این روزها حال مراتع و جنگل‌های قم خوب نیست؛ ۸۲۷ هکتار از مراتع قم طعمه حریق شد

این روزها که خنکای بهار جای خود را به گرمای تابستان می‌دهد حال مراتع و جنگل‌های قم خوب نیست.

به گزارش خبرآنلاین از قم : بهار با آمدنش نوید تحولی شگرف در طبیعت را می‌دهد، با آمدن بهار می‌توان ریه‌ها را از هوا پرو خالی کرد و نفس کشید بی‌دغدغه و با خیالی آسوده، اما وای از آن روزی که بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری عده‌ای آتش‌به‌جان طبیعتی تازه جان گرفته از بارش‌های باران بهاری بیندازد و همه لطافتش را به تلخ‌کامی تبدیل کند.

معمولاً وقوع آتش‌سوزی با گرم شدن تدریجی هوا رخ می‌دهد و در تمامی کشورهای دنیا که پوشش جنگلی و مرتعی دارند این اتفاق می‌افتد اما باید این بحران به‌وجود آمده به‌گونه‌ای مدیریت شود که حداقل خسارت را به‌دنبال داشته باشد.

این روزها که خنکای بهار جای خود را به گرمای تابستان می‌دهد حال مراتع و جنگل‌های قم نیز خوب نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این رابطه  دلیل عمده آتش‌سوزی‌ها را عوامل انسانی برمی‌شمارد و اظهار می‌دارد: به‌دلیل بهبود بارندگی در دو سال گذشته سطح پوشش گیاهی بهتر شده و بهره‌برداران در جاهایی که ییلاقی است اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند اما بی‌دقتی سبب لطمات جبران‌ناپذیری شده و وقوع آتش‌سوزی را به‌دنبال دارد.

به گفته عباس پورمیدانی فصل بهار کوتاه بوده و در این فصل گیاهان خیلی خوب سبز شده اما خیلی زود خشک می‌شوند و پتانسیل آتش‌سوزی در این مناطق زیاد است.

بیشترین آتش‌سوزی‌ها مربوط به منطقه سلفچگان 

وی با بیان اینکه بیشترین آتش‌سوزی‌ها مربوط به منطقه سلفچگان و روستاهای ییلاقی این بخش است می‌افزاید: روستاهای یکه باغ، زواریان، قاضی اولیا، تاج خاتون، طرلاب و شوراب بیشترین آتش‌سوزی‌ها را از ابتدای سال تاکنون به خود دیده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در مناطق میان‌بند و کوهستانی اتفاق افتاده و بیشتر عوامل انسانی در آتش‌سوزی‌ها دخیل بوده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، از وقوع ۲۵ فقره آتش‌سوزی در منطقه سلفچگان با ۵۹۱ هکتار خبر داده و بیان می‌کند: غالباً در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

سرهنگ علی درودیان با بیان اینکه تاکنون حدود دو و نیم هکتار از منطقه حفاظت ‌شده پلنگ‌دره در آتش سهل‌انگاری و بی‌مبالاتی عده‌ای سوخته است خاطرنشان می‌کند: این منطقه حفاظت ‌شده بوده و محیط‌زیست حفاظت این منطقه را به عهده داشته و به اداره کل منابع طبیعی ارتباطی پیدا نمی‌کند اما چون منطقه حفاظت‌ شده و ملی حساب می‌شود، این اشخاص از راه‌های محلی به منطقه ورود پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۸۲۷ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان طعمه حریق شده است می‌افزاید: غالباً عوامل انسانی در این رخداد دخیل بوده و این موضوع یا به دلیل آتش زدن ضایعات باغات بوده که اشخاص نمی‌توانند کنترل کنند و یا به این دلیل است که افرادی به بهانه درست کردن چایی و غذا آتش درست کرده‌اند و این آتش براثر باد به مراتع کشیده می‌شود و در نتیجه آتش‌سوزی در مراتع رخ می‌دهد.

به نظر می‌رسد با توجه به سابقه حریقی که در سال گذشته و امسال داشتیم اطفای حریق به تمرکز ادوات و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز دارد. همچنین جوامع محلی روستاییان، دهیاران و شوراها در کنترل آتش‌سوزی‌ها نقش مهم و تأثیرگذاری دارند که باید موردتوجه قرار گیرد.

در این رابطه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از انعقاد ۲۰ مورد قرارداد با جوامع روستایی، دهیاران و شوراها خبر می‌دهد و ابراز می‌کند: با توجه به اینکه حریق در مراتع، در مناطق صعب‌العبور اتفاق می‌افتد و مهار آن با ادوات سبک و به‌صورت پیاده قابل انجام است این قراردادها بسته ‌شده است.

سید محمدتقی سجادی با بیان اینکه از نظر میزان ادوات سبک موردنیاز مقداری با مشکل روبه‌رو هستیم می‌افزاید: با قولی که از رئیس سازمان جنگل‌ها گرفته‌ایم مقرر شده با اعتباری که به آن‌ها اختصاص داده‌ شده یک سری ادوات سبک را وارد استان کنیم به‌ویژه ادواتی که کارایی خوبی در اطفاء حریق در جنگل‌ها داشته باشد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم استان‌ها مکلف شده‌اند با پایگاه‌های بسیج برای کمک به اطفاء حریق قراردادی امضا کنند تا از ظرفیت پایگاه‌های مقاومت بسیج  به‌عنوان دیده بان حریق و حضور به‌موقع در صحنه استفاده کنند.

سجادی در پایان خاطرنشان می‌کند: با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم، نوع حریق در روزهای تعطیل اتفاق افتاده و مربوط به زمان‌هایی بوده که گردشگران در محل ازدحام دارند و یا موقع بازگشت آن‌ها است که یا عامل انسانی و یا غفلت سبب بروز حریق شده است که توجه به این عوامل می‌تواند در کاهش حریق کمک‌کننده باشد.

استان قم در انتهای حوزه آبخیزداری قرار داشته و از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع با هر وسعتی جبران‌ناپذیر بوده و با خود پیش روی بیابان، نشست زمین و ریز گردها را به دنبال دارد، از سوی دیگر گردشگرانی که در روزهای آخر هفته به مناطق سرسبز و مرتعی می‌آیند آموزش‌های لازم برای حفظ محیط‌زیست و نحوه برخورد با آن را ندیده‌اند و شاید بتوان گفت تعهد اخلاقی لازم را در مواجه با طبیعت ندارند و گاهی مشاهده ‌شده از آتش‌سوزی در محیط‌زیست لذت می‌برند و آن را یک لذت تلقی می‌کنند.

این روزها که ستاد بحران مقابله با آتش‌سوزی‌ها در استان تشکیل ‌شده لازم است اعتبارات استانی برای اطفای حریق و جلوگیری از آتش‌سوزی در مناطق در معرض خطر تخصیص یابد، همچنین باید دستگاه‌های مختلف حضور و همراهی بیشتری نسبت به گذشته در اطفاء حریق داشته باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =