کارنامه غیرقابل قبول متولیان رشد جمعیت / استان فارس در سراشیبی "پیری" قرار گرفت

براساس آمار متوسط رشد جمعیت استان فارس از ۱.۱۷ در سرشماری سال ۹۰ به ۱.۰۸ در سرشماری سال ۹۵ کاهش یافته است که این موضوع در طی گذشت سال‌ها کاهش بیشتری پیدا کرده و منجر به نگرانی شده است.

به گزارش خبرآنلاین از فارس :جمعیت و ابعاد آن نقطه مرکزی هر نظام اجتماعی محسوب می‌شود. تحولات جمعیتی تقریبا تمام جنبه‌های زندگی انسان و جهان پیرامون وی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و آثار متعددی بر خرده‌ نظام‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیطی وارد می‌کند و منشأ تحولات چشمگیری در این حوزه‌ها می‌شود.

به دلیل اهمیت این موضوع در اردیبهشت سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند. در بخشی از این ابلاغیه آمده است: « با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد».

ایشان در این ابلاغیه ۱۴ بند را برای توسعه جمعیت کشور و راه‌های رسیدن به آن مطرح کردند و از دستگاه‌های مختلف درخواست داشتند که این سیاست‌ها را مدنظر داشته باشند.

اکنون پس از ۶ سال از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری نه تنها وضعیت جمعیت مطلوب نشده که به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روند سنی و باروری جمعیت در ایران مطلوب نیست.

وی ۲ روز پیش در خبری چنین گفته است «گزارش‌های ارزیابی ارائه شده از دستگاه‌ها، نشان می‌دهد که تلاش و کوشش متناسب با برنامه‌ جمعیت صورت نگرفته و روند باروری و سنی جمعیت براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری مطلوب نیست».

کاهش رشد جمعیت در استان فارس

در استان فارس نیز به عنوان یکی از ۵ استان پرجمعیت کشور روند رشد جمعیت مطلوب نیست و حتی به گفته مدیرکل ثبت احوال استان فارس این موضوع در کلانشهر شیراز با کاهش ۹.۹ درصدی مواجه بوده است.

به گفته علیرضا انصاری در حال حاضر استان فارس با ۷۰.۹ درصد جمعیت فعال در وضعیت پنجره جمعیتی قرار دارد که این فرصت عمر کوتاهی دارد و اگر به درستی هدایت شود می‌تواند به توسعه استان منجر شود و در غیر این صورت به جای کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی، به مانع بزرگی در مسیر توسعه تبدیل می‌شود.

وی از کاهش نرخ رشد جمعیت استان خبر می‌دهد و نسبت به این مسئله ابراز نگرانی می‌کند چراکه براساس آمار متوسط رشد جمعیت استان از ۱.۱۷در سرشماری سال ۹۰ به ۱.۰۸ در سرشماری سال ۹۵ کاهش یافته است.

 همچنین براساس آمار نرخ رشد طبیعی جمعیت در استان که با توجه ولادت وفوت ثبت شده به دست می‌آید در سال ۱۳۹۸ حدود نه دهم درصد یعنی کمتر از یک درصد محاسبه شده که بیانگر تداوم کاهش نرخ رشد جمعیت در استان فارس است.

استان فارس در مسیر پیر شدن

مطالعات آینده پژوهی جمعیت نشان از پیر شدن استان فارس دارد به گونه‌ای که به گفته مدیرکل ثبت احوال استان فارس در ۳۰ سال آینده درصد جمعیت سالمندان در استان از ۶.۱ در سال ۹۵ به بیش از ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت.

 انصاری می‌گوید: میزان وابستگی جمعیت زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال به جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال از ۴۱ در سال ۹۵، به حدود ۵۴ درصد در ۳۰ سال آینده می‌رسد.

وی درباره جمعیت شهر شیراز (بدون زرقان) نیز می‌افزاید: جمعیت شیراز بر اساس بر آورد سال ۹۸؛ ۱میلیون و ۸۷۰ هزار نفر بوده که با مقایسه نرخ زاد و ولد سال ۹۷ و سال ۹۸ رشد جمعیت این کلانشهر با کاهش ۹.۹ درصدی روبه‌رو است.

به گفته مدیر کل ثبت احوال استان فارس روند کاهشی ثبت ولادت از سال ۹۵ در این استان آغاز شده و درصد کاهش با نرخ صعودی در حال افزایش است.

رتبه ۲۱ استان فارس در نرخ ولادت

براساس آمار موجود میزان ثبت ولادت که نشان‌دهنده تعداد ولادت ثبت شده در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است در سال ۱۳۹۸ ، ۱۳.۳ در هر هزار نفر محاسبه شده و استان فارس با این نرخ در رتبه ۲۱ بین استان‌ها قرار دارد.

استان‌های سیستان و بلوچستان خوزستان و خراسان جنوبی بیشترین و استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی کمترین نرخ ولادت را در سال ۹۸ به خود اختصاص داده‌اند.

اکنون بیش از ۶ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد اما علیرغم شعارهای مسئولان، تاکنون اقدامی جدی برای اجرایی کردن آن انجام نشده است.

قوانینی همچون قانون برنامه ششم توسعه و طرح جمعیت و تعالی خانواده را داریم، اما متأسفانه اراده‌ای در اجرای آن مشاهده نمی‌شود. افزایش سن ازدواج، شرایط اقتصادی سخت که به اذعان بسیاری مانع تشکیل خانواده و ازدواج است یکی از دلایل بالقوه کاهش رشد نرخ جمعیت در کشور و استان فارس است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1397615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =