کشت برنج در خوزستان بشرط افزایش آب سدها/ ۷۰ درصد آب مصرفی در محصولات کم‌آب است

ایلنا نوشت:‌ به گفته معاون آب و خاک وزارت کشاورزی مقرر است که در استان خوزستان به شرط کافی بودن آب در رشد سدها، امتیاز کشت برنج از مردم سلب نشود.

علیمراد اکبری در نشست خبری با بیان اینکه وظیفه اصلی این معاونت توجه به دو عنصر آب و خاک است، گفت:‌ بحث خاک مربوط به مراتع و جنگل‌ها و به اصطلاح آبخیزداری است. با توجه به آنکه در کشور خشک و نیمه‌خشک به سر می‌بریم و سهم ما از آب شیرین دنیا حدود یک‌دهم درصد است، باید آب و خاک مورد استفاده مدیریت شود.

وی ادامه داد: بیش از 10 سال است که در خشکسالی به سر می‌بریم و بارش‌های چند ساله اخیر منوط بر رفع خشکسالی و رسیدن به ترسالی نیست. همچنانکه توجه شود بارش‌های ما معمولا در زمان مناسب اتفاق نمی‌افتد و 70 درصد آن مربوط به زمانی غیر از فصل کشاورزی است. همچنین توجه شود که کل بارندگی‌های ما حدود یک‌سوم معمول در دنیا است و با توجه به آنکه در 40 سال اخیر به طور کلی دمای کشور حدود 2 درجه افزایش داشته است و به ازای افزایش یک درجه، 10 درصد مجموع مصرف آب گیاه بیشتر می‌شود و در هر درجه بیش از 20 متر مکعب آب تبخیر می‌شود.

اکبری سهم منابع آبی ما را به طور کلی 21 درصد مربوط به قنات‌ها، 5.2 درصد مربوط به چشمه‌ها، 17.5 درصد آبهای جاری و 56.3 دهم درصد چاه‌ها بیان کرد و گفت: حدود 1.3 میلیون هکتار از 18 میلیون هکتار خاک کشور هیچ محدودیتی ندارند و می‌توان در آنها کشاورزی کرد اما در باقی موارد مباحثی از جمله شوری، قلیایی بودن و سایر موارد مطرح است. همچنین توجه شود که 60 درصد خاک ما دارای مواد آلی کمتر از یک درصد است. بنابراین اگر در این مورد بتوان این مواد را افزایش داده و حاصلخیزی خاک را بالا برد می‌توانیم بیش از 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. در نتیجه بیش از 30 درصد به سطح زیر کشت افزوده می‌شود. به همین منظور باید معاونت آب و خاک در استان‌ها فعال شوند.

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی با بیان اینکه بیش از 80 درصد اعتبارات وزارتخانه جهاد کشاورزی در معاونت آب و خاک است، افزود: اما به لحاظ مدیریتی ضعیف عمل کرده‌ایم بنابراین نیاز است در هر استان کشور یک معاونت ایجاد شود. توجه شود که از 67 هزار پرسنل این وزارتخانه حدود 1585 نفر در این معاونت مشغول به فعالیت هستند. این در حالی است که بیش از 80 درصد اعتبارات وزارتخانه در دست این معاونت است.

اکبری تاکید کرد: اهداف ما در این معاونت، حفاظت کمی و کیفی از خاک، افزایش راندمان و بهره‌وری و تقویت امنیت غذایی است. بر همین اساس سیاست‌های ما مدیریت و برقراری ارتباط بین آب، خاک، انرژی و استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری است که بر طبق آن همکاری‌های متعددی با سازمان‌های تخصصی دنیا مثل فائو داریم که بر همین اساس پروژه سیدا با اعتبار 5000 میلیارد دلار در قزوین در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در مسئله خاک غفلت کرده‌ایم، گفت: بیشتر توجهات ما مختص مسائل آب بوده است که این موجب شده از توجه به خاک غفلت کنیم.

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی با بیان اینکه مجمع جهانی GSP مربوط به خاک است، گفت: تا دو سال گذشته ما هیچ توجهی به خاک نداشتیم اما حدود دو سال است که عضو این مجمع شده‌ایم تا بتوانیم با توانمندسازی نیروها با همدیگر همکاری داشته باشیم. همچنین پروژه CCP نیز با توجه به سیل‌های چند سال گذشته مطرح است که بر این اساس حدود 500 هزار دلار هزینه شده تا بتوانیم به مسائل پژوهشی و مطالعاتی سیل و مدیریت خاک بپردازیم.

اکبری افزود: به طور کلی پروژه‌های ما در حدود 550 هزار هکتار است که 25 هزار هکتار از آن زیر بار کشت بوده و حدود 4500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. سال گذشته توانسیتم 500 هزار تن برنج از مجموع 295 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان خوزستان برداشت کنیم که در همان سال توانست هزینه‌های صرف شده را بازپس دهد.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در غیر از سه استان‌های گیلان، مازندران و گلستان گفت: مقرر است که در استان خوزستان به شرط کافی بودن آب در رشد سدها این امتیاز از مردم سلب نشود.

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی همچنین با اشاره به افتتاح پروژه 32 هزار هکتاری سیستان گفت: در آن زمان وزیر نیرو اعلام کرد حدود 30 درصد آب اضافی را به بخش کشاورزی اختصاص خواهد داد، در حالی که مشخص نیست این آب در کجا قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =