کرونا اقتصاد ایران را چقدر کوچک‌تر می‌کند؟

فارس نوشت: رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به رشد پایه پولی ماهانه ۲.۴ درصدی در سال ۹۸، گفت: ادامه این روند در سال ۹۹ منجر می‌شود هر ماه ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم و در مجموع پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان باشد.

مسعود خوانساری امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با ارائه گزارشی با موضوع تحلیل اقتصاد ایران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا پیش‌بینی رشد اقتصادی جهانی منفی ۴.۹ درصد است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه منفی ۸ درصد سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

وی افزود: صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ را ۶- درصد و بانک جهانی این رقم را ۵.۳- درصد پیش بینی کرده است.

خوانساری اظهار داشت: در سال ۹۷، رشد اقتصادی کشور ۵.۴- درصد و در سال ۹۸، ۶.۵- درصد بوده که اگر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در خصوص رشد اقتصادی برای ایران محقق شود تا پایان سال ۹۸ در مجموع ۱۶ درصد اقتصاد کشور کوچک خواهد شد. 

وی با بیان اینکه بر اساس آمار اختلافی بین بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصاد ایران بدون نفت در سال ۹۷ و ۹۸ بین صفر تا ۱.۱ بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به ارزش افزوده صنعت ساخت در ۸ سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ از سال ۱۳۹۰ تا پایان ۱۳۹۸ ارزش افزوده صنعت، منفی بوده و نشان می‌دهد که رکود در کشور حاکم است.

خوانساری گفت: سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات نیز حاکی از آن است که رشد سرمایه‌گذاری در این بخش در ۷ فصل گذشته منفی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: نرخ رشد سرمایه نسبت به استهلاک از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ روند نزولی داشته و در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ رشد سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک آن منفی بوده است که با ادامه این روند سرمایه‌گذاری در کشور زمین‌گیر می‌شود زیرا استهلاک سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر از میزان سرمایه‌گذاری بوده است.

وی همچنین به مصرف بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت:‌ از سال ۸۳ به بعد مصرف بخش خصوصی منفی بوده و در سال ۹۸ برابر ۱۳۸۷ یعنی در ۱۱ سال گذشته هیچ افزایشی در مصرف بخش خصوصی نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: بروز تورم در ۲۹ سال گذشته نشان می‌دهد که در ۲۸ سال از این سال‌ها نرخ تورم دو رقمی بوده و ۱۰ سال نرخ تورم ۲۰ درصد بوده است که اگر با تورم جهانی مقایسه کنیم میانگین تورم در جهان طی این مدت ۲.۵ درصد بوده است.

خوانساری اظهار داشت:‌ ولی آنچه مسلم است در چند سال تورم‌های بسیار بالایی را شاهد بودیم به طوریکه در سال ۱۳۷۴ نرخ تورم ۴۸ درصد و در سال ۱۳۹۲ نیز نرخ تورم بالا بود و مجدد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تورم‌های ۲۷ و ۳۵ درصدی را مشاهده کردیم و پیش‌بینی تورم در سال ۹۹ بر اساس پیش‌بینی بانک مرکزی ۲۳ درصد است اما بر اساس میانگین سه ماهه ابتدای امسال نرخ تورم ۲۸ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

وی در زمینه نقدینگی و پایه پولی نیز گفت:‌ از سال ۱۳۹۰ نقدینگی و پایه پولی رشد داشته است و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ زیاد شده است و آخرین آمار نقدینگی که در خرداد ماه امسال اعلام شد میزان نقدینگی را ۲۶۲۵ هزار میلیارد تومان و پایه پولی نیز تا پایان سال ۹۸ برابر ۳۵۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ رشد پایه پولی و نقدینگی در سال ۹۸ ، ۳۱.۳ درصد و پایه پولی ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است.

خوانساری گفت: پایه پولی به صورت متوسط در سال ۹۸ هر ماه ۲.۴ درصد رشد داشته که ادامه رشد پایه پولی در سال ۹۹ منجر به کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی می‌شود که البته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز کسری ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی را برای کسری بودجه در سال ۹۹ پیش‌بینی کرده است.

وی اظهار داشت: بنابر این ماهانه  با حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه خواهیم بود.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1404246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =