تاکید جلالی بر پیشنهاد ایران برای حل مسأله فلسطین

فارس نوشت:سفیر ایران در مسکو ابتکار ایران برای حل موضوع فلسطین که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده را بهترین و دموکراتیک‌ترین پیشنهاد در این زمینه خواند.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در میزگرد منطقه‌ای روز جهانی قدس که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، طی اظهاراتی به روح همه شهدای آزادیخواه و آزادیبخش به خصوص در طول تاریخ فلسطین و همچنین روح پرفتوح حضرت امام خمینی (ره) و روح سپهبد شهید سلیمانی درود فرستاد و عنوان کرد: مسئله فلسطین از جهات مختلف دارای اهمیت است. مسئله اول از بعد اینکه یک ملتی در سرزمین خود زندگی می‌کرد، ولی مورد اشغالگری و بعد شکنجه، کشتار و طرد قرار گرفت.

وی افزود: مسئله دوم تمدن بشری و خصوصا تمدن در عرصه ادیان ابراهیمی است که در مکانی که همه نشانه‌های ادیان الهی و ابراهیمی وجود دارد، این مکان مورد تعرض گروهی قرار گرفته است. بسیاری از پیامبران بزرگ الهی در این منطقه به پیامبری مبعوث شدند و بسیاری از اماکن ادیان ابراهیمی در این مکان ساخته شده است. مکانی متعلق به مسیحی‌ها، یهودی‌ها و مسلمانان. فاجعه آمیز اینکه رژیمی چندین سال است همه تلاش خود را به کار می‌گیرد که نشانه‌های مربوط به سایر ادیان الهی از جمله مسیحیت و اسلام را در این منطقه از بین ببرد.

سفیر ایران در مسکو اضافه کرد: مسئله سوم این است که علیرغم اینکه در ۷۰ سال خیلی‌ها تلاش کردند ابتکاراتی به کار ببرند که از آن مسیر به صلح و آرامش برسند، آن سخن بزرگ امام به اثبات رسید که با این رژیم صهیونیستی نمی‌توان به صلح و آرامش و عدالت دست یافت.

سخن گفتن درباره مردم فلسطین هیچ ثمره‌ای به بار نیاورد

کاظم جلالی گذری کوتاه به این تاریخ ۷۰ سال پرداخت و ادامه داد: در مقطع اول دولت‌های عربی آمدند و به رهبری دولت مصر تلاش کردند با رژیم صهیونیستی بجنگند. چهره‌های ناسیونالیست عربی مثل جمال عبدالناصر پیشتاز مبارزه با رژیم صهیونیستی شدند. اما متاسفانه این روند مبارزات در کمپ دیوید و با امضای پیمان کمپ دیوید عملا پایان یافت.

این دیپلمات ایرانی گفت: عملا دولت‌های عربی از صحنه جدی مبارزه با رژیم صهیونیستی خارج شدند. البته تلاش کردند ظاهر و پرستیژ خود را حفظ و بیانیه و قطعنامه و تشکیل جلسه بدهند، ولی سخن گفتن درباره مردم فلسطین هیچ ثمره‌ای به بار نیاورد و روز به روز مسئله فلسطین پیچیده‌تر شد.

سفیر ایران در روسیه اضافه کرد: مرحله دوم برخی از گروه‌های مبارزاتی بودند که با ناامیدی از دولت‌های عربی تلاش کردند رهبری مبارزه را در دست بگیرند.نمونه برجسته آن سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری مرحوم یاسر عرفات بود. یاسر عرفات در دهه ۹۰ به پای میز مذاکره آمد و در اسلو یک و دو شرکت و همه قراردادها را پذیرفت و به یاسر عرفات وعده داده بودند که ۱۹۹۷ دولت مستقل فلسطینی تشکیل شود.

یاسر عرفات می‌گفت شب‌ها از ترس جانم سه جا عوض می‌کنم

جلالی بیان کرد: من به اتفاق آقای خرازی وزیر خارجه وقت ایران در سال ۲۰۰۱ در دوربان آفریقای جنوبی با آقای یاسر عرفات ملاقات کردیم. این آقای یاسر عرفاتی که اینقدر پای میز مذاکره آمد و حیثیت مبارزاتی خودش را برای صلح با رژیم صهیونیستی گذاشت در آن ملاقات به ما گفت من هیچگونه امنیتی ندارم و شب‌ها حداقل سه جا عوض می‌کنم از ترس اینکه اینها می‌خواهند من را بکشند.

سفیر ایران در مسکو ادامه داد: بعد از اینکه دولت‌های عربی آنگونه کنار رفتند و عملا گروه‌های مبارز سابق فلسطینی در روند صلح موفق نشدند، مرحله سوم که مرحله انتفاضه است، شروع شد و مردم فلسطین فهمیدند که کس نخارد پشت ما جز ناخن انگشت ما. روند انتفاضه که امروز به نام مقاومت است، برخاسته از واقعیت‌های مسئله مربوط به فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: اگر به جنگ‌های اعراب و اسرائیل در سطح دولت‌ها نگاه کنیم در آن فقط شکست دولت های عربی را شاهدیم. اگر به مذاکرات گروه‌های فلسطینی با اسرائیل نگاه کنیم، باز جز شکست چیز دیگری را نمی‌بینیم، ولی آنچه در طول ۲ دهه گذشته توانست برای فلسطین ارمغانی به همراه داشته باشد، جریان مقاومت است.

جلالی خاطرنشان کرد: چه جریان مقاومت در داخل لبنان که جریان مقاومت قطعه قطعه زمین خود را طی سالیان به دست آورد که نمونه اعلای آن جنگ ۳۳ روزه بود که رژیم صهیونیستی با چه ادواتی آمد و حزب الله و مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی با سرافرازی ایستاد و سرزمین خود را آزاد کرد. چه در جنگ ۲۲ روزه غزه که نوار کوچک غزه با این محاصره بسیار سنگین بیش از ۱۵ سال اخیر توانست در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.

۲ راه برای حل مسئله فلسطین

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: اگر به این روند ۷۲ سال تشکیل رژیم صهیونیستی نگاه کنیم به نظر می‌رسد ۲ راه بیشتر برای حل مسئله فلسطین به ذهن نمی‌رسد. چون بقیه راه‌های پیشنهاد شده مبتنی بر نگاه‌های یک طرفه به نفع رژیم صهیونیستی است.

معامله قرن پیشنهادی مضحک

جلالی به معامله قرن اشاره کرد و گفت: مثلا معامله قرن پیشنهاد شده از سوی ترامپ یک پیشنهاد مضحکی است. یعنی یک کشور کوچک به نام فلسطین تشکیل می‌شود که فقط اسمش کشور است. بعد برای اینکه سر آنها کلاه گذاشته شود، وعده ۵۰ میلیارد دلاری در طول چندین سال داده می‌شود که معلوم هم نیست این مبلغ به چه کسانی خواهد رسید.

وی درباره آن ۲ راه برای حل مسئله فلسطین توضیح داد: یک راه سخت و یک راه نسبتا آسان، راه سخت همین است که جریان مقاومت باید تقویت شود و نشان داده شد تنها راه مبارزه ثمربخش با رژیم صهیونیستی، جریان مقاومت است. معتقدم صهیونیست‌ها هنوز در ذهنشان است که از نیل تا فرات را به دست بیاورند. آنکه آنها را از این نیت عقب انداختند، جریان مقاومت است، چون در همین سرزمین‌های اشغالی گرفتار شدند.

 ایده ایران بهترین و دموکراتیک‌ترین پیشنهاد

سفیر ایران در مسکو گفت: راه دوم ابتکاری است که توسط جمهوری اسلامی ایران و از زبان مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شد که این پیشنهاد مبتنی بر همین شعارهای دموکراسی خواهی و حق مردم و رای مردم و مشارکت عمومی.

جلالی توضیح داد: اینکه همه مردم این سرزمین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی و حتی کسانی که دارای ادیان الهی نیستند و حتی دینی را قبول ندارند، ولی مربوط و متعلق به این سرزمین هستند، در یک روند دموکراتیک و انتخابات مشارکت کرده و نهایت خودشان درباره حکومتشان و ساختار و آینده حکومت را تصمیم بگیرند. 

وی افزود: این یک ایده کاملا دموکراتیک و مبتنی بر نظریات جدیدی است که اگر دنیا صادقانه به دموکراسی قائل است، فکر می‌کنم بهتر از این پیشنهاد و دموکراتیک‌ترین از این پیشنهاد نمی‌توان برای حل مسئله فلسطین یافت.

۳۱۰۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1390782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =