صالحی: ایرنا یکی از شناسنامه‌های هویت رسانه‌ای ایران است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه امروز یک خبرگزاری با ۸۵ سال عمر و نفس رو به جلو داریم نشان‌دهنده‌ پویایی این خبرگزاری است، ایرنا به رغم همه مسائل و متغیرهای جدید کشور همچنان سرپا است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در آیین تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با بیان اینکه ایرنا یکی از شناسنامه‌های هویت رسانه‌ای ایران است، اظهار داشت: ملت‌هایی که همچون ایران از یک دوره گذر به دوره جدیدی قرار دارند شناسنامه‌های هویتی برای آن‌ها مهم است و هرچه بتوان این شناسنامه‌ها را بالا برد و استوار نگه داشت به اعتماد و اقتدار ملی کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: در تمام مقاطع این ۸۵ سال می‌توان ایرنا را با ویژگی‌هایی تعریف کرد و آنچه امروز ایرنا در آن حضور دارد به خاطر ریشه‌های عمیق همین سال‌ها است، یکی از مقاطع خاص ایرنا در دوران دفاع مقدس بود زمانی که ایرنا به عنوان ستاد تبلیغات اسلامی و جنگ نقش مهمی ایفا می‌کرد، این فعالیت در مقاطع مختلف در این خبرگزاری ادامه پیدا کرد.

صالحی یادآور شد: در این دوره ۳۰ماهه که آقای هاشمی حضور داشت، اتفاقات خوبی برای خبرگزاری ایرنا رقم خورد. در دوران مدیریت ایشان پاره‌ای از سندهای بالادستی تنظیم شد که به مثابه آن چشم‌انداز روشن‌تری برای آینده این خبرگزاری شاهد خواهیم بود، در حوزه فناوری و زیرساخت‌ها نیز اتفاقات خوبی همچون رونمایی از سایت جدید این خبرگزاری رقم خورد، امروز رسانه با فناوری پیوند بیشتر خورد و دیگر نمی‌توان عقب‌ماندگی از فناوری را به راحتی جبران کرد.

وی افزود: در عرصه پژوهش نیز در این خبرگزاری اتفاقات مختلفی در افکار سنجی، نظرسنجی‌ها و همچنین گفتگوها پدید آمد و این موضوع به ایرنا حیات پوینده و پرشتاب بخشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از زحمات سیدضیاء هاشمی مدیرعامل پیشین ایرنا تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این نیز از تجربیات آقای هاشمی در بخش بین‌الملل بهره خواهد برد.

صالحی بیان کرد: ما یک مقطع خاص از سال ۹۶ تا به امروز را داشته‌ایم و وظیفه یک خبرگزاری، چون ایرنا در این مقاطع سخت‌تر خواهد بود، امروز هم خبرگزاری‌ها و به طور خاص ایرنا باید همان مسئولیت زمان دفاع مقدس را داشته باشند، امروز هم کشور در جنگ‌های مختلفی حضور دارد، از یک سو جنگ اقتصادی داریم که از سال ۹۶ دشمنان تلاش داشتند عرصه را بر ما تنگ‌تر کنند تا جایی که امسال در شرایط خاص قرار گرفتیم، از سوی دیگر درگیر جنگ روانی هستیم و دشمن سعی دارد به جای امید، یاس و به جای وحدت، تفرقه را در فضای ملی ما بنشاند.

وی ابراز داشت: در کنار این‌ها کشور در سال گذشته درگیر جنگ امنیتی شد و ترور سردار شهید سلیمانی نمادی از این جنگ بود که البته با تدابیر خوب از این جنگ امنیتی جلوگیری شد، در میان تمام این اتفاقات جنگ زیستی را نباید فراموش کرد، سیل، زلزله و امروز هم کرونا جنگ دیگری را برای ما رقم زده است، با تمام وجود شعله‌های این جنگ دیده می‌شود و در این فضا وظایف حوزه خبرگزاری‌ها و به طور خاص ایرنا بسیار محسوس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در کنار فضای حرفه‌ای رسانه که باید خط ارتباطی مشکلات، نقدها و معایب و همچنین اعتمادسازی و امیدآفرینی برای مردم باشد باید چند کارکرد دیگری رسانه را مدنظر قرار داد، در شرایط موجود کشور رسانه‌ها باید امیدآفرینی را ترویج دهد، اینکه رسانه تا چه اندازه می‌تواند نقطه‌های حرکتی و شورهای زندگی که وجود دارد را نشان دهد، بسیار مهم است، همچنین رسانه باید قدرت‌های موجود برای ترمیم اجتماعی را به نمایش بگذارد، در برخی نقطه‌ها وقتی تصور می‌کنیم همه چیز تمام است قدرت ترمیم اجتماعی همه‌چیز را برعکس کرده است.

صالحی با اشاره به اینکه جامعه ایرانی در همبستگی اجتماعی می‌تواند جغرافیای کشور را حفظ کند، گفت: در چند مقطع مخاطرات جغرافیایی ایران وجود داشته است، یکی از برهه‌هایی که مخاطرات جدی رخ داد زمان فعلی است و باید حواسمان جمع باشد، همبستگی اجتماعی در سیل، کرونا و ... نشان می‌دهد بذر اجتماعی ما همچنان جاری است و باید این بذر را بیشتر فعال کرد، اینکه مقاومت اجتماعی را حفظ کنیم اتفاق مهمی است، و فراموش نکنیم پس از گذشت این دوره سخت موفقیت پیش‌روی ایران خواهد بود.

وی در پایان افزود: امید است ایرنا که از ابتدا در خط مقدم مسئولیت اجتماعی بوده همچنان پرقدرت به کار خود ادامه دهد، آقای نوروزپور هم در فضای رسانه این مسیر مختلف را گام به گام طی کردند و مطالعات‌شان در حوزه رسانه بوده و تجربه حضور در شورای اطلاع‌رسانی دولت به عنوان تجربه‌های کاری و اطلاعاتی کمک می‌کند تا امانتی که مدیران و کارشناسان خبرگزاری ایرنا طی کردند به نحو احسن به آیندگان منتقل کنند.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1396712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =