کاسه و کوزه ایرانی، به قیمت‌های چهار و یک میلیارد تومان فروخته شدند/ عکس

ایرنا نوشت: آثار باستانی برخاسته از تمدن ایران، در جدیدترین حراجی ساتبیز در لندن مورد توجه مجموعه‌داران قرار گرفت و به بهایی بالا چکش خورد. جدا از یک نسخه عتیقه و زرکوب غزلیات حافظ و قرآنی تذهیب شده، یک کاسه برنجیِ نقره کوب و کوزه برنزی به قیمتی بالا فروخته شدند.

حراجی هنرهای جهان اسلام و هند (Arts of the Islamic World & India) از حراج‌خانه ساتبیز در دهم  ژوئن (۲۱ خرداد ۹۹) در لندن برگزار شد و در آن ۳۱۸ اثر تاریخی نفیس از هنر و ادبیات تمدن‌های اسلامی و سرزمین هند به فروش گذاشته شد. این حراجی که به دلیل نگرانی‌ها از شیوع کرونا تنها به صورت تلفنی و یا اینترنتی انجام شد، در مجموع با فروش کلی ۳ میلیون و ۶۵۶ هزار پوند به کار خود پایان داد. 

از مجموع ۳۱۸ اثری که در این مزایده به فروش گذاشته شدند، ۶۳ مورد به تمدن ایران زمین تعلق داشتند. از این ۶۳ تابلو، قالی، قالیچه، کتاب و یادداشت خطی که بیشتر از دوره صفویان بودند، ۲۶ مورد با مبلغ کلی ۷۰۰ هزار و ۸۷۵ پوند به فروش رسید که با توجه به فروش نه چندان بالای این حراجی رقم خوبی است.

یک نسخه طلاکوب از دیوان حافظ به خط محمود پیربداغی به مبلغ ۳۷۵ هزار پوند (تقریبا ۸ میلیارد تومان) چکش خورد و پس از یک صندوقچه متعلق به قرن دوازدهم یا سیزدهم میلادی از اسپانیا که به قیمت ۵۱۹ هزار پوند به فروش رفت، در فهرست گرانترین آثار به فروش رفته در این حراجی در جایگاه دوم قرار گرفت.

قدمت این اثر به سال ۱۴۶۲میلادی (۵۵۸ سال پیش) بازمی‌گردد و یکی از اولین نسخه‌های دیوان حافظ است.

از دیگر عتیقه‌جات گرانقیمت ایرانی، یک کاسه برنجی نقره‌کوب متعلق به قرن چهاردهم میلادی بود که به قیمت ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ پوند (بیش از ۴ میلیارد تومان) چکش خورد.

یک قرآن تذهیب شده از سلسله آق‌قویونلوها متعلق به اواخر قرن پانزدهم نیز به مبلغ ۸۱ هزار و ۲۵۰ پوند به فروش رسید.

در این میان همچنین بخشی از کتاب هفت اورنگ اثر عبدالرحمان جامی به مبلغ ۶۰ هزار پوند معامله شد و یک کوزه برنز با روکش قلع مربوط به اوایل قرن ۱۸ میلادی به قیمت ۵۰ هزار پوند (بیش از یک میلیارد تومان) به فروش رسید.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملیکا IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    6 1
    واقعا که کسی نیست نزاره این آثار ملی غارت بشه ومفت حراج بشه
  • محسن IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 0
    چرا در حکومت و دولت ما خرید رو ازاد نمیکنن یا مثل خیلی کشورها دولت از مردم نمیخره که اثار باارزش اینجوری تو اروپا به حراج گذاشته نشن...؟چه دشمنی با تاریخ دارن؟؟