۹ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
اندیشه‌های امام، لزوم تحول‌خواهی و جایگاه نظام تعلیم و تربیت

لزوم تحول خواهی در اندیشه امام راحل "ره" که در بیان رهبری انقلاب در سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی به وضوح مطرح شد حاکی از اهمیت این ویژگی از سیره و روش امام در استمرار منطقی و مردمی جریان اصیل فکری انقلاب اسلامی در تار و پود نظام جمهوری اسلامی است.

آیین حیات بخش اسلام که براساس آموزه های الهی و وحیانی در جزیره العرب صدها سال پیش تاسیس شد امروز به عنوان یک مکتب پویا در جهت ایجاد تحولات بزرگ و پاسخ به روحیه تحول خواهی بشر در جهان رخ نموده است. جمهوری اسلامی و عملکرد مثبت و قابل قبول آن می تواند الگوی مناسبی را از چهره تحول خواهی این مکتب در جهان ارائه دهد.

پس اگر در لزوم تحول خواهی جامعه که مبتنی بر فطرت بشری و بنیان های دینی است اتفاق نظر حاصل آید یافتن موضوعاتی از زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی جامعه بشری که نیازمند تحول است چندان کار دشواری نخواهدبود.
بنظر حقیر این تحول اساسی باید از نظام تعلیم و تربیت آغاز شود که اساسی ترین کار انبیای عظام بوده است. وجود انبوه فارغ التحصیلان فاقد مهارت و تخصص و قدرت تحول آفرینی در آنان سبب اتلاف عمر و سرمایه های جبران ناپذیر شده است و بنظر می رسد این تحول بزرگ فکری برای نجات جامعه از نهادهای مرتبط با تربیت مثل خانواده و مدرسه و دانشگاه باید آغاز شود. آمارها حاکی از افزایش روزافزون تحصیل کرده ها پس از انقلاب در کشور ماست اما عدم پیوستگی مهارت و نیازها و فرصت ها با آموخته ها مشکل دیرپایی است که کمتر بدان اندیشیده ایم.خوشبخنانه امروز یکی از اندیشمندان این حوزه که سالها بدنبال پیوند تحصیل با مهارت بوده سکاندار نظام معیوب آموزش و پرورش شده است که امیدواریم با راهگشایی امروز رهبری فرزانه انقلاب اندیشه تحول خواهی از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و فن آوری کلید بخورد که اساسی ترین نقش را در تحولات بقیه سازمان ها و نهادها وحتی افکارعمومی برعهده دارند. بیاددارم زمانی که وزیر فعلی آموزش وپرورش در نهضت سوادآموزی خدمت می کرد دغدغه مراقبت از بازگشت سوادآموزان را به بیسوادی مجدد داشت و استمرار سوادآموزی را در گرو پیوند آموخته ها با شغل روزمره و مهارت زندگی آنان می دانست و امروز در عرصه تحول خواهی در نظام تعلیم و تربیت چنین فرصتی عظیم پیش آمده است.

لذا نتیجه ای که از بحث می توان گرفت اینکه نظام تعلیم و تربیت و لزوم اصلاح و بهبود فرایندها مبتنی بر اندیشه های امام " ره" می تواند یکی از مطمئن ترین پایه ها برای تحول و پیشرفت در ادامه حیات کشور باشد و راه را بر بهبود روزافزون دیگر عرصه ها نیز تسهیل کند.

* استاندار سابق سمنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =