فاطمه قربان

زهرا تالانی -پس از کش و قوس های فراوان بالاخره قرار شد تا مدارس ابتدایی در روز پنج شنبه تعطیل باشند اما به گفته فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش است که  در دو ماه باقیمانده از سال تحصیلی جاری به صورت داوطلبانه صورت گیرد و از مهرماه سال جاری به صورت رسمی و سراسری اجرا ‌شود. وی تاکید می کند که مادران شاغل نباید نگران تعطیل شدن روز پنج شنبه مدارس ابتدایی باشند زیرا خانواده های شاغل که نمی توانند فرزند خود را در خانه و یا در کنار اقوام خود بگذارند می توانند فرزند خود را به همان مدرسه فرستاده و از آموزش های غیررسمی دایر در مدرسه استفاده کنند.

شما اعلام کردید که مدیران مدارس ابتدایی که هم‌اکنون داوطلب اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هستند، حداکثر یک‌هفته مهلت دارند تا برنامه پیشنهادی خود را ارائه کرده و مجوز لازم را برای اجرای این طرح از 20 فروردین دریافت کنند.این طرح همیشه داوطلبانه خواهد بود؟

این طرح از مهرماه سال جاری به صورت رسمی و سراسری اجرا می‌شود اما اجرای آن در دو ماه باقیمانده از سال تحصیلی جاری به صورت داوطلبانه صورت می‌گیرد.و برای همین هم دستورالعملی با عنوان «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ارسال شده و در اختیار مدیران مدارس ابتدایی قرار گرفته است.

تعطیلی پنج شنبه ها مخالفان بسیاری داشت اما با این حال قرار است که اجرایی شود .هدف اصلی آموزش و پرورش از طرح تعطیلی پنج شنبه ها چیست؟

 پررنگ کردن تربیت خانوادگی در بین دانش آموزان ابتدایی هدف اصلی ما است. قطعا اثرات مثبت آن هم برای خانواده هم برای اولیای مدارس و هم جامعه روشن خواهد شد به طوری که شاید پس از مشاهده اثرات مثبت، به پایه های دیگر تحصیلی نیز تسری یابد. اگر بتوانیم برنامه هایی را تدوین کنیم که مدارس فعالیت های فوق برنامه نیز داشته باشند و همچون آموزشگاه های آزاد کلاسهای فوق برنامه برگزار کنند، در روزهای پنج شنبه خانواده هایی که هر دو والدین آنها شاغل هستند می توانند از این فوق برنامه ها استفاه کنند.

همچنین تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری بیشتر دروس، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه برای رشد همه جانبه تربیتی دانش‌آموزان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

مدیران مدارس باید برای تعطیلی پنج شنبه ها چه مواردی را در نظر بگیرند؟

 مدیران باید برنامه درسی جدید را به مناطق آموزش و پرورش ارائه کرده و مجوز لازم را برای اجرای آن از 20 فروردین دریافت کنند؛ زیرا با اجرای این طرح مدارس ابتدایی از شنبه تا چهارشنبه روزانه 5 ساعت آموزش خواهند داشت و با توجه به رویکرد قرآنی در آموزش ابتدایی، یک ساعت در هفته به آموزش قرآن تمام پایه‌های ابتدایی افزوده می‌شود.

بنابراین ساعت آموزشی هم تغییر می کند؟

در تنظیم برنامه هفتگی باید برنامه آموزش تربیتی مدارس در قالب 25 جلسه آموزشی برای کلیه پایه‌های تحصیلی و منحصرا در پنج روز هفته سازماندهی و اجرا شود. زمان هر جلسه برای پایه اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی 50 دقیقه تعیین شده است.

برای پایه‌های اول و دوم بعد از هر جلسه آموزشی 20 دقیقه و برای پایه سوم، چهارم و پنجم نیز 15 دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شده است. بر اساس این طرح، روزانه 15 دقیقه به مراسم آغازین و 20 دقیقه به اقامه نماز جماعت در مدارس اختصاص می‌یابد و تلفیق زمان دو جلسه آموزش و حذف زمان استراحت بین آن‌ها مجاز نیست.

 زمان شروع و پایان ساعات کار روزانه مدارس بر حسب شرایط جغرافیایی هر منطقه و با پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و همچنین تایید شورای آموزش و پرورش آن استان ابلاغ می‌شود.

با این حال بسیاری ازوالدین شاغل نگران تعطیلی پنجشنبه ها هستند؟

 تعطیلی پنج شنبه های مدارس ابتدایی اثرات بسیار مثبتی دارد و از جنبه های مختلف ازجمله تربیت خانوادگی بسیار بااهمیت است، ضمن آنکه در بررسی این طرح وضعیت مادران شاغل نیز در نظر گرفته شده است. بر اساس آمار 14 درصد از مادران شاغل هستند که حدود نیمی از آنها ممکن است دانش آموز مقطع ابتدایی داشته باشند.

مادران شاغل نباید نگران تعطیل شدن روز پنج شنبه مدارس ابتدایی باشند، تعریف مدرسه به عنوان کانون فرهنگی محله پیش از این در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

مدارس در روزهای پنج شنبه به روی دانش آموزان بسته نیست و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده خانواده های شاغل که نمی توانند فرزند خود را در خانه و یا در کنار اقوام خود بگذارند می توانند فرزند خود را به همان مدرسه فرستاده و از آموزش های غیررسمی دایر در مدرسه استفاده کنند.

تکلیف مدارس دو شیفته چه می شود؟

از هم‌اکنون ساماندهی نیروی انسانی و فضا در سال تحصیلی 91 ـ 90 در دستور کار استان و مناطق استان قرار گیرد و در صورتی که قرار باشد آموزشگاهی به صورت دو نوبته با «دو دوره تحصیلی متفاوت» فعالیت کند، تأکید می‌شود نوبت صبح به دوره دبستان اختصاص داده شود.

 چون این مصوبه از مهر ماه 90، به صورت سراسری در تمام مدارس ابتدایی کشور اجرا خواهد شد، لازم است از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص انجام گیرد.

134

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    زندگانی ملت با این نوع طرح ها داغان میشود. خیلی جالبه واسه ثبت نام اول سال که قاعدتا باید رایگان باشه کلی فیش میدید دست ملت. حالا خدا به خیر بگذرونه اگه مدارس بخوان در 5 شنبه ها کلاس های فوق العاده و برنامه های تفریحی تدارک ببینند.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    1 0
    خیلی عالیه مردم طعم زندگی رو هم میچشند ما هر روز هفته باید هیچ جایی نریم و هیچ کاری نکنیم چون بچه ها باید 9 بخوابن و فرداش برن مدرسه اما حالا واقعا 2 روز کنار بچه هامون هستیم مردم نمیتونن به خاطر 7 درصد خانم شاغل از همه چیز چشم پوشی کنند ما به خاطر این عره از خانم ها مجبور شدیم تو بدترین هوای ممکن بچه هایمان را به مدرسه بفرستیم چون اون عده باید حقوق 5 شنبه هایشان را میگرفتند
  • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 0
    خدا كند پدر و مادران شاغل راهم پنجشنبه ها تعطيل كنند چون نمي دانم فرزندم را كجا بگذارم.ضمنا قراراست فرزندان اوقات بيشتري در كنار والدين باشندوقتي پدر ومادر در منزل نيستند بچه ها چگونه از محبت والدين استفاده كنندكاش حداقل يك ساعت به ساعت كاري والدين اضافه كنند و پنج شنبه هارا تعطيل كنند