820‌ میلیون گرسنه در جهان/ حدود 49‌میلیون نفر به علت کرونا دچار فقر شدید می شوند

شهروند نوشت:سازمان ملل متحد در گزارشی به ابعاد افزایش گرسنگی در جهان پرداخته و دبیرکل این نهاد بین‌المللی در نطقی پیرو این گزارش هشدارهای جدی درباره افزایش تعداد گرسنگان را در سرتاسر گیتی داده است.

 آنتونیو گوترش در باب ارایه خلاصه گزارش سیاستگذاری در مورد امنیت غذایی گفت: «با وجود غذای کافی برای جمعیت فعلی جهان هنوز 820‌میلیون نفر گرسنه در دنیا هست.» این گفته دبیر کل سازمان ملل پیشتر نیز در «گزارش جهانی تغذیه ۲۰۲۰» مورد اشاره قرار گرفته بود، گزارشی که در آن اذعان شده بود «در حال حاضر از هر ۹ نفر در دنیا یک نفر گرسنه است و این در حالیست که از هر سه نفر یک نفر دارای اضافه وزن یا چاقی است.»

گزارش سازمان ملل متحد از ابعاد گرسنگی فزاینده در جهان
سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود با نگرانی شدید هشدار می‌دهد که از اواسط دهه جاری به این سو رقم گرسنگان جهان به‌شدت رو به افزایش است. این در حالی است که سازمان ملل‌ سال ۲۰۳۰ را به‌عنوان هدفی برای پایان‌بخشیدن به گرسنگی تعیین کرده بود. براساس گزارش سازمان ملل متحد که روز دوشنبه در نیویورک منتشر شد، در سراسر جهان بیش از ۸۲۰‌میلیون انسان از گرسنگی رنج می‌برند. این در حالی است که بنا بر این گزارش، رقم گرسنگان در ‌سال ۲۰۱۵ به ۷۸۵‌میلیون تن می‌رسید. در سال‌های قبل تعداد گرسنگان تا حدی بدون تغییر گزارش شده بود. علاوه بر این تعداد افراد مبتلا به سوء تغذیه به تناسب‌ سال ۲۰۱۵ کمی افزایش را نشان می‌دهد. بنابراین گزارش در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ۱۱‌درصد جمعیت جهان مبتلا به سوء تغذیه بودند. براساس گزارش سازمان ملل دومیلیارد کودک، زن و مرد جهان با اشکال مختلف عدم مصونیت غذایی مواجهند؛ رقمی که بیش از یک‌چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد یعنی این انسان‌ها دسترسی منظم به غذای کافی، مغذی و سالم ندارند.

820‌میلیون گرسنه در شرایطی که بیش از نیاز غذا وجود دارد
پیرو این گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در نطقی با اشاره به اینکه «در این دنیا برای سیرکردن جمعیت هفت‌میلیارد و 800‌میلیون نفری ما، بیش از میزان نیاز غذا وجود دارد» گفت:   «امروز بیش از 820‌میلیون نفر گرسنه و حدود 144‌میلیون کودک زیر پنج ‌سال دچار کمبود رشد هستند؛ یعنی در سرتاسر جهان بیش از یک کودک از هر پنج کودک.»  آنتونیو گوترش افزود: «نظام‌های تغذیه ما در حال شکست هستند و همه‌گیری جهانی کووید-19 نیز همه چیز را بدتر می‌کند.»

او با اشاره به این موضوع که «بیش از پیش روشن است که در صورت اقدام‌نکردن فوری با وضع قریب‌الوقوع اضطراری جهانی روبه‌رو خواهیم شد که تأثیرات بلندمدتی بر هزاران‌ میلیون کودک و بزرگسال می‌گذارد» خاطرنشان کرد: «امسال ممکن است حدود 49‌میلیون نفر دیگر به علت بحران کووید-19 دچار فقر شدید شوند.»
دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: «تعداد افرادی که از نظر تغذیه و مواد غذایی در وضع به‌شدت ناامنی قرار دارند، به‌سرعت افزایش خواهد یافت. هر افت ‌درصد در تولید ناخالص جهانی به معنای 700‌هزار کودک دچار کمبود رشد است. حتی در کشورهایی که منابع غذایی فراوان دارند، با خطر قطع زنجیره تأمین مواد غذایی روبه‌رو هستیم و لازم است هم اکنون برای جلوگیری از بدترین تأثیرات تلاش‌هایمان را برای کنترل این همه‌گیری انجام دهیم.»
گوترش همچنین به گزارش نهاد تحت مسئولیت خود در رابطه با این موضوع اشاره کرد و افزود: «این گزارش سه یافته روشن دارد؛ ابتدا باید زندگی و معیشت افراد را حفظ کنیم با تمرکز و توجه بر جایی که خطر شدیدتر است. دوم باید نظام‌های حمایت اجتماعی برای تغذیه را تقویت کنیم. سوم باید برای آینده سرمایه‌گذاری کنیم.»
او افزود: «ما برای ساختن جهانی فراگیرتر و پایدار فرصت داریم.  اجازه بدهید نظام‌های غذایی ایجاد کنیم که نیازهای تولیدکنندگان و کارکنان مواد غذایی را بهتر مورد توجه قرار دهد.  اجازه دهید دسترسی فراگیرتری به مواد غذایی سالم و مغذی فراهم کنیم تا بتوانیم گرسنگی را ریشه‌کن کنیم و اجازه دهید رابطه میان نظام‌های غذایی و محیط طبیعی را با تبدیل آنها برای عملکرد بهتر با طبیعت و شرایط اقلیمی از نو متعادل کنیم.»
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین در انتها با اشاره به اینکه «نمی‌توانیم فراموش کنیم که نظام‌های غذایی تا 29‌درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای ازجمله 44‌درصد متان را شامل می‌شوند و تأثیر منفی بر تنوع زیستی دارند» گفت: «اگر این کارها و موارد دیگر را انجام دهیم، همان‌طور که در خلاصه گزارشی که ارایه شده است، می‌توانیم از بعضی از بدترین تأثیرات همه‌گیری جهانی کووید-19 بر امنیت غذایی و تغذیه جلوگیری کنیم و این کار را به گونه‌ای انجام دهیم تا از «تحول سبزی» که باید ایجاد کنیم پشتیبانی کند.»

ترس از رسیدن آمار گرسنگان به یک میلیارد نفر
علاوه بر دبیرکل سازمان ملل متحد، خوزه گرازیانو داسیلوا مدیر سازمان خوراک و زراعت ملل متحد، نیز پیرو گزارش هشدارآمیز  سازمان ملل متحد درباره ابعاد افزایش فقر درجهان تأکید کرد که «افزایش تعداد گرسنگان  روند نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد».

او همچنین گفت: «رساندن غذای کافی برای هر فرد روی زمین یک چالش خیلی سنگین است.»
گفتنی است که کارشناسان سازمان خوراک و زراعت و دیگر ادارات ملل متحد که مشترکاً این گزارش را تهیه و تدوین کرده و گفته‌اند که بیش از همه معضل گرسنگی دامنگیر کشورهای دارای اقتصاد ضعیف است. آنها همچنین گفته‌اند که علاوه بر ضعف اقتصادی در شماری از کشورهای جهان همچنان درگیری‌های مسلحانه، تغییرات اقلیمی، خشکسالی و آبخیزی‌ها نیز موارد دیگری‌اند که به وخامت این وضع افزوده‌اند.
براساس این گزارش سازمان ملل،بیش ازهمه معضل گرسنگی کشورهای آفریقایی را به‌شدت تهدید می‌کند.این گزارش خاطرنشان می‌کند که رقم افراد مبتلا به سوء تغذیه درجنوب آسیا به ۱۵‌درصدجمعیت این منطقه می‌رسد. این رقم در کشورهای آمریکای لاتین و جزایر کارائیب به 7‌درصد می‌رسد.همچنان در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نیز شمار زیادی از اهالی این مناطق دسترسی به غذای کافی ندارند. از جانب دیگر، نویسندگان این گزارش تأکید کرده‌اند که چاقی، اضافه وزن به‌ویژه در میان کودکان در شماری از کشورهای جهان نیز روز به روز افزایش یافته است.

گزارش اخیرسازمان ملل درباره ابعاد فزاینده گرسنگی در جهان درحالی منتشر می‌شود که سازمان کمک به گرسنگی در جهان که ازجمله نهادهای بین‌المللی سرشناس دررابطه با مبارزه با گرسنگی است، از آن بیم دارد که شمار افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند، دوباره به بیش از یک‌میلیارد نفر در سراسر جهان افزایش یابد. از سوی دیگر برنامه جهانی غذا (WFP) نیز چندی پیش هشدار داد که جهان با همه‌گیری گرسنگی روبه‌رو است چون شمار افرادی که نیازمند غذا هستند امسال می‌تواند نزدیک به دو برابر شود.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =