۱ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
اعزام 9هزار پیکارجو به لیبی از سوی ترکیه

ایرنا نوشت: گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» دوشنبه شب مدعی شد که ترکیه تاکنون ۸ هزار و ۹۵۰ پیکارجو برای جنگ به لیبی اعزام کرده‌ است.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزوده است: شمار شبه نظامیانی که ترکیه به خاک لیبی اعزام کرده تاکنون ۸ هزار و ۹۵۰ نفر است که در میان آن‌ها عناصر غیرسوری و نوجوانان ۱۶ و ۱۸ ساله نیز حضور دارند.

بر اساس گزارش این مرکز، ۳ هزار و ۴۲۰ نفر از عناصر تحت حمایت ترکیه در سوریه نیز تاکنون برای آموزش به پادگان‌های نظامی ترکیه اعزام شده اند.

این گزارش می‌افزاید: بتازگی ۱۲۰ پیکارجو نیز از منطقه عفرین سوریه به پادگان‌های آموزشی جنوب ترکیه اعزام شدند تا پس از آموزش به لیبی اعزام شوند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارش خود آورده است: تاکنون در جنگ لیبی ۲۹۸ نفر از جمله ۱۷ نوجوان زیر ۱۸ سال وابسته به ترکیه کشته شدند.

همزمان با افزایش درگیری‌ها در لیبی میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی به رهبری ژنرال «خلیفه حفتر» آنکارا به صورت جدی وارد موضوع لیبی شده و به طور رسمی  از دولت «فایز السراج» در مقابل دولت حامی ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش شرق لیبی حمایت می‌کند.

در همین حال، ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی ششم آذرماه ۹۸ و در جریان سفر فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با اردوغان دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

اردوغان نیز دی ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد که کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

پارلمان ترکیه نیز در همین پیوند ۱۲ دی ماه ۹۸ با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی برای حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

در مقابل، کشورهای مصر، امارات، عربستان، فرانسه، قبرس، یونان از دولت شرق لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر حمایت می‌کنند و هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک، دخالت نظامی ترکیه در لیبی را محکوم کردند و از دولت آنکارا خواستند اعزام جنگجویان خارجی از سوریه به لیبی را متوقف کند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1389772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =