۴ هزار هکتار بافت فرسوده در قم شناسایی شده است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: بر اساس آخرین مطالعات راه و شهرسازی چهار هزار هکتار بافت فرسوده در قم شناسایی شده، اما آنچه به تصویب مرجع استانی رسیده هزار و ۵۸۰ هکتار است.

به گزارش خبرآنلاین از قم :غلامرضا جانقربان معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: از آنجایی که قم شهری مذهبی است، شهردار قم و مدیریت شورای شهر توجه جدی به بخش سیما و منظر دارند، زیرا خاستگاه این شهر باید متمایز از سایر شهرها در زمینه معماری ایرانی اسلامی باشد.

او ادامه داد: شهرداری قم در زمینه معماری ایرانی اسلامی ورود یافته و مطالعات به صورت موضعی توسط مشاوران انجام شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اضافه کرد: ورودی جعفریه تا حدود ۲۰۰ هکتار مطالعه شده و دارای طرح تفصیلی حریم است که با ضوابط ابلاغ شده در زمینه سیما و منظر و ورودی شهر و صدور پروانه در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

جانقربان بیان کرد: برای تمامی ورودی‌ها از جمله ورودی قم - تهران، ورودی کاشان و ورودی اراک و همچنین ورودی جاده اصفهان مشاور گرفته و مطالعات جامع انجام شده و به تأیید کمیسیون ماده پنج رسیده است که نقشه راهی است که برای صدور پروانه و ساخت و ساز باید مورد توجه قرار گیرد.

او ابراز کرد: هر ورودی دارای ۱۳۶ متر حریم است که بخشی از آن نوار سبز می‌باشد و در بخشی که زمین و اراضی دولتی است کاشت درخت انجام گرفته است.

جانقربان گفت: طرح‌های موضوعی به یکباره انجام نمی‌گیرد و شهرداری باید نقشه راه برای املاک در مسیر ورودی‌ها تهیه کند و پس از آن، از نظر سیما و منظر و معماری و بر حسب مراجعه مردم برای صدور پروانه ساخت و ساز، نقشه‌ها در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود و اقدامات از این به بعد بر اساس این نقشه‌ها انجام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه منطقه یک و پنج از نظر سکونت در حریم دارای وضعیت مطلوبی است، افزود: در منطقه ۲ و ۶ که از نظر سکونت در حریم وضعیت خوبی ندارد نزدیک به ۱۶ متر نوار سبز در حال ایجاد است.

جانقربان بیان کرد: بر اساس آخرین مطالعات اداره کل راه و شهرسازی استان قم، چهار هزار هکتار بافت فرسوده در قم شناسایی شده که شاخصه بافت فرسوده دارد، اما آنچه به تصویب مرجع استانی رسیده هزار و ۵۸۰ هکتار بوده است که داخل مناطق یک، ۲، سه، پنج و هفت قرار دارد و بیشترین حجم از نظر متراژ نیز در منطقه یک، هفت و سه است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: بافت تاریخی معضل بزرگی است از زاویه اینکه گذرهای فرهنگی خوب و عناصر تاریخی دارد، ارزشمند است، اما تعداد بافت‌های شاخص و اثر تاریخی در این استان چندان زیاد نیست و مسئله‌ای که با اداره کل میراث فرهنگی وجود دارد، این است که ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی که تدوین شده بنا به دلایلی قابل اجرا نیست.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =