رئیس جمهور آمریکا با چه پیش زمینه ای امیدوار به مذاکره است؟

دو زندانی ایرانی آمدند و یک زندانی آمریکایی رفت. با مذاکره یا بی مذاکره این تبادل انجام شد. آنهم درست پس از پایان ماموریت ایران در ونزوئلا و نزدیک شدن به نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و سرنوشت نامعلوم آن!

زهره نوروزپور: تبادل زندانیان صورت گرفت، همانطور که وزیر خارجه وعده آزادی هم وطنانمان را داده بود. ماه گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد که ایران آماده گفتگو بدون پیش شرط برای تبادل زندانیان با آمریکا است. ضمن اینکه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان سال گذشته در نشست آسیایی سازمان ملل رسما اعلام کرد که ایران درباره زندانیان با آمریکا اماده مذاکره است که به گفته وزیر خارجه این پیشنهاد پاسخی از سوی مقامات آمریکایی نداشت. این در حالی است که مقامات کشورمان اینروزها مذاکره را تکذیب کرده و اظهارات ضد و نقیضی از نحوه تبادل زندانیان مطرح می کنند.

تبادل زندانیان که مهمترین آن روز پنجشنبه شب انجام گرفت بازتاب گسترده ای در سطح داخلی و خارجی داشت که شاید بتوان گفت واکنش ها در داخل کشور با شدت بیشتری همراه بود. واکنشی از این نوع که اگر مقامات ایرانی مدعی هستند که مذاکره ای در کار نبوده پس این مبادله چگونه صورت گرفته؟ این سوال در فضای مجازی در حالی مطرح شده که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به تبادل زندانیان مایکل وایت و مجید طاهری رسما اعلام کرد که مذاکره ای نبوده و نخواهد بود! البته اقای شمخانی این صحبت را به ظاهر در واکنش به توئیت ترامپ گفته است و در توئیتر خود نوشت: «اوضاع ترامپ چه در تقابل‌های بین المللی، چه در افتضاح مدیریت کرونا و چه در آتش افروزی نژادپرستانه در داخل آمریکا به قدری خراب است که تیمش چاره‌ای جز تولید و نمایش موفقیت‌های ساختگی برای او ندارند. تبادل زندانیان، نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد.»  رئیس جمهور ایالات متحده با دوبار تشکر از ایران ابراز امیدواری کرده که توانسته ایران را پای مذاکره بکشاند و همچنین گفته که امریکا اماده است که بر سر مسائل دیگر به توافق برسد. ترامپ نگفته است که دقیقا کدام مسائل؟ در پاسخ ترامپ، ظریف گفت: " آقای ترامپ، ما علی‌رغم تلاش‌های «زیردستان» شما، به یک تبادل بشردوستانه دست یافتیم؛ ضمن این که ما در زمان بر سر کار آمدن شما یک توافق داشتیم. ایران و دیگر شرکای برجام، هرگز میز گفتگو را ترک نکردند. مشاوران شما که بیشتر آن‌ها را هم برکنار کرده‌اید، دست به قمار احمقانه‌ای زدند. این که چه زمانی تصمیم بگیرید، این مسأله را اصلاح کنید، به خودتان مربوط است."

مذاکره درکار بوده است یا خیر؟

مخالفان سیاست خارجی ایران که قبل از خروج آمریکا از برجام این توافق را فرجام خوانده بودند و ظریف و تیم همراه او را خیانتکار به وطن اعلام کردند، پس از فسخ توافق اتمی از سوی ترامپ بر سر جنازه آن مرثیه سرایی کردند و مواهب برجام را برشمردند و حالا ترس آن دارند که لااقل یک قطعنامه برایشان بماند! ظاهرا ترامپ به مخالفان داخلی ارزش این توافق را بهتر از تیم دیپلماسی دولت روحانی نشان داد. حال همان مخالفان با نزدیک شدن به نشست شورای امنیت در مهرماه سال جاری بار دیگر حرف های گذشته را تکرار کرده و در عین روانه کردن تبریکات به زندانیان آزاد شده تاکید می کنند که مذاکره ای نیست و نبوده و نخواهد بود!

اگر مذاکره ای نبوده پس چه طور دو زندانی آزاد شده اند؟ این جنجال از جایی آغاز شد که بیل ریچاردسون فرماندار پیشین ایالات متحده، روز گذشته در توییتی نوشت: خوشحالم که «مایکل وایت» در حال بازگشت از ایران به آمریکا است. من یک سال از طرف مادر مایکل و جاناتان فرانکز برای اطمینان از آزادی وی تلاش کردم. من با مقامات ارشد ایرانی از جمله محمدجواد ظریف و مجیدتخت روانچی دیدارهایی داشتم.

موسوی سخنگوی وزارت خارجه درباره این توئیت گفت: «این دیدارها مربوط به ماه ها قبل بوده است.ما به تلاش های انسان دوستانه که منجر به " آزادی گروگان های ایرانی در آمریکا و خارج از آن" شود همواره پاسخ مثبت داده و استقبال کرده ایم.»

موسوی به تاریخ دقیق این دیدارها و مکان آن اشاره ای نکرده است ولی این سوال مطرح می شود که چرا مقامات کشور از وزارت خارجه تا شورای امنیت ملی اذعان دارند که مذاکره ای در کار نبوده است؟

سوالی که پاسخی برای آن تاکنون نداریم مگر آنکه متولیان این مساله شفاف درباره آن توضیح دهند و ملاحظات مربوط به ان را نیز اعلام کنند.

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره خوب یا بد؟

درحالی که ما می گوییم مذاکره ای نبوده و شما هم بگویید نیست!ترامپ می گوید امیدواراست که با ایران به توافقات بهتری دست یابد!رئیس جمهور ایالات متحده با چه پیش زمینه ای امیدوار به مذاکره است؟با اینکه برخی معتقدند که اگر خواسته او درتمدید تحریم تسلیحاتی ایران درنشست مهرماه شورای امنیت سازمان ملل به سرانجام برسد او دیگر نیاز ندارد به دنبال مذاکره با ایران باشد؟ایا مساله همان قطعنامه ۲۲۳۱ است؟ آیا پشت پرده رایزنی هایی برای زنده نگه داشتن این قطعنامه صورت گرفته است؟ چرا ترامپ با وجود تکذیب مقامات ایران انقدر مطمئن از باقی توافقات و مذاکره سخن می گوید؟ در حالی که براوردهای ناظران حاکی از آن است که احتمال موفقیت امریکا در شورای امنیت بالا است. برخی نیز شک دارند که روسیه و چین به نفع ایران رای دهند!

فرض اگر بر این باشد که پشت پرده مذاکره و رایزنی ها چه برای زندانیان چه برای زنده نگه داشتن قطعنامه باشد، به نظر مبارک است! چرا که اگر آمریکا در شورای امنیت پیروز شود ایران بار دیگر به قبل از مذاکرات هسته ای سال ۹۲ باز می‌گردد و مذاکره به نفع مردم و کشور است.  عده ای چشم امید به دو کشور روسیه و چین دوخته اند، اما چشم واقع بین خود را بر بازی سیاسی روسیه بسته اند. روسیه با واکنش هاییی تند تر از ایران درباره نشست شورای امنیت موضع گیری می کند و از واشنگتن امتیاز بییشتری طلب می کند.

از سوی دیگر روس ها چین را هم در مقابل امریکا به گروگان گرفته اند تا مانع از ابرقدرتی چین در شرق اسیا شود. همان روس هایی که این روزها مشغول رایزنی با امریکا و اسرائیل بر سر خروج ایران از سوریه هستند! یا باز هم به روس ها در شورای امنیت امید داریم؟ آیا واقعا دو کشور چین و روسیه قطعنامه آمریکا را وتو خواهند کرد؟ که فرضی محال است!

با این حساب اگر ایران پشت پرده برای زنده نگه داشتن قطعنامه، راضی به تبادل زندانیان شده است حال چه در راه دریا، چه از راه سوئیس و چه از نمایندگان کشورمان در سازمان ملل یا روی عرشه نفتکش ها، بهترین راهبرد دیپلماسی را در این شرایط حساس کنونی اتخاذ کرده است.

از سوی دیگر ایران با اعزام نفتکش‌ها به ونزوئلا به آمریکا پیام نظامی و سیاسی خود را رساند.فاینشال تایمز در اینباره نوشت: «ایران با ارسال این محموله قصد ارسال پیامی روشن را داشت و آن اینکه مصمم است سرسختانه‌تر از قبل سیاست‌های آمریکا را به چالش بکشد.»یک مقام ایرانی به روزنامه مزبورگفت: «سیاست ما در برابر آمریکا از دفاع به حمله تغییر کرده است.آمریکا از طریق دو قدرت منطقه‌ای برای ما پیام ارسال کردکه "اگر به ارسال این محموله‌ها ادامه بدهید نفتکش‌هایتان را می‌زنیم." پاسخ ما روشن بود: اگر به ما حمله کنید متقابلاً حمله می‌کنیم. آنها می‌دانستند که بدون ثانیه‌ای تردید این کار را انجام می‌دادیم.»

به گزارش خبرآنلاین، پاسخ ایران روشن است. چه در خلیج فارس چه در کارائیب. چه در عراق و چه در سوریه! تاکید می کنیم مذاکره ای نیست و تبادل زندانیان ظاهرا در آب های خلیج فارس و کارائیب صورت گرفته! و مخالفان برجام و مذاکره ، همچنان به امید کرونا، انتخابات و تظاهرات خیابانی آمریکا نشسته‌اند! همان هایی که پس از رفتن اوباما افسوس خوردند که از شرایط نرمال کاخ سفید بهره نبردند همان ها نیز چشم امید به بایدن بسته اند!

رضا نصری کارشناس سیاست خارجی در اینباره می‌گوید به ترامپ به جای مخالفت اینگونه پاسخ دهیم:

در پاسخ به ترامپ ایران فهرستی از مطالبات خود را منتشر کند؛ از رفع همه تحریم‌های اولیه و ثانویه تا خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، توقف فروش سلاح به رژیم‌های متخاصم، تلاش جهت خلع سلاح و نظارت بر برنامه هسته‌ای اسرائیل، اجرای کامل NPT...

...و پیوستن آمریکا به کنوانسیون‌های کنترل سلاح‌ و عدم اشاعه؛ معرفی یک تیم ویژه مذاکراتی جدید متشکل از عناصر خوش‌سابقه‌تر، غیر سیاسی‌تر و خوش‌نیت‌تر از تیم سیاست خارجه ایران‌ستیز کنونی...آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، برقراری مصونیت قضایی دولت ایران در محاکم داخلی آمریکا، جبران خسارت‌های مالی ناشی از نقض برجام، خروج اتباع و نهادهای ایرانی از فهرست سازمان‌های تروریستی....توقف برنامه‌ها، طرح‌های جنگ روانی و ضد امنیتی و پروپاگاندای ایران‌هراسانه با حمایت و بودجه دولتی با الهام از معاهدات «ضد پروپاگاند» مشابه در گذشته:

لغو پرونده‌های قضایی و رفع خسارت از اتباع‌ ایرانی متهم به نقض تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، حمایت از طرح‌ ایران جهت ایجاد یک نظام امنیت جمعی در خلیج فارس و تنگه هرمز.

توپ را در زمین ترامپ بیندازیم.

23/ ۳۰۱ ۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1396064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    40 5
    خبرانلاین شما خودت داری میگی ما شانسی نداریم که چین و روسیه قطعنامه آمریکا را در شورای امنیت وتو کنند و در نهایت این آمریکاست که پیروز این بازیست.شما خودت داری اینو میگی، بعد از قول یک کارشناس میای برای آمریکا تکلیف تعیین میکنی که چنین و چنان کند! حکایت آنکه تو ده راهش نمی دادند، سراغ خونه کدخدا رو می گرفت، ما از اینم جلوتر رفتیم، داریم واسه کدخدا تعیین تکلیف هم می کنیم! آن هم در شرایطی که به گفته خود شما قطعنامه آمریکا رای خواهد آورد و چین و روسیه هم پشت ما را خالی خواهند کرد؟
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    25 3
    به نظر من ما باید منافع خود را در نظر بگیریم و رفاه و اسایش مردم ایران این که پولهای کشور ما بلوکه باشه نفت مان را نتوانیم بفروشیم یا کمتر از قیمت واقعی بفروشیم یا صادرات نتوانیم داشته باشیم و یا اجناس مورد نیاز کشور را چند برابر قیمت واقعی بخریم فکر نمی کنم به نفع کشور و مردم باشه ما می تونیم باامریکا دوست نباشیم اما تحریم هم نباشیم مثل خیلی از کشورها که با امریکا دوستی زیادی ندارند اما تحریم هم نیستند خلاصه این تحریم ها یک روزی باید تمام بشه هر چه زوتر به نفع کشورمان است
  • شمس تبریزی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    9 36
    ما می گوییم مذاکره ای نبود. شما هم بگویید نیست! جدی می فرمایید؟ دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به تبادل زندانیان مایکل وایت و مجید طاهری رسما اعلام کرد که مذاکره ای نبوده و نخواهد بود؟؟؟ عزیز دل برادر، شما ابوالفضل مهرآبادی را می شناسید یا خیر؟ ایشان قائم مقام دفتر از حفاظت منافع شما در واشنگتن هست یا خیر؟ ایشان میگه بر سر آزادی اینها مذاکره کردن. ایشان هوشنگ امیراحمدی نیست که بفرمایید دلال رابطه است و ربطی به ما نداره. منصوب وزارت خارجه خودتان در واشنگتنه. من چی کار کنم که در ضمن ما که نگفتیم مذاکره هسته ای کردید که اینطور دستپاچه شدید. گفتیم بر سر زندانیان مذاکره کردید.
  • شمس تبریزی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    20 9
    آقا من با دولت آمریکا کار ندارم اما مردم آمریکا خیلی دوست داشتنی هستن. البته منظورم از مردم آمریکا این پاپتی هایی که ریختن تو خیابون و پرچم آمریکا را اتش میزنن نیست. اینها یه مشت پاپتی های دربه در لاتین تبار و آفریقایی هستن. خود مردم آمریکا خیلی با کلاسن. یه موی تنشون به تن این ایرونی ها نیست. وقتی داری خرید میکنی، کسی که از جلوی چرخ دستی ات رد میشه، و تو توقف میکنی که عبور کنه، با متانت و ملایمت میگه عذر میخوام. تو هم میگی خواهش میکنم. مثل ایران نیست که تو پیاده رو به آدم تنه بزنن و رد بشن. از همین خصوصیتشان گفتم تا بقیه اش دست تان بیاد. آمریکا واقعا جای خوبیه ما هم نه با برجام موافقیم و نه مخالف. هر توافقی که منجر به دریافت ویزا توسط بنده بشه، باهاش موافقم.
    • FR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      9 3
      شمس تبریزی فکر کنم دانشجویی و اقدام کردی برای امریکا! یادمه قبلا این طوری صحبت نمی کردی و ضد امریکا بودی و عشق وطن و ولایت و ...! چی شده به خاطر یه تحصیل تو امریکا این همه جبهه ات عوض شده!
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    18 1
    ایران در بدترین شرایط ترامپ، بهترین هدیه را بهش میده