۱ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
جهش قیمت هندوانه/ میوه ارزان نمی شود؟

فارس نوشت: اگرچه قیمت برخی میوه‌های تابستانه نسبت به یکی دو هفته گذشته تا حدودی کاهش یافته است اما مقاومت برای رسیدن به تعادل همچنان وجود دارد، محصولاتی مانند هندوانه هم جهش قیمت داشته‌اند و میوه‌های خارجی هم گل سرسبد بازار است.

جدیدترین قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران حاکی از این است که میوه‌های تابستانه اگرچه نسبت به یکی دو هفته گذشته فروکش کرده، اما همچنان بازار در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کند به طوری که قیمت‌های فعلی هم برای خریداران قیمت بالاتری است.

انگور یاقوتی در میدان مرکزی میوه و تره بار کیلویی ۱۸ هزار تومان، توت فرنگی کرج کیلویی ۲۰ هزار تومان و توت فرنگی سنندج کیلویی ۱۷ هزار تومان، زردآلوی شیراز ۲۸ هزار تومان، گیلاس تک‌دانه ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

نکته مهم دیگر این که با اسم گذاشتن روی میوه‌ها مانند آلبالوی تخم خارجی، قیمت‌های بیشتری عرضه می‌کنند. هر کیلو از این آلبالو به قیمت ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رود.

جهش قیمت هندوانه

هر کیلو هندوانه در میدان مرکزی میوه و تره بار به قیمت کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. زمانی که پای این محصول به بازار و مغازه‌های سطح شهر می‌رسد، قیمت‌های بیشتری به فروش می‌رود. میدان مرکزی میوه و تره بار قیمت‌های عمده فروشی است و مغازه‌ها مجاز هستند طبق فاکتور تا ۳۰ درصد روی قیمت‌ها بکشند اما در واقع این افزایش قیمت ها در سایه عدم نظارت برخی مواقع تا صد درصد هم هست.

جولان میوه‌های خارجی

در میدان مرکزی میوه و تره بار آناناس کارتنی ۲۸۰ هزار تومان به فروش می‌رود و هر کیلو انبه هم ۳۵ هزار تومان است. به دلیل سود بالایی که فروش میوه‌های خارجی دارد، هر برنامه‌ای که دولت برای عدم واردات این نوع میوه‌ها به کار می‌گیرد، اما همچنان بازار از این گونه محصولات فراوان دارد.

نکته دیگر این که در سال‌های گذشته اصرار بر واردات میوه‌های خارجی مصرف آن را به عنوان یک فرهنگ در میان مردم رواج داده است. مثلاً امروزه موز در میهمانی‌ها یا عیادت مریض و کلا به عنوان یک میوه مورد قبول در مراسم‌ها استفاده می‌شود. انبه هم که یک محصول گرمسیری است در اکثر استان‌های کشور مصرف می‌شود و نگرانی از این مسأله است که در آینده‌ای نزدیک مصرف این میوه‌های خارجی هم به عنوان فرهنگ جدید دربیاید.

عقب نشینی میوه‌های ضد کرونایی

در حالی که در ابتدای شیوع کرونا میوه‌هایی مانند لیموترش، لیمو شیرین، زنجبیل به عنوان میوه‌های ضد کرونایی معروف شده بودند و قیمت‌های سرسام آوری در بازار داشتند، اما این میوه‌ها از قیمت‌های قبلی خود عقب نشینی کرده و تا حدودی قیمت آن در بازار متعادل شده است. هر کیلو لیموترش ریز و لیمو ترش سنگی به قیمت ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رود.

کاهش قیمت موز در بازار

موز که در روزهای گذشته به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده بود، به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رود. موز میوه وارداتی است که کشتی‌ها بعضی مواقع از چند قاره‌ عبور می‌کنند و به کشور می‌رسند،‌ با این حال قیمت این محصول از قیمت خیلی محصولات داخلی ارزان تر است. این چراغ خطر برای تولیدکنندگان داخل و مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی است که فکر کنند چطور محصولی پس از عبور از چند قاره با این قیمت پایین در بازار عرضه می‌شود، اما تولید داخلی ما که شاید مسافت کمتر از ۱۰ کیلومتر تا بازار ندارد، به قیمت‌های بسیار گران‌تر به فروش می‌رود. مشکل تولید کشاورزی در کشور ما قیمت تمام شده بالا است. محصولات کشاورزی هزینه‌های بیشتری دارد و سنگینی آنها همواره روی دوش مصرف کنندگان است.

جدیدترین قیمت مصوب انواع میوه و سبزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران به این شرح است:

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1407210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =