۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
آیا دستگاه تصفیه هوای خودرو واقعا موثر است؟

در شهرهای آلوده‌ای مانند تهران، جاده‌ها و اتوبان‌ها همواره مملو از ذرات معلق در هوا هستند. احتمالا در روزهای پرترافیک هنگامی که در ترافیک گیر افتاده‌اید احساس می‌کنید هوای آلوده شما را محاصره کرده‌ است. علاوه بر آن اگر بوهای نامطبوع از مواد پلاستیکی و غیره در داخل کابین ماشین باعث سردرد و حساسیت شما می شود، اهمیت تصفیه هوای خودرو دو چندان می‌شود.

یکی از راه‌هایی که معمولا تبلیغات جلوی پای شما می‌گذارد، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای خودرو است. اما آیا واقعا این دستگاه‌ها موثر هستند؟ راه در امان ماندن از عوارض آلودگی هوا چیست؟ برای پاسخ به این سوالات لازم است ابتدا عوامل آلودگی را بشناسیم و پس از آن راهکارهای غلبه بر عوارض آلودگی هوا را بررسی می‌کنیم.

چه عواملی هوای خودرو را آلوده می‌کنند؟

عوامل زیادی باعث آلودگی هوای داخل ماشین می‌شوند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع بوها
  • کربن مونوکسید و گازهای سمی دیگر خروجی اگزوز ماشین‌ها
  • کربن دی اکسید ناشی از بسته بودن پنجره‌ها و دریچه تهویه ماشین
  • ذرات معلق بسیار ریز دود
  • ذرات معلق مانند گرد و غبار، گرده و باکتری ها

با چه روش‌هایی می‌توان بر آلودگی هوا غلبه کرد؟

فرقی ندارد در خانه، محل کار یا خودرو باشید. سه روش کلی برای غلبه بر آلودگی هوا وجود دارد:

  • کنترل منشا آلودگی: از بین بردن منشا مشکل، که در مورد آلودگی هوای خودرو تقریبا قابل انجام نیست.
  • تهویه هوا: این روش هم در خودرو تنها با باز کردن پنجره‌ها و گردش هوا ممکن است. که با توجه به آلودگی هوای جاده یا وضعیت آب و هوایی ممکن است همیشه قابل انجام نباشد.
  • تصفیه هوا: استفاده از دستگاه‌ها و فیلترهای تصفیه هوا برای پاکسازی ذرات معلق

انواع دستگاه‌های تصفیه هوای خودرو کدامند؟

در دستگاه‌های تصفیه هوای مختلف از فیلترهای گوناگونی استفاده می‌شود. از جمله روش‌های تصفیه هوا می‌توان به استفاده از فیلتر هپا، گاز ازن و یون منفی اشاره کرد که در ادامه به بررسی انواع مختلف این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

دستگاه‌های تصفیه هوا تولید کننده یون منفی

این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا با ابعادی کوچک، با وصل شدن به فندک ماشین و برق بسیار ضعیف کار می‌کنند. یون‌های منفی تولید شده توسط دستگاه با چسبیدن به ذرات گرد و خاک و سنگین کردنشان آن ها را به زمین می‌نشانند.

فیلترهپا در دستگاه‌های تصفیه هوای ماشین

همانطور که در بخش خرید بهترین دستگاه تصفیه هوای نوجان عنوان شده:" این فیلتر ها قابلیت جذب ۹۹% آلاینده های بصورت ذرات معلق در محیط را دارند و البته بر خلاف بسیاری از تبلیغات گمراه کننده، امکان شست و شوی آن ها وجود ندارد و باید پس از اتمام ظرفیتشان تعویض شوند. "
در دستگاه‌های باکیفیت خانگی  که هوای محیط‌های بسته را بدون هیچگونه عوارضی به خوبی پاکسازی می‌کنند نیز از فیلترهای هپا استفاده می‌شود. به طور مثال در برندهای مطرح جهانی و یا دستگاه‌های تصفیه هوای نوجان مهر که تولیدکننده دستگاه‌های باکیفیت ایرانی است نیز از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌شود.

با این حال اغلب دستگاه‌های تصفیه هوای با فیلتر هپای بسیار کوچک، که در خودرو ها استفاده می‌شوند به دلایل زیر کارآمد نیستند:

  • بیشتر مواقع در این دستگاه‌ها از فن‌های بسیار کوچک و ضعیفی استفاده می‌شود که توانایی مکش حجم کافی از هوا به درون دستگاه را ندارند.
  • فیلترها با توجه به اندازه دستگاه بسیار کوچک هستند و نمی‌توانند حجم بالای آلاینده‌ها را جذب خود کنند.

تولیدکننده‌های ازن در تصفیه هوای ماشین‌ها

تنفس گاز ازن برای انسان بسیار خطرناک است. این خطر در فضای بسیار کوچک خودرو دو چندان می‌شود. هرچند استفاده از این گاز یکی از روش‌ها برای پاکسازی گازهای آلاینده به شمار می‌رود، اما استفاده از آن به منظور پیشگیری دربرابر عوارض آلودگی هوا، نه تنها موثر نیست، بلکه خود نیز مشکلات جدیدی را به بار می‌آورد.

بوگیرها چه تاثیری بر روی هوای خودرو دارند؟

بوگیرها هوای خودرو را پاکسازی نمی‌کنند بلکه با اضافه کردن یک بوی جدید به محیط ماشین، باعث می‌شوند که شما متوجه بویی که آزارتان می‌دهد نشوید.

این بوها نیز می‌توانند عوارضی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشند. بنابراین به نظر نمی‌رسد راه حل مطمئنی باشند.

ما چند درصد از زمان خود را در خودرو می‌گذرانیم؟

ما بیش از هشتاد درصد روز را در محیط‌های بسته مانند محل کار یا خانه سپری می‌کنیم و احتمالا تنها بخش کوچکی از ۲۴ ساعت را در ترافیک می‌گذرانیم. در شهرهای شلوغ، هوای خانه به اندازه هوای بیرون و حتی بیشتر از آن می‌تواند آلوده باشد.

هرچند که در فضای باز و در شلوغی جاده‌ها و اتوبان‌ها کار چندانی برای پاکسازی نمی‌توان انجام داد، اما مشکل آلودگی هوا در محیط‌های بسته یک راهکار مطمئن دارد.

استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی که از کیفیت مناسبی برخودارند، کمک می‌کنند تا هوای پاکیزه‌ای را تنفس کنیم.

یک دستگاه تصفیه هوای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به نکات زیر توجه کنید:

  • فیلترها، مهم ترین بخش دستگاه

یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت از فیلترهای هپا و کربن اکتیو مناسب استفاده می‌کند. این فیلترها با توجه به اینکه هیچ ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌کنند راه مطمئنی به حساب می‌آیند.

  • فن دستگاه، تعیین کننده قدرت

یک دستگاه تصفیه هوای مناسب، برای مکش هوا به داخل دستگاه به یک فن باکیفیت نیاز دارد.

  • اندازه دستگاه تصفیه هوا

معمولا هر دو مورد بالا در صورتی به وقوع می‌پیوندد که دستگاه به اندازه کافی بزرگ باشد.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله بررسی شد و طبق نظرات سایت oransi استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای خودرو به اندازه کافی کارآمد نیست. اما باتوجه به اینکه ما بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذارنیم، می‌توانیم برای مقابله با عوارض آلودگی هوا از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی استفاده کنیم. این دستگاه‌ها در صورت برخورداری از کیفیت مناسب، هوای محیط خانه را به خوبی پاکسازی می‌کنند.

از جمله دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی باکیفیت در ایران می‌توان به دستگاه تصفیه هوا نوجان اشاره کرد. این برند تولیدکننده دستگاه‌هایی است که برای اقلیم ایران بومی‌سازی شده و از فیلترهای باکیفیت با استاندارد اروپایی استفاده می‌کند.

جهت کسب اطلاعات و مشاوره رایگان با کارشناسان متخصص این مجموعه می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۲۱۵۵۷ تماس بگیرید و یا از سایت نوجان به آدرس www.nojaan.com بازدید نمایید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1388673