۵ هزار مسکن در مناطق کم‌برخوردار شهری خراسان جنوبی احداث می‌شود

ایرنا نوشت : استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه سه جانبه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری که امروز به امضا رسید، پنج هزار واحد مسکونی در مناطق کمتر برخوردار شهری استان احداث می‌شود.

محمد صادق معتمدیان روز پنجشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های اشتغالزایی و جهش تولید که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در شهرستان طبس برگزار شد افزود: اکنون از ۳۰ شهر استان ۲۶ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد که از نظر امکانات زیرساختی، اشتغال و سایر موارد مشکلات زیادی دارند.

وی گفت: بدون شک اجرای پروژه ساخت پنج هزار واحد مسکونی در مناطق کمتر برخوردار شهری استان به مصادیق احداث مسکن روستایی تحول خوبی را در استان ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: در سفر اسفندماه سال ۹۷ رییس سازمان برنامه و بودجه به استان از سند و برنامه میان مدت خراسان جنوبی در جهت تکمیل زیرساخت‌های توسعه با اعتبار ۹۴۰ میلیارد تومان رونمایی شد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: در این سفر ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و کم برخوردار نیز رقم خورد که حدود ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار را وارد استان کرد و باعث تحول در بخش‌های مختلف شد.

وی ادامه داد: این اعتبار هفت تا هشت برابر اعتبار تملک دارایی استان در سال ۹۷ بود که برکات خوبی امروز در سطح استان برجا گذاشته است و امروز در روستای بندان بشرویه پنج هزار واحد مسکن روستایی افتتاح می‌شود و حداکثر تا ۲ ماه آینده سه هزار واحد باقیمانده نیز افتتاح و تحویل مردم خواهد شد.

معتمدیان یکی دیگر از برکات این پروژه به ویژه در مناطق مرزی را «مهاجرت معکوس» عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی شاهد تخلیه این مناطق بودیم و خلاهای امنیتی ایجاد شده بود اما امروز شاهد بازگشت مردم در مناطق روستایی به ویژه مرزی هستیم.

وی با اشاره به تاثیر ساخت مسکن محرومان بر کاهش بیکاری در استان عنوان کرد: با توجه به حجم اعتباراتی که با عنایت دولت و سازمان برنامه و بودجه داشتیم پروژه‌های عمرانی به ویژه در حوزه راه‌ها بسیار فعال بود و سال گذشته خراسان جنوبی در ۲ فصل متوالی کمترین نرخ بیکاری را در کشور داشت.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در وضعیت راه‌ها سال‌ها بود که به دلیل کمبود اعتبار استان دچار رکود شده بود اما سال قبل شاهد افزایش چهار برابری اعتبارات در این حوزه بودیم.

وی گفت: این میزان اعتبار به اندازه تمام پروژه‌های باند دوم استان بود که در ۲ سال آینده یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای تکمیل ۴۲۰ کیلومتر بزرگراه و باند دوم تخصیص داده خواهد شد.

معتمدیان گفت: همچنین سال‌های اخیر ۱۹۰ پروژه آبخیزداری برای مهار روان آب‌ها اجرا شد که آثار و برکات زیادی در احیا و مرمت قنوات به جا گذاشت و کشاورزان از برکات احداث این بندها و سیاست‌های آبخیزداری بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای احیا و مرمت قنوات استان از محل صندوق توسعه ملی و سفر رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: سند سازگاری با کم‌آبی برای نخستین بار در کارگروه ملی سال گذشته در خراسان جنوبی تدوین شد و توانستیم برنامه‌های اجرایی برای استفاده صحیح منابع و مصارف را دنبال کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که سال ۹۸ با عنایت سازمان برنامه و بودجه دنبال کردیم استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه کشور( برنامه ششم توسعه) و استفاده از ماده ۵۶ بود که برای نخستین بار ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نقد دریافت کردیم که در راستای تقویت و تسریع پروژه‌های راه هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری خراسان جنوبی گفت: سال ۹۷ بیش از ۵۰۰ روستا دارای وضعیت ناپایدار بوده و به وسیله تانکر سیار آبرسانی می‌شدند که با توجه به تخصیص اعتبار از محل سازمان برنامه و بودجه، سال گذشته به زیر ۴۰۰ روستا رسید.

معتمدیان ادامه داد: با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ و حمایت رییس سازمان برنامه و بودجه با تدوین سندیکا که انجام گرفته است سه هزار میلیارد ریال اعتبار از بانک‌های ملی، رفاه و صادرات اخذ می‌کنیم و برنامه ۱۲ ساله تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان در ۲ سال آینده به اتمام خواهیم رساند.

وی بیان کرد: در بحث راه آهن که از آرزوهای دیرینه مردم استان بود با عنایت رییس سازمان برنامه و بودجه با تمامی سختی‌ها که معمولا در پایان دولت پروژه‌ای آغاز نمی‌شود اما بحث تکمیل کریدور شرق کشور که اقیانوس هند را به کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند در دستور کار قرار گرفت.

استاندار خراسان جنوبی افزود: تنها و اولین قطعه راه آهن در مسیر بیرجند - قاینات - گناباد آغاز شد و با اعتبارات خوبی که پارسال و امسال تخصیص داده شد به سرعت در حال انجام است.

وی بیان کرد: همچنین دولت ۲ مصوبه برای تامین منابع پروژه زاهدان - نهبندان - بیرجند تحت عنوان بهره‌برداری از فاینانس روس‌ها و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در قالب چهار هزار میلیارد و سندیکای ۶گانه شرکت‌های ریلی در دستور کار قرار داد تا در در برنامه میان مدت این پروژه بین المللی و استراتژیک در استان راه‌اندازی شود.

معتمدیان با اشاره به امضای سه تفاهم‌نامه اشتغالزا در استان تصریح کرد: با اعتبارات بسیار ویژه‌ای که در قالب این تفاهم‌نامه‌ها برای استان در نظر گرفته شده است شاهد تحول بسیار خوبی در سال جاری و جهش تولید خواهیم بود.

وی عنوان کرد: تعداد زیادی از طرح‌ها و پروژه‌هایی که قابلیت اجرا داشتند با راهبری سازمان برنامه و بودجه و کمک‌های مالی اعم از کمک‌های فنی و اعتباری، تسهیلات ارزان قیمت، تسهیلات سرمایه در گردش و مشارکت بخش خصوصی و دولتی در قالب پکیج برنامه‌های جهش تولید و در قالب تفاهم نامه اجرا خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین در قالب تفاهم‌نامه سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی که یکی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردم استان در مناطق مختلف به ویژه مناطق روستایی و عشایری است ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: سال گذشته مجموع اقداماتی که در حوزه‌های عمرانی رخ داد سبب شد برای اولین بار در کشور نرخ بیکاری به زیر ۶ درصد برسد هرچند مشاغل موقت و فصلی بوده اما امید است با عنایت برنامه‌ها بتوانیم در تثبیت اشتغال استان در سال ۹۹ نیز توفیق داشته باشیم.

 رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌ جنوبی هم در آیین گفت: امیدواریم با نگاه ویژه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، استان خراسان جنوبی بیش از پیش در مسیر رشد و بالندگی قرار گیرد و به اهداف خود در سند چشم‌انداز برسد.

مجید پور عیسی افزود: با امضای تفاهم‌نامه‌های مذکور امیدواریم هرچه سریعتر این پروژه ها باعث آبادانی و جهش مطلوب در خراسان جنوبی شود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر گردش مالی استان چند برابر شده است اظهار داشت: نتیجه تمام این فعالیت‌ها رفع نبود تعادل‌ها به خصوص در بحث مرز، جاده‌ها و منابع آبی است.

در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های اشتغالزایی و جهش تولید، قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی در مدت ۲ سال با هدف ایجاد اشتغال مستقیم برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد.

علاوه بر این تفاهم‌نامه‌ای نیز برای ایجاد سه هزار شغل در قالب خوشه‌های صنایع دستی در ۱۱ شهرستان و در ۱۱ رسته شغلی به تناسب مزیت‌های هر شهرستان در این آیین به امضا رسید.

امضای تفاهم‌نامه پروژه‌های جهش تولید استان خراسان جنوبی در سال ۹۹ نیز امروز بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید که بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای ۷۰ پروژه در قالب این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است.

 همچنین تفاهم‌نامه‌ سه جانبه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری خراسان جنوبی برای ساخت پنج هزار واحد مسکن محرومان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان امضا شد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز( پنجشنبه) با هدف بررسی میزان پیشرفت پروژه‌هایی که در قالب سند توسعه میان مدت استان تدوین شد، همچنین افتتاح چند طرح عمرانی و امضای تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای وارد خراسان جنوبی در شهرستان طبس شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سومین سفر یک روزه به خراسان جنوبی از نمایشگاه صنایع دستی در باغ گلشن طبس بازدید و در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۴۵ کیلومتر باند دوم راه‌های استان شرکت خواهد کرد.

افتتاح همزمان پنج هزار واحد مسکن روستایی و بازسازی ۲۴۸ واحد خسارت دیده از سیل نیز با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود.

این تعداد واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان خراسان جنوبی تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

نوبخت در ادامه این سفر ۱۲ ایستگاه دیجیتال صدا و سیما را برای بهره‌مندی ۱۸ روستا از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی افتتاح و از بیمارستان در حال ساخت شهرستان بشرویه بازدید خواهد کرد.

افتتاح کارخانه کنسانتره زغال سنگ که از واحدهای تولیدی بزرگ استان در شهرستان طبس است از دیگر برنامه‌های لحاظ شده در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی است.

سفر امروز رییس سازمان برنامه و بودجه سومین سفر وی طی ۱۴ ماه گذشته به خراسان جنوبی است.

سند توسعه میان مدت استان در سفر اسفند ۹۷ دکتر نوبخت تدوین و رونمایی شد. براساس آن تفاهم‌نامه ۹۴۰ میلیارد تومان برای مدت ۲ سال و اجرای پروژه‌های مختلف به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند با ۱۱ شهرستان علاوه بر همجواری با ۶ استان کشور، به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =