خبر مهم شریعتمداری درباره حذف یارانه دهک‌های پردرآمد

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: امسال با وجود شیوع بیماری کرونا و شرایط اقتصادی موجود درصدد شناسایی و حذف سه دهک بالای درامدی نیستیم.

به گزارش خبرآنلاین، محمد شریعتمداری امروز در جمع سردبیران رسانه های خبری به مناسبت هفته بهزیستی با اعلام این مطلب تاکید کرد:براساس مصوبه هیات وزیران هر سال باید دوبار آزمون پست برگزار شود و دهک بالای درامدی معرفی شود .

 به این ترتیب سخنان وی بدان معناست که تا اطلاع ثانوی عملیات حذف دهکهای بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران متوقف خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره پرداخت مطالبات تامین اجتماعی گفت:مطابق هماهنگی‌های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه علاوه بر ۳۲ هزار میلیارد تومان، ۳۰هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی به ازای مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت پرداخت می‌شود.

وی افزود: هفته گذشته هیات وزیران  با پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تامین اجتماعی  از دولت  موافقت کرد. 

وی تاکید کرد: پیگیری‌های وزارت تعاون برای بازپرداخت مابقی بدهی دولت به تامین اجتماعی ادامه داشت و سرانجام با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد تا پایان امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در نتیجه مجموع بازپرداخت‌ها به سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال به ۶۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد که گام بزرگی در راستای حل مشکلات بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است.

شریعتمداری اظهارداشت: با همسان سازی حقوق، توانستیم حقوق بازنشستگان را به حقوق شاغلان برسانیم به این صورت که افراد با ۳۰ سال سابقه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و افراد با ۳۵ سال سابقه ۳ میلیون تومان‌حقوق می‌گیرند. 

شفافیت موضوع اصلی ماست

وزیر تعاون با تاکید بر موضوع شفافیت گفت: تلاش کردیم به شفافیت به عنوان موضوع اصلی بپردازیم و در این راستا اسامی شرکت‌ها با حدود یک هزار و ۱۳۴ کرسی با مدیریت تام و حداقلی در صندوق‌های تامین اجتماعی، بازنشستگی کشور، بازنشستگی فولاد و عشایر را به اطلاع مردم برسانیم و دسترسی به این اطلاعات در سایت‌ها فراهم است. 

وی ادامه داد: حتی اطلاعات مربوط به تسهیلات گیرندگان و میزان وام و زمینه فعالیت انها نیز مشخص است برای نمونه اطلاعات مربوطه در بخش ایجاد شغل ۱۳ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار ۱۶۵ هزار نفر برای ایجاد ۲۲۴ شغل قرار گرفته است که افراد می‌توانند از جزییات آن مطلع شوند و ناظر هم بر انها نظارت دارد.

شریعتمداری اظهارداشت: بورسی شدن فعالیت اقتصادی در مقابل استقرار نظام حکمرانی شرکت‌ها یک راه حل شفافیت ساز است بنابراین این امر را در راس کار قرار دادیم و شستا را بورسی کردیم. 

شریعتمداری

افزایش ۱۰ میلیارد دلاری حجم بازار سرمایه با عرضه شستا

وی ادامه داد: با ورود شستا به بورس ۱۰ میلیارد دلار  به حجم بازار سرمایه اضافه شد و در اولین عرضه ۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان در اختیار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر قرار گرفت. همچنین با عرصه سهام هلدینگ سیمان تامین اجتماعی ۲۵ هزار میلیارد تومان از سهام آن بین ۴.۵ میلیون نفر تقسیم شد. 

وزیر تعاون بیان کرد: یکی از فواید بورسی شدن شستا افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران یکی از نهادهای مالی موثر برای کمک به فعالیت‌های بازنشستگی کارگران بود.

وی اضافه کرد: افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران این توانایی را به ما داد که از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان به میزان منابع قرض‌الحسنه بازنشستگان با نرخ چهار درصد افزایش دادیم . 

شریعتمداری تاکید کرد: بورسی شدن شستا یعنی دارایی‌های قیمت خورده شستا در تابلوی بورس قرار می‌گیرد و دارایی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این هلدینگ در این دولت به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این عدد نزدیک به واقعیت است و حباب نیست.

مهلت ثبت نام و پرداخت وام کرونایی بنگاه‌ها تمدید شد

وی درمورد تمدید مهلت ثبت‌نام و پرداخت وام کرونایی بنگاه‌ها گفت: براساس اخرین امار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ کرونا در جهان  ۴۰۰ میلیون شغل یعنی ۸۰ درصد نیروی کار و ۶۰ درصد درامد را تحت تاثیر قرار داده است. 

وزیر تعاون افزود: بنابراین در کشور ما نیز دولت تسهیلاتی را برای آسیب دیدگان در نظر گرفت یکی از انها پرداخت وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران نقدی بود. دیگر اینکه سه میلیون نفر شناسایی شدند که به مدت چهارماه مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان برای انها واریز شد که در مجموع ۲۳ هزار میلیارد تومان نیاز بود که پرداخت کردیم.

وی گفت: علاوه بر آن ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر برای بنگاه‌های اسیب دیده پیش بینی شد که در قالب سامانه کارا باید ثبت نام می‌کردند. مراحل شناسایی در پایگاه‌هایی که کد کارگاهی داشتند به سهولت انجام شد. 

شریعتمداری گفت: مشکل مربوط به کارگاه هایی بود که کد بیمه و کارگاه نداشتند از دستگاه‌های ذیربط خواستیم که برای راستی ازمایی اطلاعات انها را در اختیار ما قرار دهند و با توجه به تاخیر در این امر،  جلساتی برای توجیه دستگاه‌ها برگزار شد.

وی اظهارداشت : تا کنون ۷۰۴ هزار بنگاه ثبت نام کردند که ۱۰۷ هزار بنگاه تاییدیه مربوطه را از دستگاه‌های ذیربط دریافت و برای دریافت وام به بانک مراجعه کردند. 

وزیر تعاون گفت: امروز کارگروه اقتصادی با درخواست ما برای تمدید مهلت ثبت نام موافقت کرد که اطلاعات آن متعاقبا اعلام می‌شود. وی از  اختصاص۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات به ۱۴۰ شرکت حمل و نقل خبرداد که متقاضیان برای دریافت ثبت نام کنند.

شریعتمداری درباره ساماندهی وضعیت نامطلوب صندوق‌های بازنشستگی گفت: در کمیسیون اجتماعی دولت به دنبال لایحه ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی رفتیم که تکلیف قانونی هم بود و از سال ۸۳ بر زمین مانده بود.
وی افزود: لایحه در ۳۴ ماده آمده است، شورایی وظیفه نظارت بر صندوق‌ها را برعهده خواهد گرفت؛ البته به سمت تجمیع صندوق‌ها نخواهیم رفت کما اینکه بعضی از صندوق‌ها از جمله صندوق عشایر و روستائیان به صورت مترقی‌تری اداره می‌شوند و در هشت لایه به صورت انتخابی به بیمه شدگان خدمات ارائه می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ایجاد صندوق‌های متعدد در لایحه پیش بینی شده است و صندوق واحد نخواهیم داشت.

وی با بیان این که صندوق‌های موجود به دلیل مشکلات پارامتریک در حال فنا هستند، گفت: با ایجاد صندوق‌های جدید کسانی که سابقه کمتر از ۵ سال دارند می‌توانند از صندوق‌های قبلی به صندوق‌های جدیدالتأسیس منتقل شوند و بقیه هم می‌توانند بمانند و پرداخت‌ها هم با تعهد دولت ادامه خواهد داشت تا این صندوق‌ها عمر طبیعی خود را طی کرده و به تدریج عمر آنها به پایان برسد.

شریعتمداری تأکید کرد: صندوق‌های جدید از ابتدا دارای پارامترهای مناسب، قواعد مناسب و پرداختی مناسب خواهند بود و برای حیات مستمر طراحی می‌شوند.

بیمه بیکاری کرونا ربطی به قانون بیمه بیکاری ندارد

شریعتمداری در پاسخ به مبلغ کم بیمه بیکاری کرونا به مشمولان و تاخیر پرداخت آن، گفت: براساس امار ۲۵۰ هزار بیمه شده کشور دچار بیکاری اجباری و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و سالیانه هفت هزار میلیارد تومان برای پرداخت به انها واریز می‌شود. 

وی اظهار داشت: با شیوع کرونا برخی بیکار شدند که ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت به انها کمک کند و در واقع پرداخت کمک کرونایی برای بیکاران در نظر گرفت که از نظر مبلغ و مدت زمان پرداخت مطابق با قانون بیمه بیکاری معمول نیست. 

شریعتمداری گفت: مقرر شد بیمه بیکاری کرونا به مدت سه ماه و پس از اعلام متقاضیانی که در سامانه ثبت نام کردند و کد بیمه ای داشتند پرداخت شود که ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر به سازمان برنامه و بودجه معرفی و خزانه مبلغ را به صورت مستقیم و از خزانه کشور واریز کرد. 

وی افزود: پنج هزار میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافت که با توجه به کمبود منابع و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا هر ماه به صورت یک‌ سوم پرداخت شد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1410615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =