خاطره محمد گلریز از روز رحلت امام خمینی (ره)

محمد گلریز در روزنامه ایران نوشت: آن روز را خوب به خاطر دارم در حال رفتن به محل کارم بودم، متوجه شدم مردم حال و هوای غریبی دارند ودر بهت و حیرانی‌اند و گریه می‌کنند. آن زمان هم دستگاه موبایلی وجود نداشت تا از اتفاقات روز سریعتر مطلع شویم. به اداره که رسیدم تعطیل شده بود و بعد آن متوجه شدم حضرت امام رحلت کرده‌اند.

بسیار متأثر و غمگین بودم و در طول مسیر از خداوند خواستم توفیقی عطا بفرماید بتوانم سرودی بخوانم تا بازگوکننده حس و حال آن روزها و مرهمی باشد بر آلام و دردهای مردم سرزمینم.... به خانه که رسیدم همسرم گفت آقای محمدعلی شکوهی (آهنگساز قطعه دریغا ای دریغا) تماس گرفته‌اند و تأکید داشتند هرچه زودتر به سمت تالار وحدت حرکت کنم.
به اتاق ایشان رفتم در حالتی گریان شعری را زمزمه می‌کرد و مشغول گفت‌وگوی تلفنی با فرد دیگری بود. بعد از پایان تماس رو به من کرد و گفت که مشغول صحبت با استاد حمید سبزواری بوده واین شاعر یک شعر فی‌البداهه برای او خوانده و آقای شکوهی هم به‌صورت تلفنی و زمزمه‌ای برای آن آهنگ ساخته است؛ شعری با این عنوان: «ببار از دیده، دامن دامن ای اشک که غم زد آتشم در خرمن ای اشک... دریغا ای دریغا ای دریغا خدایی سایه‌ای رفت از سَرِ ما...» و تأکید داشتند این کار همان روز ضبط شود، آن هم در شرایط آن روزگار که سیستم‌های ضبط موسیقی چندان پیشرفته نبود... سرانجام ساعت ۱۱ شب سرود «دریغا ای دریغا» آماده و از تلویزیون پخش شد و موجب تعجب بسیاری از دوستان هم گردید که چطور یک اثر فاخر در طول یک روز و آن هم بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای تولید شده است!
دومین سرود «غم فراق» نام داشت که برای چهلمین روز درگذشت حضرت امام خواندم که شعر آن از محمود شاهرخی و به آهنگسازی هادی آرزم و تنظیم مجتبی میرزاده بود. بعد آن هم سرودی دیگر خواندم با نام «نماز آخر»که در مورد آخرین نمازی بود که حضرت امام خوانده بودند و درواقع تا به امروز نزدیک به ۱۵ اثر ماندگار برای حضرت امام خوانده‌ام که متأسفانه چندان شنیده نشد و کمتر از رسانه ملی پخش می‌شود.
آخرین کار هم «ما همه دلدادگان روی دوست» نام دارد ساخته آقای فریدون احتشامی که بازهم تأکید می‌کنم این آثار حتی در مناسبت‌های خاص خود هم کمتر پخش و شنیده می‌شود و این موضوع جای تأسف دارد. البته در طول این مدت زمان کارهای مناسبتی دیگر هم خوانده‌ام و هرگاه برنامه‌ای بوده پیشنهاد کردم چنین کارهایی ساخته شود. به‌طورمثال پیش ازشهادت سردار قاسم سلیمانی پیشنهاد کردم سرود ماندگاری به مناسبت پیروزی و غلبه بر داعش ساخته شود که متأسفانه انجام نگرفت و سرانجام با حمایت حوزه هنری شهر مشهد و آستان قدس رضوی سرود صبح پیروزی ۲ ساخته شد که ملودی همان صبح پیروزی است با تغییراتی در ابیات آن.من بر این نظرم موسیقی یک اثر هنری بسیار تأثیرگذار است و می‌بایست توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.
۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =