ابوطالبی: مذاکره تنها راه تأمین دائمی منافع ملی است

مشاور رییس جمهوری اسلامی ایران در توییتی نکاتی را درباره دفاع از اصل مذاکره بیان کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در توییت‌های حمید ابوطالبی آمده است: اندر دفاع از"اصلِ مذاکره" تصویر موجود در ساحتِ سیاسی در مورد "اصل مذاکره" در سیاست خارجی، بر سه محور استوار است.  

وی ادامه داد: عدم اعتقاد به اصلِ مذاکره به دلیل هراس از شکست در مذاکره (۸۵-۹۲)؛ مذاکره اعتماد محور (۹۲-۹۶)؛  اعتقادبه اصل مذاکره به عنوان تنها راه رسیدن به منافع‌ ملّی سه محور یاد شده است.

مشاور رییس جمهوری در ادامه نوشته است: اما در"مذاکره ‌اصیل" باید پذیرفت که مذاکره تنها راه تأمین دائمی منافع ملّی است؛ هدف مذاکره، تأمین منافع ملّی و نه تغییر در خلق و خو است؛ مذاکره باید دارای استراتژی و به دور از اعتماد و اطمینان باشد؛ مذاکره برای تعامل متوازن است، حتّی برای بکارگیری سپر و نیزه هم باید به مذاکره باور داشت.  

ابوطالب در ادامه آورده است: مذاکره، ارتباطی به این که طرف مقابل کیست ندارد، این نادرست‌ترین برداشت از خودِ مذاکره است؛ اصل مذاکره با چگونگیِ انجام آن متفاوت است و نادرستیِ چگونگیِ انجام آن در مراحل مختلف به معنای نادرستیِ مذاکره نیست؛ بدون پذیرشِ اصل مذاکره، هیچ راهی برای خروج دائمی از بحران‌ها وجود ندارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1403692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    25 36
    منطقی ترین حرف حساب در چند دهه اخیر
    • شمس تبریزی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      ابوطالبی دست و پای بیخود برای مذاکره میزنه. نظام هیچوقت تمام کارتهای مذاکره را دست یک جناح نمیده. اگر قرار به مذاکره هم باشه، دولت بعدی مذاکره خواهد کرد. البته دولت بعد هم ممکنه مثل این دولت در مذاکره شکست بخوره و با پر رویی بگه بردیم اما در هر صورت مذاکره دست این دولت داده نخواهد شد چون یک بار امتحانش را پس داده و باخته .آنهایی هم که دست اندرکار نظام هستن خوب میدانن که مذاکره برد برد مصرف داخلی داشته و در حقیقت باخته بودن.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      حتما هم مذاکره ای که نتیجه اش شد فتح الفتوح برجام!
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    12 40
    اگر مذاکره نتواند منافع ملی را تامین کند و طرف هایتان برای بهره برداری سیاسی به میز مذاکره روی بیاورد تکلیف چیست ؟؟ آیا باز هم می توان گفت تنها راه حل منافع ملی مذاکره این چنینی است ؟؟ قطعا آن نوع مذاکره که بتواند سودی ایجاد کند در سیاست های تمامت خواه و موقتی کاخ سفید دیده نمی شود .
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    16 56
    وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻱ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺭﺍﺿﻲ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻳﻴﻨﺸﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻲ . ﺑﮕﻮ : ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﻓﻘﻂ ﻫﺪﺍﻳﺖ [ ﻭﺍﻗﻌﻲ ] ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻲ ﻛﻪ [ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺑﺮﺍﻳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺱ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻲ ، ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .(١٢٠) مذاکره کنیم یا نکنیم آمریکا و اعوانش از ما راضی نخواهند شد، ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻳﻴﻨﺸﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻲ (حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ )
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      37 8
      حالا کی گفته این ایه در خصوص حکومت ما صدق پیدا میکند
    • محمد IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      یعنی تا حالا نشده یه حرف حق زده بشه و موافقانش بیش تر باشند همیشه مخالفانش بیش تره.حق تلخه و با این که امریکا رو بارها دیدیم باز بعد مدتی یادمون می ره
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      سرنوشت مذاکره همانی است که در این ایه شریفه به خوبی تعیین شده.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    8 40
    مذاکره کنیم یا نکنیم آمریکا و اعوانش از ما راضی نخواهند شد، ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻳﻴﻨﺸﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻲ (حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ) - این فرمایش خداوند در آیه 120 سوره بقره است: وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻱ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺭﺍﺿﻲ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻳﻴﻨﺸﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻲ . ﺑﮕﻮ : ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﻓﻘﻂ ﻫﺪﺍﻳﺖ [ ﻭﺍﻗﻌﻲ ] ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻲ ﻛﻪ [ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺑﺮﺍﻳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺱ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻲ ، ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .(١٢٠)
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      مذاکره این چنینی و منفعلانه افتضاح و زیانبار خواهد بود . مذاکره با کشوری که از پرونده تحریم ها را فشار حداکثری باز گذاشته نتیجه بخش خواهد بود که قطعا اینطور نیست و اینکار اسمش تسلیم است نه چیز دیگر .
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    35 8
    اگه مذاکره برای رفاه ملت هست انجام شود خیلی خوب است.
  • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    27 6
    ای موسی بسوی فرعون برو براستی که او طغیان کرده است
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    39 1
    در حال مذاکره هستید.
  • علی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    هر چه بر طبلهای تو خالی تان بکوبید صدای بیدادگریتان را پنهان نمیکند. ای که دم از مذاکره با هر سگ هاری میزنی هم از آن ور میخوری هم از این ور؟؟؟ شرم کن
  • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    امیدوارم این فرمایش اقای ابوطالبی ربطی به عدم ارائه ویزای امریکا برای استقرار در قامت نماینده ایران در سازمان ملل نداشته باشد چون ایشان در برهه ای از تاریخ حضور موثری در جریان انقلاب داشتن ظاهرا. اما راجع به نظرات ایشان، اصل مذاکره، ارتباط، تعامل و ... پذیرفته شده است اما این که شما با چه ابزار و موضعی بناست وارد مذاکره بشوید، بسیار مهم تر از اصل مذاکره است. یعنی اینکه بدانید طرف مقابل مذاکره ایا حقیقتا اماده پذیرش نظرات شما هست یا شعار می دهد و خدعه می کند. جناب ابوطالبی، نظام ما مردم سالاری دینی دارد و طبعا معتقد به تعامل و گفت و گو است اما بحث اینجاست که عایدی شما از مذاکره کجاست؟ طرف مقابل شما تاکنون نشده که امتیاز عملیاتی مثبت به شما بدهد و قطعا هم نخواهد داد و صرفا با جنگ روانی و تبلیغاتی در صدد موجب کردن شما برای مذاکره بی ثمر است. هر وقت امریکا یاد گرفت حرف مظلوم را بشنود، هروقت یادگرفت چگونه با ملت های ازاده سخن بگوید، هر وقت یادگرفت به دیگر ایین ها و عقاید احترام بگذارد، ان وقت شما می توانید از مذاکره سازنده و دارای ثمرات صحبت کنید. لذا این فرمایش شما به نظرم سطحی و مقطعی است
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    مذاکره خوبه،البته اگه زبان دنیا رو بلد باشید ، نه که توهم بلد بودن زبان دنیا رو داشته باشید.. زبان دنیا اینه که از یه دست بدی و از یه دست بگیری نه اینکه هرچی داری دو دستی تقدیم کنی و به امید این باشی که طرف مقابل خرش رو از رو پل بخاطر شما برگردونه.. مذاکره هم بخواد بشه کار شماها نیست عزیزم، شما از لالایی خودتونم خوابتون نمیبره
  • دادخواه IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    همين برادران چين و روسيه دارند في سبيل الله در خدمت ما هستن بنابر اين مذاكره نمي خواهيم
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    فعلا که یک عده ایی از این گرونی و تورم لحظه به لحظه سود می برند ثروتشان افزوده میشه براشون هم مهم نیست که مردم در چه وضعیتی زندگی می کنند
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    23 4
    آفرین
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    تصور کنید اگر مذاکرات شروع شد قطعا رشد قیمت ها متوقف خواهد شد و مردم می توانند به آینده امیدوار باشند ولی تقابل نهایتا به درگیری ختم خواهد شد و مردم هم بسیار رنج خواهند کشید.
  • ایراندوست IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    احتمالا مذاکرات برجام که پنج سال وقت مملکت را گرفت و برکات حاصل انهم از توصیه های شما به رئیس جمهور محترم بوده!
  • علی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    نتیجه بزجام چی شد؟ تاکی باید به جای تلاش برای مشکلات اقتصادی و اصلاح ساختار و گام های درست فقط بشینیم و منتظر باشیم در مذاکره چیزی نصیب مان شود!! بزرگوارانی که با برگ برنده ی سوخت 20%چنین برجامی را رقم زدن با چه رویی اسم از مذاکره میاورند
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    مگر کم مذاکره شد؟ مگر همین دولت ۷ سال تمام در حال مذاکره نیست؟ اصل و فرع مذاکره را ما ۷ سال از زیر و رو کردیم و نتیجه این شده است... خب دیگر ی بچه ۵ ساله هم فهمیده این مذاکره نه تنها مثبت نبوده بلکه ۱۰۰ درصد به ضرر ما شده و نمی شود هم تا آخر عمر مذاکره کرد و امتیاز داد ولی شما نفهمیدید یا فهمیدید ولی منافع شما در نفهمیدن این موضوع است!