مسیر حرکت کرده و تلاش کنند تا نام و منش و روش ایشان را زنده نگه دارند. بر پایه همین نگاه، با همکاری «انجمن ایرانی تاریخ» که دکتر آئینه‌وند از بنیان‌گذاران آن بودند از سال گذشته جایزه دوسالانه علمی دکتر آئینه‌وند پایه‌گذاری شد که قرار است هر دو سال به بهترین رساله دکتری در حوزه تاریخ اهدا شود. هدف از این حرکت، حمایت از نسل تازه‌ای است که دغدغه پژوهش و تحقیق در حوزه تاریخ را دارد؛ همان دغدغه‌ای که دکتر آئینه‌وند، حیات خود را در آن مسیر صرف کرد. خوشبختانه شورای علمی و داوران این جایزه از اساتید مبرّز رشته تاریخ هستند و اگر اردیبهشت امسال، ماجرای شیوع بیماری «کرونا» مجال می‌داد، مراسم اهدای اولین دوره جایزه برگزار می‌شد. با شرایط پیش‌آمده، امیدواریم در اولین فرصت ممکن، این اتفاق علمی برگزار شده و پایه‌ای برای دوره‌های آینده باشد.

*مصرع شعری از دکتر فاطمه راکعی در سوگ استاد دکتر آئینه‌وند

* منتشر شده در روزنامه ایران . ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1386865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =