خبرنیوز نوشت:برخی از کشاورزان بخاطر تسریع در آماده شدن زمین خود برای کشت مجدد، پس از برداشت محصول، اقدام به آتش زدن بقایای آن می کنند.

آتش زدن مزارع باعث آسیب هایی جدی به خاک کشاورزی و محیط زیست از بین رفتن حاصل خیزی خاک و همچنین باعث نابودی موجودات زنده می شود.

دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش نیز آلودگی محیط زیست را به همراه خواهد داشت.

آتش بقایای گیاهی منجر به از بین رفتن زنجیره غذایی موجودات می شود و حیات محیط زیست را به خطر می اندازد و آن را تخریب می سازد.

این کار ممکن است باعث به وجود آمدن خسارت‌های جبران‌ ناپذیری مانند آتش گرفتن دیگر زمین‌ها شود.

به گفته مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران « وجود کاه و کلش در زمین‌ های کشاورزی بسیار مفید است، چون می‌ توانند به عنوان علوفه مورد استفاده دام قرار گرفته و هم می ‌تواند در تولید کود موثر باشد و همچنین برای مبارزه با کرم ساقه‌ خوار نیز راه‌ های متعددی وجود دارد.»

کشاورزان باغ با یک باور غلط و دیرینه پس از برداشت محصول خصوصا گندم و جو، کاه و کلش مزارع خود را آتش می ‌زنند که بی‌شک خسارت‌ های جبران‌ ناپذیری به محیط‌ زیست منطقه وارد می‌کند.

احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در این باره می گوید؛ « سوزاندن بقایای گیاهی موجب کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه‌ها، کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک، کاهش راندمان مصرف آب، کاهش نفوذ پذیری خاک و کاهش فعالیت میکرو ارگانیسم‌ های خاک می‌شود.»

خلیل حیدری کارشناس تغذیه گیاه کشاورزی نیز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی را تایید می کند:« هیچ عنصر غذایی بدون ترشحات میکرو باکتری های ویژه خاک که از مواد آلی بقایای گیاهی تغذیه می کنند، جذب محصولات کشاورزی نمی شود، بنابراین آتش زدن بقایای گیاهی منجر به کاهش محصولات می شود.»

از سوی دیگر آتش موجب نابود شدن لانه پرندگان و گرفتار شدن جانوران بی گناه موجود در زمین‌ های کشاورزی و گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فرد در عرصه‌ های طبیعی اطراف آن ها می‌شود که این امر موجب تخریب محیط زیست و نابودی حیوانات و حیات وحش طبیعی است.

طبق ماده 45 حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور؛ اگر آتش ناشی از سوزاندن مزارع به جنگل ها سرایت کند، فرد به حبس از دو ماه تا یک سال محکوم می شود.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =