۸۴۸ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی قرار دارند

ایرنا نوشت : مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از ثبت ۲۵ اثر تاریخی این استان طی سال گذشته در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: در زمان حاضر شمار آثار ثبت شده ملی این استان به ۸۴۸ مورد رسیده است.

امیر ارجمند شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته مرمت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی ۴۰ اثر تاریخی در استان انجام شد، افزود: احیای آثار تاریخی پس از مرمت آن ها جزو برنامه های میراث فرهنگی استان است که برای این کار درصدد هستیم تا مرمت ها را به سمت ایجاد کاربری های جدید همچون ایجاد بازارچه های صنایع دستی، مراکز اقامتی و پذیرایی در آثار تاریخی سوق دهیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آثار تاریخی ثبت شده ، حدود ۵۰۰ اثر نیز برای تهیه پرونده ثبتی در سطح استان شناسایی شده است.

ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز فصل جدید کاوش ها در محوطه تاریخی معدن نمک چهرآباد زنجان با مشارکت هیات آلمانی خبر داد و افزود: این کاوش ها از اواخر خرداد ماه امسال اجرا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: طی چند روز آینده نیز مرمت البسه مردان نمکی با همکاری پژوهشکده مرمت تهران در زنجان آغاز می شود.

'مردان نمکی' مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.
تاکنون ۶ مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت مردان نمکی به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ سال می رسد.

ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر شیوع کرونا بر گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: ما به دلیل کرونا بهترین زمان و فصل گردشگری که بازه زمانی اواخر اسفند تا اردیبهشت را شامل می شود را از دست دادیم ولی در صورت مهار کرونا، در فرصت باقیمانده تابستان برای سفر، دوباره تاسیسات گردشگری سرپا می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه ۳۶ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در این استان اجرا می شود، گفت: اهدای تندیس حافظان میراث فرهنگی به فعلان این حوزه، رونمایی از ۳۲ شیء تاریخی مرمت شده در استان، آغاز مرمت ۹ اثر تاریخی، اعطای چهار پروانه فعالیت مجموعه داری در شهر زنجان از جمله این برنامه ها است. 

۲۸ اردیبهشت (روز جهانی موزه و میراث فرهنگی) تا دوم خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی نام‌گذاری شده‌است. 

جشنواره ملی آش همچون سال گذشته توسط بخش خصوصی برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه برگزاری جشنوار ملی آش در تقویم جشنواره های گردشگری مرداد امسال گنجانده شده است، گفت: هر ساله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هزینه های زیادی را بابت برگزاری این رویداد گردشگری متقبل می شد.

وی افزود: اتقاق خوبی که سال گذشته درباره این جشنواره افتاد این بود که برگزاری آن به بخش خصوصی محول شد و میراث فرهنگی نقش نظارتی را داشت که امسال نیز بر اساس برنامه ریزی های انجام شده همان رویه سال گذشته در برگزاری این جشنواره انجام می شود.

غار کتله خور در راه جهانی شدن

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از اقدام برای تهیه پرونده میراث طبیعی غار کتله خور برای ثبت جهانی این جاذبه منحصربه فرد گردشگری خبر داد و گفت: تهیه پرونده این میراث طبیعی تا شهریور امسال به اتمام می رسد و در صورت موافقت ستاد ملی ثبت جهانی وزارت میراث فرهنگی، این اثر در نوبت ارائه برای ثبت جهانی قرار می گیرد که این فرآیند سه تا چهار سال زمان می برد.

غار کتله خور از طولانی‌ترین و شگفت انگیزترین غارهای آهکی جهان است که در ۸۰ کیلومتری شهر گرماب از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است.
تا کنون حدود ۲۲ کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر ۲ کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1389644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =