ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های تابستانی مجازی در شبکه شاد

وزیر آموزش‌وپرورش شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های تابستانی مجازی در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) را به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های تابستانی مجازی در بستر شبکه آموزشی شاد و در راستای تحقق راهکار۱۷-۴ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را که به‌ منظور گسترش بهره‌برداری از ظرفیت آموزش‌های غیرحضوری و مجازی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی ترسیم ‌شده است، به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

هر ساله در فصل تابستان، آموزش‌وپرورش در استمرار فرآیندهای تربیتی اقدام به تشکیل پایگاه‌های تابستانی برای دانش آموزان علاقه‌مند می‌کند و در سال جاری با توجه به شیوع کووید۱۹ در کشور این فعالیت‌ها در فضای مجازی با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزی و متناسب با عنوان سال جهش تولید و با شمار هر دانش‌آموز یک مهارت در قالب اقدامات ملی، استانی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

بر اساس این بخشنامه؛ مدیران پایگاه‌های تابستانی مدارس منتخب (مراکز دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهش سراها، سازمان دانش ‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، هلال‌احمر، سازمان بسیج دانش‌آموزی و ...) باید تمام مراحل تشکیل پایگاه و فرآیندهای ثبت‌نام و تشکیل کلاس‌ها را در شبکه آموزشی دانش آموزان انجام دهند.

در مناطقی که امکان برگزاری کلاس حضوری به‌صورت محدود وجود دارد مطابق سنوات گذشته ثبت‌نام از طریق سامانه اوقات فراغت در همگام انجام می‌شود.

دانش آموزان داوطلب موظف به حضور در همه کلاس‌های ثبت‌نام‌ شده، طبق برنامه اعلامی پایگاه تابستانی ۹۹ در ساعات تشکیل کلاس توسط پایگاه هستند.

همچنین دانش‌آموز باید مشابه پایگاه حقیقی در برنامه‌های پرورشی و فرهنگی ثبت‌نام مشارکت فعال داشته باشد.

حضور دانش‌آموز در طول ساعت برگزاری کلاس ضروری بوده و ترک کلاس بدون اجازه قبلی، غیبت محسوب می‌شود.

طرح "مزرعه تابستانی من"

اگرچه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان از اهداف آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های متولی امور جوانان و نوجوانان است، توجه به حرفه خانوادگی، انتقال تجربیات و فرهنگ اشتغال به نسل آینده، کسب مهارت و کارآفرینی از دیگر اهدافی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد، طرح مزرعه تابستانی من، با نگاه به اهداف فوق، دانش آموزان متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار خواهد داد به‌ویژه دانش آموزان روستایی و عشایری و دانش‌آموزانی که یا شغل والدینشان کشاورزی است یا امکان بهره‌گیری از زمین کشاورزی را دارند.

در این طرح دانش آموزان علاقه‌مند ‌می‌توانند در ابتدای تابستان قطعه زمینی را حداقل به مساحت ۱۰۰ مترمربع در اختیار بگیرند و نسبت به کاشت برخی از اقلام کشاورزی متناسب با شرایط بومی و محلی با بهره‌گیری از مشاوره و راهنمایی والدین، مهندسین کشاورزی، مدرسین فنی و حرفه‌ای، اطلاعات اینترنتی و سایر صاحب‌نظران به زیر کشت محصول موردعلاقه ببرند.

ویژگی‌های مزرعه تابستانی من عبارت است از مساحت زمین حداقل ۱۰۰ مترمربع، مزرعه ترجیحاً با استفاده از سازه‌های سبک بومی مثل فنس، شاخه‌های درختان یا شیارهای خاکی، حصارکشی محدود شود، نام‌گذاری مزرعه به نام خود دانش‌آموز یا هراسمی تمایل دارند، باشد (مزرعه تابستانی دانش‌آموز علی مرادی) یا (مزرعه تابستانی نشاط) و همچنین چند دانش‌آموز باهم می‌توانند دارای یک مزرعه باشند.

47231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1402225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =