کشورهای عربی با همکاری شرکت‌های خارجی میدان‌های مشترک خود را باشتاب توسعه می‌دهند و مسئولان صنعت نفت ایران بر این باورند که آنها وطن و منابع خود را می‌فروشند؛ اما..

براساس اظهارات حمید رضا کاتوزیان ، کشورهای عربی با همکاری شرکت‌های خارجی میدان‌های مشترک خود را باشتاب توسعه می‌دهند و مسئولان صنعت نفت ایران بر این باورند که آنها وطن و منابع خود را می‌فروشند؛ اما حقیقت این است که آنها افزون‌بر فروش وطن و منابع خود، منابع نفتی ایران را هم می‌فروشند. "حمیدرضا کاتوزیان" در گفت‌وگو با خانه ملت، افزود: با توجه به اعمال تحریم کشورهای غربی علیه ایران، مشارکت شرکت‌های آفریقایی، اروپای شرقی و کشورهای شرق آسیا در صنعت نفت ایران به ویژه چین رو به افزایش است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان این که متأسفانه صنعت نفت ایران منوپل شرکت‌های چینی شده است، اظهار کرد: کمیسیون انرژی مجلس با انحصاری و منوپل شدن صنعت نفت ایران از سوی چینی‌ها مخالف است و در باره این موضوع بی‌تفاوت نیست و این مورد را با جدیت پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: باید این پروژه‌ها به همه شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی واگذار شود؛ البته باید در نظر داشت که به علت وجود شرایط تحریمی، شرکت‌های نفتی غربی که صاحب دانش، تکنولوژی و سرمایه روز هستند، امکان فعالیت در صنعت نفت ایران را ندارند؛ با این حال باید از ایجاد انحصار در این حوزه جلوگیری کرد؛ زیرا به طور طبیعی چنین شرایطی انتظار شرکت خارجی در قراردادها را بالا می برد و شرایطی را برای سوء استفاده فراهم می‌کند.

 شرایط انحصاری، توقع چینی‌ها را بالا می‌برد

کاتوزیان با تأکید بر این که طرح‌های نفتی کشور باید به شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی واگذار شود، گفت: به علت اعمال تحریم‌های ناعادلانه کشورهای غربی علیه ایران، بسیاری از شرکت‌های معتبر بین‌المللی مشتاق فعالیت و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران، امکان مشارکت ندارد؛ در این شرایط بیشتر طرح‌های نفتی که اجرای آن از سوی شرکت‌های ایرانی میسر نیست، به شرکت‌های چینی واگذار شده است.

وی با بیان این که صنعت نفت ایران عملا به علت کمبود منابع مالی و تکنولوژی و همچنین اعمال تحریم غربی‌ها به همکاری با شرکت‌های چینی تن داده است، ادامه داد: با توجه به بی رقیب بودن شرکت‌های چینی برای مشارکت در پروژه های صنعت نفت ایران، طبیعت یک بازار انحصاری هم همین است که توقع آنها در انعقاد قراردادهای نفتی با ایران بالا برود.

وزارت نفت از ایجاد انحصار در قراردادهای نفتی جلوگیری کند

این نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: وزارت نفت باید با سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی مناسب بسترها را طوری فراهم کند که شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی در اجرای طرح‌های نفتی ایران مشارکت کنند؛ متأسفانه در شرایط انحصاری در عقد قراردادها، شرکت خارجی، فشارهای زیادی را تحمیل و تلاش می‌کند تا امتیاز بگیرد.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که منظور عدم همکاری با شرکت‌های خارجی نیست؛ مهم این است که فضا به گونه‌ای مدیریت شود که صنعت نفت منوپل شرکت یا کشور خاصی نشود.

کاتوزیان در باره نظر بعضی از کارشناسان حوزه انرژی مبنی بر این که برای اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان به انعقاد قرارداد با خارجی‌ها نیاز نداشت، توضیح داد: کسانی که مدعی هستند که می‌توان بدون کمک گرفتن از شرکت‌های خارجی، آزادگان یا میدان‌های مشابه آن را توسعه داد و نفت برداشت کرد، در اشتباه هستند؛ همین افراد موجب شده‌اند تا ایران از این میدان مشترک، برداشت چشمگیر و شایسته‌ای نداشته باشد.

ایران بازنده مسابقه برداشت نفت و گاز از میدان‌های مشترک

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان این که صنعت نفت ایران در توسعه بیشتر  میدان‌های مشترک خود به کشورهای عربی شریک در این میدان ها باخته است، تصریح کرد: کشورهای عربی همچون عربستان، امارات، قطر و عراق با همکاری شرکت‌های خارجی با شتاب چشمگیری میدان‌های مشترک نفتی خود را توسعه می‌دهند.

کاتوزیان ادامه داد: این در حالی است که مسئولان نفتی ایران بر این باور هستند که این کشورها وطن و منابع خود را به کشورهای دیگر می‌فروشند؛ اما حقیقت این است که این کشورهای افزون بر فروش وطن و منابع خود، منابع نفتی ایران را هم می‌فروشند.

وی تأکید کرد: صنعت نفت ایران اگر با مشارکت و سرمایه گذاری خارجی در میدان‌های مشترک نفتی و گازی خود با کشورهای همسایه بهره می گرفت، به‌طور قطع وضعیت توسعه میدان های مشترک ما بهتر از شرایط کنونی و به سود منافع ملی بود.

وقت‌کشی در توسعه میادین مشترک ممنوع

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: با ادامه این شرایط، زمانی که صنعت نفت ایران بتواند یک قرارداد خوب برای توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی خود با شرکت‌های خارجی امضا کند، این میدان‌ها به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهای رقیب - یا به عبارتی شریک - در میدان‌های مشترک، توسعه را بدون توجه به مسائل ما، با شتاب دنبال و میدان را تخلیه می کنند، این موضوع صنعت نفت ایران و منافع ملی ما را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

 توسعه میادین مشترک؛ از حرف تا عمل

وی  با انتقاد از وضعیت توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی افزود: تا کنون با وزیر نفت مذاکره هایی داشته ایم؛ دکتر میرکاظمی هم معتقد است که باید به فرآیند توسعه میدان‌های مشترک شتاب داد؛ اما کمیسیون انرژی افزون بر هم‌سویی دیدگاه ها و نظرها، به کار عملیاتی پرشتاب در این بخش معتقد است.

به گفته وی، متأسفانه وضعیت توسعه میدان های مشترک نفتی و گازی ایران با کشورهای همسایه به گونه‌ای است که می توان اظهار کرد که حتی اگر این میدان‌ها در چارچوب قراردادهای «مشارکت در تولید» توسعه می‌یافت هم بسیار بیش از این، منافع ملی کشور را تأمین می‌کرد تا این که هیچ کاری نکنیم؛ البته انعقاد قراردادهای مشارکت در تولید بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجاز نیست و این تنها نظریه‌ای برای نشان دادن اهمیت توسعه میدان های مشترک بود.

شرکت‌های آمریکایی مانع همکاری ایران و عراق در توسعه میادین مرزی

کاتوزیان با بیان این که عراق با بهره‌گیری از شرکت‌های آمریکایی  به سرعت در حال توسعه میدان‌های مرزی خود با ایران است، تصریح کرد: عراق آمادگی خود برای همکاری مشترک با صنعت نفت ایران اعلام کرده است و مقام‌های نفتی دو کشور تا کنون نشست‌های مشترک متعددی برگزار کرده‌اند، اما شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با وزارت نفت عراق همکاری با ایران را قبول نمی‌پذیرند.

وی با تأکید بر لزوم بکارگیری دیپلماسی انرژی توانمند و همه جانبه ایران در ارتباط با عراق یادآور شد: این مشکل را باید وزارت نفت ایران و وزارت نفت عراق برطرف کنند؛ باید یک مکانیزم حقوقی و یک ادبیات مفاهمه مشترک میان دو کشور در حوزه انرژی تعریف شود.

برخورد غیرفعال وزارت نفت در ارائه اطلاعات به کمیسیون انرژی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر این که متاسفانه وزارت نفت ایران در زمینه ارائه گزارش و اطلاعات به کمیسیون انرژی فعال عمل نمی‌کند، تصریح کرد: هم اکنون در بعضی از مسائل میدان‌های مشترک ایران با کشورهای همسایه همچون میدان نفتی آرش ابهام‌هایی وجود دارد که وزارت نفت و وزارت امور خارجه باید با جدیت بیشتری برای برطرف کردن این ابهام‌ها دست به کار شوند./121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =