"هوش مصنوعی" آمریکا از سوی چینی‌ها در خطر است

ایسنا نوشت: نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، متخصصان آموزش دیده چینی که به آمریکا رفته‌اند به شرکت‌ها و مراکز علمی آمریکایی در ایجاد سلطه و برتری در عرصه "هوش مصنوعی" کمک شایان توجهی کرده‌اند و رهبران صنعتی نگرانند که تشدید تنش‌های سیاسی آمریکا با چین، در این عرصه تاثیرگذار باشد.

 به نوشته روزنامه واشنگتن پست، زمانی که وزارت دفاع آمریکا "پروژه ماون" را به جریان انداخت تا روی بازسازی فناوری ارتش از طریق هوش مصنوعی کار کند، به تیمی با حضور ده‌ها مهندس مشغول به کار در گوگل اتکا کرد. دو منبع مطلع از این تدارکات می‌گویند که اکثر آن‌ها از شهروندان چینی بودند.

به گفته این منابع، حتی در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، پنتاگون مشکلی با این مساله نداشت. پنتاگون استدلال می‌کرد که بحث اطلاعات محرمانه در میان نیست و ارتش آمریکا برای این کار به شایسته‌ترین افراد نیاز دارد.

دولت ترامپ اکنون در تلاش برای کاهش دسترسی چینی‌ها به تحقیقات پیشرفته آمریکاست چرا که روابط میان ایالات متحده و چین به بدترین مرحله طی چندین دهه رسیده است. این مساله بسیاری از شرکت‌ها و متخصصان عرصه هوش‌ مصنوعی را نگران کرده است زیرا بخش اعظم کارهای پیشگامانه از ایالات متحده آمریکا توسط مغزهای چینی تأمین شده است.

تحقیقات جدید اندیشکده مارکوپولو (زیر نظر موسسه پالسون) که مناسبات سازنده میان ایالات متحده و چین را ارتقا می‌دهد، برآورد کرد که محققان تحصیل کرده در چین حدود یک‌سوم تحقیقات پذیرفته و ارائه شده در کنفرانس سال گذشته هوش مصنوعی را انجام داده بودند که بیش از هر کشور دیگری بود. این تحقیقات همچنین نشان داد که اکثر آن‌ها ساکن ایالات متحده هستند و برای شرکت‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی کار می‌کنند.

این بررسی نشان می‌دهد، آن‌ها به قدرت‌گیری سلطه آمریکا بر یک عرصه استراتژیکی مهم کمک می‌کنند؛ عرصه‌ای که می‌تواند کامپیوترهای آینده را به تصمیم‌گیری، شناسایی چهره‌ها، یافتن مجرمان، انتخاب اهداف نظامی و راندن خودروها قادر سازد.

از نظر چین، هوش مصنوعی عرصه‌ای با اهمیت استراتژیک تلقی می‌شود و پول هنگفتی برای محققان هزینه می‌کند تا آن‌ها برای شرکت‌ها و نهادهای چینی کار کنند. ایالات متحده متوجه این بلندپروازی فناوری چین شده است. واشنگتن جاسوسی را سرکوب کرده و اجرای قوانین مخالف افشاسازی در دانشگاه‌ها و نهادهای آمریکایی را تقویت کرده است. ماه گذشته نیویورک‌تایمز گزارش داد، دولت ترامپ در نظر دارد تا ویزای محققان یا دانشجویان فارغ‌التحصیل چینی را که ارتباط مستقیم با دانشگاه‌های وابسته به ارتش چین دارند، لغو کند.

مت شیهان، تحلیلگر اندیشکده مارکوپولو و از نویسندگان این تحقیق می‌گوید، تلاش‌هایی که به صورت گسترده جلوی چینی‌های با استعداد را بگیرد، می‌تواند پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی را تضعیف کند. او می‌گوید: این‌ها از باهوش‌ترین افراد در چین هستند و آزمایشگاه‌های آمریکایی، تدریس به دانشجویان آمریکایی و کمک به ساخت شرکت‌های آمریکایی را انتخاب می‌کنند. اگر آمریکا دیگر از این محققان ارشد استقبال نکند، پکن با آغوش باز آن‌ها را پذیرا خواهد شد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1397990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =