۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۴

هزینه سنگین انرژی الکتریکی در انگلیس، توان این کشور را در رهبری جهانی اقتصاد دیجیتال زیر سوال برده است.

علیرضا نورایی: توفیق برنامه‌های دولت انگلیس برای رهبری جهانی اقتصاد دیجیتال در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. دلیل این امر بهای بسیار بالای الکتریسیته است که شرکت‌های انگلیسی را به انتقال مراکز داده‌های پرمصرف به دیگر کشورها کرده است.

بنا به گزارش دولتی «بریتانیای دیجیتال» که در ماه گذشته میلادی منتشر شد، هر خانه و اداره در انگلیس حداقل 2 مگابایت پهنای باند خواهد داشت. ولی به باور درک وبستر، از مدیران شرکت مک‌بین کوپر که ارایه‌دهنده خدمات مشاوره در زمینه ساختمان‌سازی است، قیمت‌های الکتریسیته در انگلیس که رده سوم را در اروپا دارد، سبب شده توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات زیرساخت‌های لازم برای برنامه‌های مذکور را در کشورهایی نظیر فرانسه بنا کنند که به طور بالقوه به تحلیل رفتن قدرت رقابت انگلیس خواهد انجامید.

به گفته وی: «مسئله اصلی، انرژی، انرژی و انرژی بیشتر است. بریتانیای دیجیتال نیازمند حجم عظیمی از مرکز داده است تا آنچه را که دولت برنامه‌ریزی می‌کند، به واقعیت تبدیل کند؛ ولی یک مرکز متوسط اطلاعات به انرژی الکتریکی شهری نظیر لیستر نیازمند است.»

آقای وبستر عقیده دارد که محدودیت حجم در شبکه انتقال نیروی الکتریکی انگلیس به ویژه در لندن و جنوب شرقی این کشور به معنی وجود مشکل در تنظیم قراردادهای طولانی مدت با شرکت‌های تولیدکننده الکتریسیته است.

این مسئله به قدری مهم است که مسئولان لندن را به بررسی این مشکل واداشته است. چه آنکه برخی شرکت‌ها از جمله یاهو، اداره مرکزی خود را در اروپا از لندن به داخل خاک این قاره منتقل کرده‌اند و دلیل این تصمیم خود را هزینه‌های بالا و کمبود زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از کسب و کارشان عنوان کرده‌اند. سانتاندر، یک گروه بانک‌داری اسپانیایی، اخیرا برنامه‌های خود را برای استقرار یک مرکز داده اروپایی بزرگ در لندن کنار گذاشته و محلی ارزان‌تر را در مادرید به جای آن برگزیده است.

به گفته وبستر، خنده‌دار است که برنامه بریتانیای دیجیتال این گونه شکل بگیرد که ارگان‌های اصلی‌اش در فرانسه، آلمان، سوئد یا سوئیس مستقر شود، آن هم به دلیل اشکالات در تامین نیرو، هزینه و دست‌رسی. این بدان معنی است که شرکت‌های انگلیسی فرصت‌های پرمنفعتی را برای بنا، تجهیز و خدمات‌رسانی به این تاسیسات از دست خواهند داد.

گرچه، در صورت انتقال منابع تامین داده و نیازهای پردازشی انگلیس به خارج مرز‌هایش، نتیجه نگران‌کننده‌تری هم در رابطه با قدرت رقابت اقتصادی این کشور وجود دارد. هر روز تعداد بیشتری از شرکت‌های انگلیسی به ارتباطات سریع بین کامپیوترها و دست‌رسی فوری به داده‌ها وابسته می‌شوند، ولی به میزان کافی کابل‌های فیبر نوری دارای ظرفیت بالا برای تامین این نیاز وجود ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =