هفت شاخص الگوی رفتاری امام خمینی از نگاه رهبر انقلاب /تنها راه مقابله با تحریف شخصیت امام چیست؟ /۳ باور مهم امام (ره)

باشگاه خبرنگاران نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای هرسال مصادف با رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب بیاناتی را ایراد می‌کنند که برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

مراسم سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که هرسال با سخنرانی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار می‌شد، با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، امسال در حرم مطهر برگزار نمی‌شود. رهبر انقلاب در سخنرانی‌های سالانه خود در سالروز ارتحال امام (ره) مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از ابعاد مختلف مورد واکاوی قرار داده و بر ضرورت حفاظت از این مکتب تاکید کرده‌اند. در این گزارش محورهای سخنرانی ۱۰ سال گذشته رهبر انقلاب را مرور کرده‌ایم.

هفت شاخص الگوی رفتاری امام
حضرت آیت ا... خامنه‌ای با تشریح خصوصیات بی‌بدیل فردی و حکومتی امیرمؤمنان (ع) و شباهت‌های افتخارآفرین امام راحل عظیم الشأن با این خصوصیات نصرت‌بخش و عزت‌آفرین، به تبیین هفت محور اصلی الگوی رفتاری و مدیریتی خمینی کبیر در مواجهه با دشمنان و پیشبرد نظام اسلامی پرداختند و تأکید کردند: بعد از امام بزرگوار، همان راه و الگو را به‌دقت ادامه داده و خواهیم داد و به فضل الهی و با تکیه بر ایمان، استقامت و هوشیاری ملت و مسؤولان، نقشه کنونی دشمن مبنی بر «فشار اقتصادی، فشار روانی و فشار عملی» را نیز ناکام خواهیم گذشت.

هفت شاخص اصلی که رهبر انقلاب در ارتباط با الگوی رفتاری امام بیان کردند به این شرح است: «برخورد شجاعانه و فعال با دشمنان»، «پرهیز از هیجان زدگی ناشی از احساسات و خالی از عقلانیت»، «رعایت اولویت‌ها و تمرکز بر موضوع اصلی»، «اعتماد به توانایی‌های مردم و به‌ویژه جوانان و خوش بینی به ملت ایران»، «بی‌اعتمادی و بدبینی به دشمن»، «اهتمام به همبستگی و اتحاد ملت و مردود دانستن هرگونه دو دستگی و دو قطبی سازی در میان مردم» و ایمان کامل به نصرت و وعده الهی.

۱۴ خرداد ۱۳۹۷

روحیه و عمل انقلابی، درس بزرگ امام

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای برخورداری از «روحیه، ذهن و عمل انقلابی» را درس بزرگ امام راحل عظیم‌الشأن توصیف و تاکید کردند: «ملت ایران در پرتو اهداف و آرمان‌های همچنان پرجاذبه امام و هوشیاری در مقابل شیطان بزرگ، راه تحقق اهداف انقلاب را در معنای حقیقی عقلانیت یعنی انقلابیگری ادامه می‌دهد.»

رهبر انقلاب با اشاره به عقب‌ماندگی موجود در تحقق برخی شعارهای امام راحل عظیم‌الشأن از جمله عدالت اجتماعی و برخی شعارهای مبنایی و اصولی امام افزودند: با همت بیشتر، اهداف و آرمان‌های آن امام به عرش سفر کرده را دنبال خواهیم کرد.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای قدرت بسیج کنندگی انقلاب را نعمتی بسیار بزرگ خواندند و با اشاره به نیاز واقعی امروز و آینده کشور به این قدرت عظیم افزودند: هیچ پیشرانی به عظمت و قدرت انقلاب و شعارهای پرجاذبه امام وجود ندارد و مسؤولان و فعالان سیاسی به هیچ دلیلی نباید از این قدرت تعیین کننده غفلت کنند.

ایشان با اشاره به ادامه توطئه‌های پیچیده دشمنان خاطرنشان کردند: به فضل الهی، انقلاب و آرمان‌های پرجاذبه امام همچنان قادر است جوانان و انسان‌های با عزم و اراده را به میدان بیاورد، به حرکت وا دارد و پیش ببرد و این، مهم‌ترین عامل شکست توطئه‌های دشمنان است.

۱۴ خرداد۱۳۹۶

ضرورت مقابله با تحریف شخصیت امام

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، مکتب امام خمینی را نقشه راه پر امید ملت ایران خواندند و با اشاره به ضرورت مقابله با تحریف شخصیت امام، تاکید کردند: بازخوانی اصول مستند مکتب امام، تنها راه مقابله با تحریف شخصیت آن بزرگوار است، اصولی مانند اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی، اعتماد به صدق وعده الهی و بی‌اعتمادی به مستکبران، اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی، حمایت جدی از محرومان و مخالفت با اشرافی‌گری، حمایت از مظلومان جهان و مخالفت صریح و بی‌ملاحظه با قلدران بین‌المللی، استقلال و رد سلطه‌پذیری و تاکید بر وحدت ملی.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: از دیدگاه امام (ره) اسلام ناب، اسلام مبتنی بر کتاب و سنت است که با دیدگاهی روشن و متناسب با شرایط زمان و مکان، شناخت نیازهای بالفعل جوامع اسلامی و بشر و در نظر گرفتن روش‌های دشمن با استفاده از شیوه و متد علمی جا افتاده و تکمیل شده در حوزه‌های علمیه به‌دست می‌آید.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: در مکتب فکری امام (ره)، اسلام آخوندهای درباری و اسلام داعشی از یک طرف و اسلام بی‌تفاوت در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا و چشم‌دوخته به قدرت‌های بزرگ از طرف دیگر، هر دو به یک نقطه می‌رسند و هر دو مردود هستند.

حضرت آیت ا... خامنه‌ای خاطر نشان کردند: کسی که خود را پیرو امام (ره) می‌داند باید با اسلام متحجر و اسلام سکولار مرزبندی داشته باشد.

۱۴ خرداد ۹۴

امام، برجسته‌ترین شاخص انقلاب
رهبر انقلاب، امام را برجسته‌ترین شاخص انقلاب خواندند و با تاکید بر اینکه امام منهای خط امام، امامی بی‌هویت است، افزودند: تکیه همیشگی بر اسلام ناب محمدی، جاذبه و دافعه در دایره مکتب اسلام، یقین به وعده‌های‌الهی، محاسبات معنوی و تقوا، نگاه جهانی به انقلاب‌اسلامی، تکیه بر مردم و توجه به حال فعلی افراد هنگام هرگونه قضاوت، از جمله شاخص‌های اصلی خط امام است که باید به‌طور صحیح تبیین شود و مورد توجه مستمر قرار داشته باشد.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تأکید کردند در انقلاب اسلامی ایران، مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخص، امام و خط امام است که در رفتار، گفتار و وصیت‌نامه امام بزرگوار (ره) تجلی یافته است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به ضرورت تبیین صحیح شاخص‌های امام و عدم‌فراموشی یا پنهان ماندن آن‌ها افزودند: تبیین بد دیدگاه‌ها و نظریات امام (ره) یا فراموشی آن‌ها همانند از کار افتادن قطب‌نمایی است که قرار بوده جهت صحیح را نشان دهد. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که مواضع و دیدگاه‌های امام خمینی (ره) باید کاملا صریح و روشن تببین شود، خاطر نشان کردند: شخصیت و هویت امام نیز به همین مواضع صریح و قاطعانه ایشان است که دنیا را به لرزه درآورد و ملت‌ها را بیدار کرد.

۱۴ خرداد ۸۹

تلاش هوشیارانه در احیای روح عزت ملی
رهبر انقلاب، امام راحل را پدر ملت و مظهر مهربانی، اقتدار و صلابت خواندند و با اشاره به تلاش هوشیارانه امام در احیای روح عزت ملی و استحکام ساختار درونی ملت افزودند: ملت تاریخ ساز ایران با تکیه بر همین عوامل، الگویی موفق از ایران اسلامی و پیشرفت در خارج از حوزه نفوذ سلطه گران جهانی را به ملت‌ها ارائه داده و زورگویان جهانی را به وحشت انداخته است که همین مسیر درخشان تارسیدن به قله‌های پیشرفت وناامید شدن قطعی دشمنان ادامه خواهد یافت و بدون تردید آینده برای ملت‌های مسلمان و ملت ایران، بهتر از گذشته خواهد بود.

ایشان همچنین امام راحل را پدر جنبش اسلامی امروز در دنیای اسلام خواندند و افزودند: یکی از خطوط اصلی در سیره و منش امام خمینی (ره) دمیدن روح عزت ملی در کشور و زنده کردن ملت است.

۱۴ خرداد ۹۱

ابعاد اصلی مکتب امام
رهبر معظم انقلاب اسلامی، با تبیین ویژگی‌های بیداری اسلامی ملت‌های منطقه به عنوان تحقق پیش‌بینی مبارک امام، معنای حقیقی ارادت عمیق و ستایش برانگیز ملت را به امام راحل عظیم الشان، پذیرش و پایبندی ملی به مکتب و راه آن بزرگوار خواندند و با تبیین «معنویت، عقلانیت و عدالت»، به عنوان ابعاد اصلی مکتب منسجم و چندبعدی امام تاکید کردند: برکت وفاداری به این میراث گرانقدر امام خمینی، عزت، پیشرفت و تعالی همچون گذشته نصیب ملت ایران خواهد بود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، مکتب امام را، راهنمای نظری و عملی مردم و مسوولان دانستند و خاطرنشان کردند: مکتب امام یک بسته کامل و دارای ابعاد مختلفی است که باید این ابعاد را، باهم و به موازات هم، مورد توجه و عمل قرارداد تا در مسیر پیمودن راه امام، انحراف و خطایی ایجاد نشود.

۱۴ خرداد ۹۰

۲ پایه اصلی مکتب امام

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با ریشه‌یابی و تبیین علت اشتیاق و کنجکاوی روزافزون ملت‌ها به شناخت پدیده پرقدرت و رو به پیشرفت جمهوری اسلامی، «شریعت اسلامی» و «مردم‌سالاری» برخاسته از این شریعت را دو پایه اصلی مکتب امام خمینی خواندند و با تأکید بر وفاداری ملت و مسؤولان به این نسخه «سیاسی - مدنی» نوین افزودند: مزاحمت و سنگ‌اندازی‌های آمریکا و کمرنگ شدن روحیه و جهتگیری نهضت امام بزرگوار، دو چالش اساسی است که ملت ایران با شناخت و غلبه بر آنها، راه پر افتخار و سعادت بخش امام راحل عظیم‌الشأن را ادامه خواهد داد.

ایشان، جاذبه روزافزون امام خمینی و جمهوری اسلامی را در افکار عمومی ملت‌ها به‌ویژه ملت‌های مسلمان، واقعیتی مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: ۲۵ سال پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، قشرهای مختلف به‌ویژه جوانان و فرزانگان دنیای اسلام کنجکاوانه و مشتاقانه به‌دنبال آگاهی بیشتر از پدیده مردم‌سالاری دینی، نظریه ولایت فقیه و دیگر مسائل انقلاب اسلامی هستند.

۱۴ خرداد ۹۳

۳ باور مهم امام
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، باور امام به «خدا، مردم و خود» را زمینه‌ساز پیروزی، تداوم و پیشرفت مقتدرانه انقلاب اسلامی خواندند و تاکید کردند: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود، هر سه به معنی واقعی کلمه در وجود امام و تصمیم امام و همه حرکت‌های ایشان تجلی داشت.

ایشان افزودند: امام خمینی (ره) با دل خود با مردم سخن گفت و مردم هم با جان خود به او لبیک گفتند و به وسط میدان آمدند و مردانه ایستادند و این نهضت به‌تدریج به سمت پیروزی رفت و در نهایت هم بدون کمک هیچ کشوری، به پیروزی رسید.

رهبر انقلاب در تشریح سه باور عمیق و سرنوشت‌ساز امام یعنی باور به خدا، باور به مردم و باور به خود افزودند: امام با همه وجود به پروردگار اعتماد و به تحقق وعده یاری خدا یقین داشت و به همین علت فقط و فقط برای خدا کار و حرکت و اقدام می‌کرد. رهبر انقلاب با اشاره به رفتار شجاعانه امام در مقابل رژیم مستبد پهلوی، دوران انقلاب، دفاع مقدس و مقابله با ستمگران جهانی افزودند: شجاعت، قاطعیت و اعتماد به نفسی که در گفتار و رفتار و تصمیمات امام جاری بود به‌تدریج به ملت منتقل شد و این ملت را به الگوی استقامت و بصیرت تبدیل کرد.

۱۴ خرداد ۹۲

۵ شاخص مهم انقلابیگری
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه راه «امامِ انقلابیِ ملت» به عنوان تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، پنج شاخص مهم «انقلابیگری» را تبیین کردند و افزودند: باید با استفاده از تجربه مذاکرات هسته‌ای یعنی اثبات ضرورت بی‌اعتمادی به آمریکا، مسیر حرکت و پیشرفت کشور را ادامه داد.
رهبر انقلاب سپس در تبیین معیارهای اصلی انقلابیگری به تشریح پنج شاخص عمده پرداختند: «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی»، «هدف‌گیری مستمر آرمان‌ها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه جانبه کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» و «تقوای دینی و سیاسی.»

۱۴ خرداد ۹۵

راز تداوم جاذبه‌های بی‌نظیر امام

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، راز و سِرّ تداوم جاودانه جاذبه بی نظیر امام راحل را، مختصات شخصیتی و موهبت‌های خدادادی ایشان خواندند و با تشریح ابعاد و اجزای «راه و منطق مقاومت و ایستادگی» به عنوان درس بزرگ امام برای ملت و مسؤولان تأکید کردند: این فکر و راه پرجاذبه هر روز بیش از پیش ملت‌ها را به خود جلب می‌کند و ملت ایران و مسوولان نظام نیز این راه روشن الهی را تا رسیدن به نقطه بازدارندگی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی ادامه خواهند داد.

رهبر انقلاب، «پایه گذاری فکر مقاومت»، «حرکت مقتدرانه و هوشمندانه در این راه» و «گم نکردن هدف» را درس و یادگار بزرگ امام خمینی (ره) برای ملت و مسؤولان خواندند و خاطر نشان کردند: این راه عزت آفرین به‌تدریج از مرزهای ایران نیز فراتر رفت و گسترده شد.

ایشان علت اقبال ملت‌ها به راه امام خمینی (ره) یعنی مقاومت را جاذبه ذاتی این راه دانستند و افزودند: در این روند، جمهوری اسلامی، هیچ‌گونه تحمیلی به ملت‌ها نکرده است همچنان‌که برگزاری مراسم یا راهپیمایی روز قدس امسال در بیش از صد کشور نیز به انتخاب و پسند خود ملت‌ها صورت گرفت.

۱۴ خرداد ۱۳۹۸

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395257

برچسب‌ها