لایروبی رودخانه‌های استان گلستان به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: برای لایروبی ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گزارش خبرآنلاین از گرگان : سیدمحسن حسینی با بیان اینکه در استان گلستان ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر رودخانه جریان دارد اظهارداشت: یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر آن هر سه سال یکبار نیاز به لایروبی دارد، بنابراین سالانه باید ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شود و این کار نیازمند اعتبار قابل ملاحظه‌ای است. 

وی گفت: هر چند در عرف جامعه، دستگاه‌هایی مانند شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری‌ها متولی لایروبی رودخانه محسوب می‌شوند ولی در قوانین در خصوص لایروبی رودخانه‌ها خلاء وجود دارد و مشخص نیست لایروبی رودخانه‌ها تکلیف کدام دستگاه است. با این حال براساس اساسنامه شرکت‌های آب منطقه ای که مجازند امور مربوط به مهندسی رودخانه را انجام دهند کار لایروبی رودخانه‌ها بویژه در خارج از محدوده شهرها معمولا از سوی این شرکت‌ها انجام می‌شود.

حسینی افزود: با توجه به مقدار اعتبارات تخصیصی، در یک دهه گذشته مجموعا حدود دو هزار کیلومتر (سالانه حدود ۲۰۰ کیلومتر) از رودخانه‌های استان لایروبی شده که یک سوم میزان مورد نیاز بوده است.

وی ادامه داد: پس از سیل بزرگ سال قبل که منجر به رسوب‌گذاری شدید در رودخانه‌ها شد برآوردهای کارشناسی نشان داد حدود یکهزار کیلومتر از رودخانه‌های استان نیاز به لایروبی دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان داشت: بالغ بر ۲۵ درصد از حجم سیلاب سال گذشته، رسوب بود و طول رودخانه‌های نیازمند لایروبی در حوضه آبریز گرگانرود حدود ۷۰۰ کیلومتر ، در حوضه آبریز قره سو حدود ۲۰۰ کیلومتر،  در حوضه آبریز نکارود علیا حدود ۲۰ کیلومتر، در حوضه شرق خلیج گرگان حدود ۳۰ کیلومتر و در حوضه آبریز اترک سفلی حدود ۵۰ کیلومتر برآورد شده است.

 وی افزود: از ابتدای خرداد پارسال با استفاده از ظرفیت طرح‌های در دست اقدام شرکت آب منطقه‌ای و نیز مساعدت برخی پیمانکاران استانی و همچنین قرارگاه خاتم‌الانبیا، مجموعا حدود ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی شد.

حسینی با اشاره به اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‌های استان گفت: با توجه به تخصیص آن به صورت اسناد خزانه، کفاف ۲۰۰ کیلومتر لایروبی را می‌دهد که تا کنون عملیات اجرایی در طول ۱۳۰ کیلومتر انجام شده و باقیمانده آن تا انتهای مردادماه سال جاری انجام خواهد شد و طول رودخانه های لایروبی شده بعد از سیل به ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: لایروبی ۶۰۰ کیلومتر باقیمانده رودخانه‌های استان به دست‌کم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال پیگیری هستیم و تامین اعتبار لازم و انجام لایروبی رودخانه‌ها در پیشگیری از بخشی از خسارات سیل‌های متعارف با دوره‌های برگشت نسبتا کوتاه در استان گلستان تاثیر گذار خواهد بود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1408075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =