فرزندان سر راهی

فوتبال پایه در ایران وضعیت چندان مناسبی ندارد و حتی در فدراسیون فوتبال و تیم‌های ملی پایه هم شرایط مناسبی از نظر برنامه‌ریزی و امکانات دیده نمی‌شود.

سپهر ستاری: تیم ملی جوانان ایران پس از جدایی سروس پورموسوی این روزها سرمربی ندارد و فدراسیون فوتبال به دنبال یافتن گزینه‌ای مناسب برای نیمکت این تیم است؛ در حال حاضر شنیده‌ها حکایت از انتخاب پرویز مظلومی، سرمربی اسبق تیم استقلال به عنوان گزینه نهایی فدراسیون فوتبال دارد اما حضور مظلومی هم هنوز قطعی نشده و قرار است در جلسه امروز میان او و فدراسیون فوتبال درباره مشکلات و موانع همکاری بحث و تبادل نظر شود.

یکی از مشکلات همیشگی تیم ملی جوانان و در مجموع تمامی تیم‌های پایه موضوع کمبود امکانات بوده که در مقاطع مختلف آسیب زیادی به فوتبال پایه وارد کرده و شانس موفقیت را از این تیم‌ها گرفته است؛ این درحالی است که تیم‌های پایه به نوعی باید پشتوانه تیم بزرگسالان باشند ولی در فوتبال ایران و به خصوص فدراسیون فوتبال با تیم‌های پایه همانند فرزندی سر راهی  برخورد می‌شود و تمامی توجهات و امکانات برای بزرگسالان است. کار به جایی رسیده فدراسیون فوتبال در چند سال اخیر برای رهایی از مسئولیت تیم امید، مدیریت کارآمدی انجام نمی دهند و حتی مشخص نیست هزینه‌های این تیم از کجا تامین می‌شود! این در حالی است که در زمان آماده‌سازی برای رقابت‌های مقدماتی المپیک هم تمامی اردوهای امیدها در کشور قطر و کمپ آسپایر برگزار می‌شد که هیچ هزینه‌ای برای فدراسیون فوتبال نداشت.

از طرفی غیر از موضوع کمبود امکانات که در سال‌های اخیر شدیدا مشکل‌آفرین بوده، در فدراسیون فوتبال تفکر بلندمدتی برای تیم‌های پایه وجود ندارد؛ این درحالی است که کشوری چون قطر با توجه ویژه به فوتبال پایه در گذر زمان موفق به کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌ها شد، در ایران هیچگونه برنامه‌ریزی برای جذب و پرورش استعدادها وجود ندارد و فدراسیون فوتبال همواره به دنبال راهی برای رهایی از تیم‌های ملی پایه بوده است. در مقطع فعلی و با توجه به شرایط ارزی که بر تمام بخش‌های کشور سایه انداخته کسی توقع جذب مربیان خارجی برای تیم‌های ملی پایه را ندارد اما گزینه‌های داخلی‌ای وجود دارند که مدارج مربیگری را در کشورهای صاحب فوتبال گذرانده و حتی بعضی از آن‌ها تجربه کار کردن در رده سنی پایه را هم دارند. نفراتی چون مهدی مهدوی‌کیا، فریدون زندی، محمد تقوی، جواد نکونام و وحید هاشمیان مثال‌هایی از این دست هستند که البته آخری قرار است در تیم ملی بزرگسالان دستیار اسکوچیچ باشد ولی بقیه نفرات می‌توانند به فوتبال پایه در سطح ملی کمک شایانی کنند. در حال حاضر هم مهدی مهدوی‌کیا در تیم‌های پایه هامبورگ و فریدون زندی در تیم‌های پایه سن‌پائولی آلمان مشغول به کار هستند و در صورت وجود یک پروژه دقیق و بلندمدت می‌توان آن‌ها را راضی به حضور در تیم‌های ملی پایه کرد تا اتفاقات بهتری برای فوتبال پایه رخ دهد.

نفراتی چون مهدی مهدوی‌کیا، فریدون زندی، محمد تقوی، جواد نکونام و وحید هاشمیان مثال‌هایی از این دست هستند که می‌توانند به فوتبال پایه در سطح ملی کمک شایانی کنند.

در حال حاضر محمد یاوری هدایت تیم ملی نونهالان را بر عهده دارد و حسین عبدی هم سرمربی تیم نوجوانان است ولی تیم‌های جوانان و امید تکلیف مشخصی ندارند و شانس پرویز مظلومی و حمید استیلی برای هدایت این دو تیم بیشتر از بقیه نفرات است.

بیشتر بخوانید: نمی‌دانید چقدر از دیدن عکس وریا و فرزندش متاثر شدم

255 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1412458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید رضا IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام بسیار بسیار مطلب جذاب و مفیدی بود من که لذت بردم واما دارباره مطلب چرا برنامه بلند مدت داشته باشیم چون نمیدانیم برای چه برنامه بلند مدت داشته باشیم و برای همین نمیتوانیم این کار را انجام دهیم برنامه بلند مدت هدف میخواهد یعنی باید تیم برای هدف خاص و قابل توجیه تشکیل شودمثلابرای بدست اوردن ترکیب اصلی تیم امید و بزرگسالان مانند ترکیب جوانان 2008 که ترکیب اصلی پیدا شده بود اما توجیه ترکیب 2008 که ترکیب اصلی بود تیمهای بزرگتر از خود را با اختلاف گل زیاد میبرد پس یافتن ترکیب اصلی برای بردهای همیشگی به کار میاید و پیدا کردن ترکیب اصلی احتیاج به بازیهای تدارکاتی زیاد در تیمهای پایه دارد با این توجیه وهدف میتوان اردوهای بلند مدت تشکیل داد زمانی هم این از طرف مسئولان به کار گرفته میشود که از طرف یک انسان موفق زده شود یا کسیکه با تیمهای پایه به موفقیتی مثل تیم اقای چمنیان رسانده باشد خوب بود نه پس تا بع