سرمربی ایرانی تیم‌ملی روسیه: المپیک بدون تماشاگر هم باید برگزار شود

حسین روحانی سرمربی تیم ملی کاراته روسیه معتقد است برای اینکه زحمات ورزشکاران به هدر نرود، المپیک باید بدون تماشاگر هم برگزار شود.

سید حسن صفوی-خبرورزشی: حسین روحانی سرمربی تیم ملی کاراته روسیه یکی از پرافتخارترین کاراته کاهای سابق تیم ملی ایران است؛ او چندین سال برای کاراته کشورمان افتخار آفرینی کرد و پس از آن برای موفقیت تیم ملی کاراته ایران کنار سیدشهرام هروی تلاش کرد و نتایج خوبی نیز برای تیم ملی رقم خورد، وی هفت ماه پیش با پیشنهاد فدراسیون روسیه به مدت یک سال هدایت تیم ملی این کشور را برعهده گرفت، هرچند پس از لغو مسابقات لیگ جهانی اتریش اجازه ورود به کشور روسیه را به دلیل شیوع ویروس کرونا پیدا نکرد اما او از طریق فضای مجازی با شاگردانش تمرین میکند؛ روحانی مدعی است که المپیک توکیو به خاطر زحمات همه ورزشکاران المپیکی دنیا باید برگزار شود؛ حتی بدون تماشاگر!

آقای روحانی وضعیت همکاری شما با فدراسیون کاراته روسیه با توجه به لغو برگزاری المپیک توکیو در سال ۲۰۲۰ چطور می شود؟

من تقریبا ۷ ماه پیش با فدراسیون کاراته روسیه به توافق رسیدم تا هدایت تیم ملی کاراته این کشور را تا بعد از المپیک ۲۰۲۰توکیو برعهده داشته باشم، هدفم از این قرارداد گرفتن سهمیه المپیک توکیو برای کاراته این کشور بوده و است. آنها از طریق رنکینگ المپیکی نمی توانستند مجوز حضور در المپیک توکیو را بدست بیاوردند و تنها از راه کسب سهمیه المپیک حضور در مسابقات گزینشی فرانسه بود.

خوب حالا که المپیک توکیو به سال آینده موکول شده، همکاری شما با فدراسیون روسیه ادامه خواهد داشت؟

بله همکاری ما ادامه خواهدداشت، هنوز زمان برگزاری مسابقات گزینشی المپیک به صورت دقیق مشخص نشده است، روس ها فقط از این مسیر میتوانند وارد المپیک شوند. هدف من و فدراسیون کاراته روسیه این است که از طریق مسابقات گزینشی شانس کاراته کاها این کشور را برای حضور در المپیک توکیو امتحان کنیم. قرار بود اردیبهشت ماه سال ۹۹ در مسابقات گزینشی پاریس حضور پیدا کنیم و برای رسیدن به سهمیه المپیک تلاش کنیم اما ویروس کرونا دنیا را فلج کرد و مسابقات کاراته هم مثل سایر رشته ها لغو شد. 

آیا نتایج راضی کننده  ای در طول همکاری با تیم ملی کاراته روسیه کسب  کردید؟

بله؛ خوشبختانه موفق شدیم در مسابقات کاراته وان اسپانیا یک مدال نقره کسب کنیم، بعد از آن در مسابقات اوپن پاریس یک مدال طلا کسب کردیم، کاراته وان دوبی هم موفق به کسب ۲ مدال برنز شدیم و در اتریش هم یک مدال برنز کسب کردیم؛ در واقع با کسب این مدال ها روند خوبی را طی کردیم اما با شیوع ویروس کرونا مسابقات لغو شد و ما همچنان منتظریم تا دوباره فعالیت ها آغاز شود و مدال آوری کنیم.

فدراسیون کاراته روسیه چطور، از عملکرد شما راضی بوده است؟

بله با توجه به مدال هایی که کسب کرده ایم، مسولان فدراسیون کاراته روسیه از عملکردم راضی هستند، قرارداد من ابتدا با توجه به زمان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو تا بعد از المپیک یعنی مهرماه سال۹۹ بود اما با توجه به تعویق یک ساله المپیک قرار است قراردادم تمدید شود.
حالا هم برای حضورم در روسیه آنها در تلاش هستند تا راهی برای بازگشتم پیدا کنند.

مسابقات بدون تماشاگر لذتی ندارد اما برای اینکه زحمات ورزشکاران برباد نرود؛ المپیک حتی بدون تماشاگر هم باید برگزار شود

به نظر شما با شرایط فعلی مسابقات جهانی کاراته آبان ماه برگزار می شود؟

باید منتظر باشیم ببینیم که چه اتفاقی رخ میدهد؛ اگر شرایط شیوع ویروس کرونا به همین شکل خطرناک باشد بعید میدانم مسابقات جهانی امسال برگزار شود. اگر به سال آینده موکول شود، این رقابت ها بعد از المپیک برگزار می شود و من تا آن مقطع نیز با تیم ملی کاراته روسیه همکاری خواهم داشت.

گویا وقتی لیگ جهانی اتریش کنسل شد، شما راهی روسیه شدید اما موفق نشدید وارد مسکو شوید.ماجرا را برایمان توضیح دهید.

وقتی اعلام کردن که مسابقات لیگ جهانی اتریش به دلیل شیوع ویروس کرونا لغوشده است، راهی روسیه شدیم تا اردوهایمان را پیگیری کنیم اما باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در دنیا روسیه اجازه ورود به اتباع خارجی را به کشورشان نمیداد، مخصوصا شهروندان پنج کشور، ایتالیا، چین، ژاپن، کره جنوبی و ایران اجازه ورود به روسیه را نداشتند. به همین دلیل من اجازه ورود به روسیه را پیدا نکردم و با هماهنگی فدراسیون کاراته این کشور راهی استونی شدم تا شرایط بازگشتم پس از مدتی برای ورود به مسکو مهیا شود اما بعد از نزدیک به سه ماه شرایط بهتر نشد و نتوانستم به کشور روسیه بروم و من ناچار شدم به تهران بازگردم.

گویا اخیرا صحبت هایی داشتید با مسولان فدراسیون کاراته روسیه و فضا برای بازگشت شما به مسکو مهیا شده است؟

۲۰ روز است در ایران هستم و گویا مجلس سنای روسیه اعلام کرده که فدراسیون ها برای مربیان خارجی تیم های ملی روسیه میتوانند فضای بازگشت مهیا کنند، البته پس از بازگشت به این کشور باید ۲ هفته در قرنطینه باشم.طی چند روز گذشته گفت وگویی با رییس فدراسیون کاراته روسیه داشتم و او اعلام کرد که بلیط بازگشتم به مسکو به زودی تهیه می شود، سی و پنج روز دیگر اردوی تیم ملی کاراته این کشور آغاز می شود و من سر وقت کنار شاگردانم خواهم بود البته ابتدا راهی مسکو می شوم و باید ۲ هفته در قرنطینه باشم و پس از آن راهی سوچی میشوم تا به اعضا تیم اضافه شوم.
قبول دارید که تعویق المپیک توکیو به سود کاراته کاهای روسی بود؟
بله، تعویق برگزاری المپیک توکیو یک پوئن مثبت برای بازیکنانم بود حالا آنها فرصت دارند تا آماده تر شوند. تقویم جدید مسابقات جهانی اعلام شده و احتمالا اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در فرانسه مسابقات گزینشی برگزار شود، با این حساب بچه های ما فرصت زیادی برای تمرین کردن دارند، این اتفاق خوبی برای کاراته کاهی روسی بود تا با بالاترین شرایط آمادگی در مسابقات گزینشی فرانسه حضور پیدا کنند.

شما در تهران و تیم ملی کاراته روسیه فعلا در مسکو است؛ آیا پیگیر تمرینات ملی پوشان روسیه هستید؟

بله، طبق برنامه ریزی که انجام شده، سه جلسه در هفته تمرین کاراته با بچه های تیم ملی روسیه از راه دور و از طریق فضای مجازی داریم. برنامه های بدنسازی و کاراته طبق روال پیش میرود و با همه ملی پوشان در ارتباط هستم.

به نظر شما با شرایط فعلی که در دنیا حاکم است، المپیک سال آینده برگزار می شود؟

همه کشورهای دنیا در تلاش هستند تا هرچه زودتر واکسن کرونا کشف شود. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد تا دنیا به حالت عادی برگردد، به نظرم باید المپیک با رعایت نکات بهداشتی سال آینده برگزار شود، واقعا حیف است که زحمات تمام ورزشکاران دنیا بر باد برود، مخصوصا برای کاراته خیلی حیف است؛ چون این رشته واقعا جذاب است و برای اولین بار میخواهد در المپیک حضور پیدا کند، مسابقات بدون تماشاگر لذتی ندارد اما برای اینکه زحمات ورزشکاران برباد نرود؛ المپیک حتی بدون تماشاگر هم باید برگزار شود. من برای کاراته ناراحتم که این فرصت بزرگ را برای خودنمایی در دنیا شاید از دست بدهد، امیدوارم که آرزوی همه کاراته کاها که حضور در المپیک است، برآورده شود.

256 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =