۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان کرمان فعالیت می‌کنند

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره وجود ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان گفت: سال ۹۸ مبلغ ۴میلیارد تومان به صنعتگران صنایع دستی تسهیلات داده شد.

 به گزارش خبرآنلاین از کرمان : فریدون فعالی با تبریک روز جهانی صنایع دستی اظهار داشت: استان کرمان ظرفیتهای بسیار زیادی دارد که می‌توان آن را به محور گردشگری در دنیا تبدیل کرده و ما را از درآمد نفتی نجات دهد.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۰۰ اثر ملی ثبت شده و ۷ هزار اثر گردشگری و تاریخی شناخته شده در استان کرمان وجود دارد گفت: هفت اثر تاریخی ثبت شده از استان کرمان در سازمان یونسکو وجود ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی در کشور یک سازمان فرابخشی است و به تنهایی نمی‌تواند از عهده ماموریتهای خود برآید و نیازمند همکاری همه مردم و دستگاه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه تمام آثار ثبت شده تاریخی استان کرمان در یونسکو آثار بسیار ارزشمندی هستند و قابل رقابت با سایر آثار تاریخی در کشور و در دنیا هستند افزود: نمونه آثاری که در استان کرمان وجود دارد در سایر استان‌ها نیست و از این جهت آثار تاریخی استان کرمان جزو آثار بسیار مهم و ارزشمند و بی‌نظیری هستند.

فعالی با ابراز تاسف از اینکه هنوز مقصد گردشگری در کشور نیستیم و ظرفیت اشغال شده هتل‌ها پایین است تصریح کرد: این آسیب‌ها باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، کرمان یک استان ناشناخته و سرزمین عجایب است و اگر این ظرفیتهای گردشگری به دنیا معرفی شود هیچ زمان خالی از گردشگر نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۶۷ هزار اثر صنایع دستی در استان کرمان تولید می‌شود گفت: آثار صنایع دستی استان کرمان بسیار تحسین برانگیز است و جزو آثاری هستند که روح دارند و با عشق تولید می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان از فعالیت ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان خبر داد و اظهار داشت: به هنرمندان توصیه می‌کنم فعالیت‌های خود را در قالب مجتمع‌های کارگاهی تولید و عرضه کنند تا نتیجه و بهره بهتری بگیرند.

وی با بیان اینکه تسهیلات خوبی برای تولید صنایع دستی در استان کرمان در نظر گرفته شده است گفت: در سال ۹۸ مبلغ حدود چهار میلیارد تومان در قالب ۳۴۹ طرح به صنعتگران صنایع دستی تسهیلات داده شده است.

فعالی با اشاره به اینکه آموزش صنایع دستی مورد توجه جدی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است افزود: خوشبختانه در آموزش عالی کشور نیز برای بعضی از رشته‌های صنایع دستی رشته دانشگاهی دیده شده است که جای تقدیر دارد، با کمیته امداد و سازمان زندان‌ها نیز تفاهم‌نامه‌هایی داریم که کار آموزش مددجویان در تولید صنایع دستی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری آثار تاریخی در استان کرمان در حال تهیه است خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال ۴۲ اثر در حوزه اوقاف استان کرمان داریم که بسته سرمایه‌گذاری آن در حال آماده‌سازی است. همچنین ۳۰ اثر تاریخی در حوزه میراث فرهنگی استان کرمان است که بسته‌های سرمایه‌گذاری از این آثار را آماده کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به وجود ۴۸۰ هکتار بافت تاریخی ثبت شده در استان کرمان گفت: این بافت تاریخی با بافت فرسوده بسیار متفاوت بوده و بافت تاریخی دارای ضابطه است و همه دستگاه‌ها موظف هستند حریم این بافت تاریخی را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری استان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیده است و فعالان این عرصه نیازمند حمایت مسئولان هستند افزود: در صنعت گردشگری وقتی فعالیتی آسیب می‌بیند احیای آن بسیار سخت است و جبران زیان دیده شده در بسیاری از مواقع غیرقابل جبران است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1397635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =