پتروشیمی‌ها منتظر اصلاح قیمت‌گذاری خوراک خود هستند

تسنیم نوشت: دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی جلوگیری از زیان دیدن واحدهای تولیدکننده اتیلن و جلوگیری از آسیب دیدن زنجیره ارزش را دلیل اعطای تخفیف ۵ ماهه نرخ خوراک اتان اعلام کرد و گفت: انتظار پتروشیمی ها اصلاح فرمول قیمت گذاری اتان است.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: بر اساس قانون الحاق ۲ ، وزارت نفت مسئول بود که قیمت خوراک ها را تعیین کند.

وی افزود: قیمت خوراک متان بر اساس فرمولی شناور بوده و وصل به بازارهای جهانی همچون هاب امریکا، هاب اروپا و هاب کانادا است.

مهدوی ابهری با بیان اینکه "با نوسان قیمت جهانی، قیمت متان نیز نوسان کرده و بر اساس قیمت جهانی بالا و پایین می رود"، گفت: درآمد متان برای هدفمندی یارانه ها اختصاص می یابد، اما درآمد اتان برای شرکت ملی گاز است و صرف هزینه های پروژه ها، گازرسانی ها و .. می شود.

وی ادامه داد: فرمول تعیین قیمت اتان به گونه ای گذاشته شده که به نظر ما علمی و اقتصادی نیست، کف و سقف دارد؛ یعنی گفته اند در هیچ صورتی گاز اتان را از ۲۲۰ دلار در تن کمتر نمی دهیم و بالاتر از ۴۰۰ دلار هم نمی دهیم که ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم؛ اگر اتفاق خاصی مثل جنگ در دنیا رخ دهد قیمت نفت ممکن است تا ۱۵۰ دلار در هر بشکه نیز برود و از طرف دیگر ممکن است به دلایلی شاهد سقوط قیمت نفت باشیم و تعیین این کف و سقف منطق علمی و اقتصادی ندارد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: همانطور که دیدیم در وضعیت کرونا و رکود اقتصاد جهانی شاهد سقوط قیمت نفت و حتی منفی شدن آن بودیم که به موجب آن قیمت اتان در دنیا کاهش یافت، مثلا در امریکا به حدود ۷۰ دلار رسید.

وی افزود: همچنین قیمت اتیلن بر اساس فرمولی که از نشریات معتبر دنیا می گیریم و به همه پتروشیمی ها اعلام می کنیم، به حدود ۲۷۰ یا ۲۸۰ دلار رسید.

مهدوی ابهری اذعان داشت: واحدهای پتروشیمی تولید اتیلن که اتان دریافت می کنند اعلام کردند با اتان ۲۲۰ دلاری، قیمت تمام شده اتیلن تولیدی ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار است؛ ما چگونه اتیلن را به صنایع پایین دستی ۲۸۰ دلار بدهیم و ما زیان می کنیم.

وی ادامه داد: ما این مسئله را به وزارت نفت منعکس کردیم و اعلام کردیم که اشکال فرمول است و نباید برای قیمت اتان کف گذاشته شود؛ بعد از جلسات متعددی که برگزار شد، انتظار داشتیم که فرمول اتان اصلاح شود و قیمت آن به نسبت دنیا یک قیمت شناور باشد، اما در نهایت طبق ابلاغیه وزیر نفت، برای ۵ ماه، کف قیمت اتان از ۲۲۰ دلار به ۲۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و ۲۰ دلار برای مدت پنج ماه تخفیف دادند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: پس از صدور این ابلاغیه، در انجمن یک جلسه ای برگزار شد و در آنجا با حضور ذی نفعان اعلام کردیم که این تخفیف ۲۰ دلاری را به گونه ای اعمال کردیم که ۱۳ دلار از قیمت نهایی اتیلن کاسته شود و اتیلن در هر تن به ۳۴۷ دلار برسد تا با حصول توافق، کاری کنیم که زنجیره آسیب نبیند.

وی افزود: فعلا این وضعیت جمع شده اما انتظارمان از وزارت نفت این است که با اصلاح فرمول قیمت گذاری اتان، این موضوع را حل کند.

۲۲۳۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =