پیشنهاد متفاوت مهندس بازرگان به بنی صدر قبل از عزل شدن /چه کسانی قبل از عزل بنی صدر با او دیدار کردند؟

اعتماد آنلاین نوشت: دبیرکل نهضت آزادی ایران جزئیات تازه‌ای از دیدار برخی سیاسیون با ابوالحسن بنی صدر پیش از زمان عزل وی را تشریح کرد.

هاشم صباغیان، عضو نهضت آزادی، در مصاحبه ای با اشاره به روز رأی‌گیری برای عزل ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، به این نکته اشاره می‌کند که اعضای نهضت آزادی قبل از جلسه با بنی‌صدر دیدار می‌کنند و حتی مهندس بازرگان از او می‌خواهد بهتر است از وقت ۲ساعته برای دفاع از خود استفاده کند. صباغیان روایت می‌کند که بنی‌صدر به بازرگان پاسخ می‌دهد که می‌ترسد زندانی شود.


این روایت باعث شد که ابوالحسن بنی‌صدر به پاسخگویی برآید و ضمن دروغ خواندن روایت صباغیان، به نقد این خاطره تاریخی بپردازد.

اما این پایان ماجرا نبود و مهندس محمد توسلی، دبیر کل نهضت آزادی ایران، در گفت‌وگو با برنامه رادیکال اعتمادآنلاین، به بخشی از نقد بنی‌صدر پاسخ می‌گوید و در آن برای اولین بار سندی منتشر نشده را ارائه می‌دهد.

پاسخ محمد توسلی به نقد بنی‌صدر را در ادامه می‌خوانید:

*مهندس صباغیان، به لحاظ شرایط سنی و جسمی و عدم تمرکز حافظه در این مصاحبه، مطالبی مطرح کردند که واقعیت نداشته و بنی‌صدر هم وقتی مطالب خلاف واقع را در رسانه‌ها دیدند، پاسخ‌هایی دادند. بعدها که سوابق تاریخی را نگاه کردم دیدم که آقای مهندس صباغیان این‌چنین گفتند که قبل از جلسه مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آقای بنی‌صدر را رد کردند، ما دیداری داشتیم؛ جمعی از نمایندگان مجلس با آقای بنی‌صدر. آقای بنی‌صدر هم گفتند من مخفی بودم، چگونه شما توانستید در آن دوران با من دیدار داشته باشید.

*{در پاسخ به این سوال که پس هیچ دیداری انجام نشده است؟}: دیداری انجام شده، اما به لحاظ زمانی کاملاً متفاوت است. آقای مهندس بازرگان بر اساس همین القای شبهه‌هایی که اتفاقاً در آن‌موقع هم در رسانه‌ها انجام شده بود، در تاریخ ۲۱ مرداد سال ۶۰ اطلاعیه‌ای دادند که در اسناد نهضت هست. من عیناً فکر می‌کنم این پاسخگوی تمام ابهاماتی است که هم در مصاحبه آقای مهندس صباغیان بود و هم در پاسخ‌هایی که آقای بنی‌صدر داده بودند. آقای مهندس بازرگان در این اطلاعیه به خبرگزاری پارس نوشتند که شما در شماره بیستم مردادماه خودتان، خبرهای ویژه‌ای را منتشر کردید که اینها خلاف واقع است. از جمله اشاره می‌کنند که شما در خبرگزاری پارس در تاریخ ۱۹/۶/۶۰ روزنامه المجله چاپ لندن گفتید در شماره اخیر خود گفته است که آقای بنی‌صدر چند روز قبل از فرار از ایران با شخصیت‌های سیاسی معروف از جمله آقای دکتر ابراهیم یزدی و اینجانب چهار جلسه ملاقات داشته و ما دو نفر ایشان را توصیه به ترک ایران کردیم. این نقل‌قول عیناً از المجله چاپ لندن است.

آقای مهندس بازرگان در این اطلاعیه ادامه می‌دهند: ضمن آنکه اصل خبر به نظر مشکوک می‌آید، آن ملاقات و و مشورت و مصلحت‌اندیشی را به کلی تکذیب می‌نمایم و توضیحاً لازم است اضافه کنیم که آقای دکتر یزدی تا آنجا که اطلاع دارم، اصلاً ملاقاتی بعد از انتخاب آقای بنی‌صدر به ریاست‌جمهوری نداشتند و آخرین ملاقات بنده هم که به اتفاق عده‌ای از آقایان نمایندگان مجلس صورت گرفت، در حدود یک هفته قبل از عزل آقای بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا بود و به ایشان توصیه کردیم که بهتر است آبرومندانه استعفا دهند. بنابراین ملاقاتی که انجام شده یک هفته قبل از عزل، یعنی اوایل خردادماه است، در حالی که این صحبت‌شان ۳۱ خرداد یا ۲ سه روز قبل از ۳۱ خرداد است. بنابراین ملاحظه می‌کنید که آقای مهندس صباغیان یک ملاقاتی داشته منتها به لحاظ زمانی چون حافظه‌شان یاری نمی‌کرده، کاملاً خبر را درست منتقل نکردند و موجب این سوءتفاهم‌ها شده. امیدوارم با این اطلاع‌رسانی شما [این موضوع تصحیح شود]. من این سند را عیناً در اختیار شما می‌گذارم که شما بتوانید عیناً این سند را پوشش خبری بدهید و ذهنیت مخاطبان خود را اصلاح کنید.

*شرایط عادی بوده! طبیعی بوده که مهندس بازرگان با آقای مهندس صباغیان و احتمالاً آقای دکتر سمیعی- نمی‌دانم گفتند یک جمعی بودند و دیداری داشتند- [دیداری داشته باشند] بنابراین در شرایط کاملاً عادی بوده، قبل از عزل بوده، توصیه هم این بوده که شما محترمانه استعفا دهید و کنار بروید و این به نفع شما و منافع ملی است.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405843

برچسب‌ها