باغ هرندی، موزه سازهای سنتی در کرمان را از نزدیک ببینید!

4.3
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفر به سازهای سنتی در شهر جاذبه های کویری ایران! +تصاویر
24 اردیبهشت 1399 08:00
2

باغ هرندی در دوره‌ قاجار توسط یکی از صاحب منصبان نظامی آن زمان به اسم عدل ‌السلطنه بنا شد. این مجموعه در سال ۱۳۵۴ توسط مالک باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد. برخی دلیل آن را به سبب توقف چند روزه‌ رضاخان در مسیر گذرش برای رسیدن به تبعید و مورد توجه قرار گرفتن او می دانند. باغ هرندی مدتی به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر در طبقه همکف این ساختمان، موزه ساز های سنتی استاد مسعود و در طبقه فوقانی آن موزه باستان شناسی قرار دارد.

harandy-garden-museum-04.jpg

این خانه نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. خانه ‌ای قاجاری که در دل باغی ایرانی قرار دارد. محمدرضا خان عدل ‌السلطان در سال ۱۲۵۲ خورشیدی باغ را خارج از حصار کرمان ساخت. نقشه‌ ساختمان مرکزی باغ را مرتضی قلی اسفندیاری، پسر عدل السلطان، از فرانسه برای پدرش فرستاد. طرح ساختمان تلفیقی از نقشه فرنگی و معماری ایرانی است.

harandy-garden-museum-03.jpg

ساختمان مرکزی در دو طبقه، در قسمت شمالی باغ و در کنار آب ‌نماهای مختلف بنا شده و مساحت تقریبی زیربنای آن حدود ۲۰۰۰ متر مربع است. عمارت دو طبقه باغ موزه هرندی دارای سقف گنبدی با عمق کم است. جنس کف آن آجر سنتی قدیمی بوده که اکنون سرامیک شده است. در روی ساختمان و در مرکز پشت بام، کلاه فرنگی چند ضلعی وجود دارد که نور را تأمین می ‌کند. در ادامه تصاویر دیگری از این باغ زیبا را باهم تماشا می‌کنیم.

harandy-garden-museum-05.jpg

harandy-garden-museum-06.jpg

harandy-garden-museum-07.jpg

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید.