بازدیدی رویایی از جنگل‌ های حرای روستای طبل در جزیره قشم!

4.2
از 39 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
درختان در این روستا روی آب راه می‌روند! +‌تصاویر
27 خرداد 1399 08:00
7

جنگل‌های حرا یکی از جاذبه‌های عجیب و دیدنی در ایران است. جنگل‌های حرای ایران در آب‌های شور خلیج فارس و در جنوب ایران هستند. یکی از این جنگل‌های حرا در روستای طبل در جزیره قشم است. امروز در بخش ایرانگردی لست سکند به معرفی این جاذبه در روستای طبل پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

روستای طبل در جزیره قشم

روستای طبل یکی از روستاهای تاریخی جزیره قشم است. این روستا در ۶۰ کیلومتری شهر قشم واقع شده و داستان‌های متفاوت در مورد نام روستا وجود دارد. یکی از داستان‌ها اشاره به وجود دو قبیله در این روستا می‌کند. این دو قبیله عبارت بودند از قبیله کهن بنی معین و ابو سعید، که نبردی میان این دو قبیله اتفاق می‌افتد. گفته می‌شود طبل جنگ در محل ایجاد روستا به صدا درآمده است و همین موضوع وجه تسمیه روستای طبل است.

جالب است بدانید در نزدیکی روستای طبل مکانی وجود دارد به ارتفاع ۲۲۰ متر که به بام قشم مشهور است، به همین منظور اغلب به روستای طبل، بام قشم هم می‌گویند.

 

جنگل‌های حرا روستای طبل

روستای طبل طبیعت بی‌نظیری دارد. در قسمت غرب روستا تنگه چاهکوه و در قسمت جنوب آن دره تندیس‌ها و در بخش شمالی روستا جنگل‌های حرا واقع شده است. جنگل‌های حرا روستای طبل یکی از زیباترین ژئوسایت‌های جزیره قشم محسوب می‌گردد. بیشترین مساحت جنگل‌های حرای جزیره قشم متعلق به روستای طبل است.

1.jpg

2.jpg

برای دیدن این جنگل‌های زیبا باید به اسکله‌ای در ۲ کیلومتری روستا بروید و از آنجا با قایق به میان درختان حرا بروید. اسکله روستای طبل درست مانند یک خیابان طویل می‌ماند که در میان دریا کشیده شده است. روی این اسکله خیابانی که به سمت دریا می‌رود بسیار صحنه‌ای زیبا ایجاد کرده است.

3.jpg

 

درختان حرا

حرا نام درختی از جامعه گیاهی مانگرو است. نام علمی این درختان به احترام دانشمند ایرانی Avicennia marina گذاشته شده است.

4.jpg

علت اینکه در زبان محلی به این درختان چرا حرا می‌گویند، مشخص نیست. اما برخی حدس می‌زنند که در گذشته زمانی که درختان این قسمت را هرس می‌کردند، مردم محلی به این جنگل‌های، جنگل هرس می‌گفتند که بعدها به حرا تبدیل شده است.

5.jpg

6.jpg

7.jpg

حرا گیاهی از تیره شاه‌پسند است و در واقع جزو نادرترین گیاهان زنده‌زای دنیا نیز محسوب می‌گردد. دانه گیاه بر روی درخت مادر می‌روید و نهال تولید می‌کند. سپس نهال از درخت جدا می‌شود و داخل مرداب می‌افتد. درختان حرا در دریا و آب‌های شور رشد می‌کنند. در واقع ریشه درختان حرا آب شور را به مانند یک دستگاه تصفیه به آب شیرین تبدیل کرده و به بخش‌های دیگر گیاه منتقل می‌کند.

8.jpg

9.jpg

10.jpg

 

سخن نهایی

جنگل‌های حرا در روستای طبل جزو جاذبه‌های بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز جزیره قشم محسوب می‌گردد. برای دیدن این جنگل‌های حرا در روستای طبل بهتر است در زمان مد به آنجا سفر کنید. زمانی که آب دریا بالا باشد، به راحتی می‌توانید با قایق به میان درختان رفته و از دیدن این شگفتی لذت ببرید. نظرتان را در مورد این درختان عجیب با ما در میان بگذارید و اگر تجربه‌ی در بازدید از جنگل‌های حرا روستای طبل داشتید برای ما بنویسید.

 

 توجه: تمامی تصاویر از هادی انصاری می‌باشد.

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی