انتظار یک هزار نفر در استان چهارمحال وبختیاری برای پیوند اعضاء

ایرنا نوشت : مسئول هماهنگ‌کننده تیم پیوند عضو چهارمحال و بختیاری گفت: اکنون یک هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در استان در صف انتظار قرار دارند که طول این انتظار با سخاوت خانواده‌های نیکوکار می‎تواند کوتاه‌تر شود.

زهرا سیاح روز چهارشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز ملی اهدای عضو اظهار داشت: در کشور ۲۵ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در صف انتظار قرار دارند، که یک چهارم این بیماران موفق به دریافت عضو می‌شوند و سه چهارم آنها در انتظار تلخ پیوند عضو، فوت می‌کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در چهارمحال و بختیاری با سخاوت خانواده‌های نیکوکار و به واسطه فرهنگسازی خوبی که انجام گرفته، سه چهارم بیماران منتظر در فهرست، موفق به دریافت عضو پیوندی می‌شوند به عبارت دیگر از هر چهار خانواده، سه خانواده رضایت به پیوند عضو بیمار مرگ مغزی خود می‌دهند.
سیاح، با اشاره به تلاش واحد فراهم‌آوری اعضا در دانشگاه‌های علوم پزشکی در روند اهدای عضو، تصریح کرد: این واحد، وظیفه شناسایی بیماران مرگ مغزی در بیمارستان‌ها، ویزیت و صحبت با خانواده‌های این بیماران را بر عهده دارد و طی این پروسه بیش از ۱۰۰ نفر در این واحد فعالیت می‌کند، تا عضو اهدایی از اهداکننده به گیرنده برسد.
مسئول هماهنگ‌کننده تیم پیوند عضو چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: قبل از هر چیز تمام تلاش تیم پزشکی نجات جان بیمار است و هرچه توان در این خصوص نیاز است به کار گرفته می‌شود تا فرد دچار مرگ مغزی نشود، اما زمانی که تیم پزشکی مرگ بیمار را تایید کرد، واحد فراهم‌آوری اعضا وارد عمل می‌شود.
سیاح، با اشاره به جایگاه مطلوب استان در حوزه اهدای عضو در کشور، اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری یکی از پنج استان برتر کشور در حوزه اهدای عضو است و شهرستان لردگان با بیشترین آمار اهدای عضو در استان پیشگام است.
وی افزود: از تاریخ تشکیل تیم پیوند عضو در استان همزمان با سال ۸۲ تاکنون با رضایت بیش از ۲۵۰ خانواده بیش از ۷۰۰ بیمار مرگ مغزی استان، جداسازی و به افراد نیازمند پیوند زده شده است.
، به گفته متخصصان، هر بیمار مرگ مغزی می‎تواند به طور میانگین هشت تا ۹ عضو خود را به بیماران نیازمند اهداء کند از همین رو اگر فرایند رضایت‌گیری از خانواده‌ها با سرعت انجام گیرد و ارگان‌های فرد بیمار زنده و تازه باشند، می‌توان نیاز تعداد بیشتری از بیماران نیازمند به عضو را تامین کرد.
هم‌اینک بخش پیوند کلیه در بیمارستان کاشانی شهرکرد فعال است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، بزودی بخش پیوند کبد، قلب و سایر نسوج در بخش الحاقی بیمارستان هاجر این استان نیز راه‌اندازی می‌شود.
مجید شیرانی در همین خصوص اضافه کرد: تلاش می‎شود چهارمحال و بختیاری با توجه به ظرفیت‌های بیمارستانی و کادر درمانی متخصص بزودی به یکی از قطب‌های پیوند عضو در کشور تبدیل می‎شود.
۳۱ اردیبهشت در ایران روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری آگاهی بخشی و فرهنگسازی این عمل انسانی و خیرخواهانه است.
نخستین لایحه پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در سال ۱۳۷۲ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و چهار سال پس از آن آیین‌نامه مرکز دیالیز و پیوند اعضاء تدوین شد. پس از طی تغییر و تحولات بسیار در سال ۱۳۸۱ شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی در کشور شکل گرفت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1390252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =